1 foto zegt meer dan 1000 woorden!
Beeld, beeld en nog meer beeld
Een fotobibliotheek van 17.000 beelden, een schoonvader, echtgenoot én zoon als beroepsfotograaf, kasten vol met boeken over fotografie en overal camera’s. Je kunt wel stellen dat ‘beeld’ een prominente rol in mijn leven speelt. Niet dat ik zelf veel verstand heb van camera’s. Het spelen met belichtingstijden en het juiste diafragma instellen laat ik graag over aan anderen.
Het herkennen van mooie momenten en fotogenieke landschappen heb ik in de loop der jaren wel geleerd. En hoe belangrijk beeld in ons online leven is. En dat beeld onmisbaar is bij online marketing.
Visueel ingesteld
Foto’s zijn ongelofelijk belangrijk als je een groot bereik wilt hebben. Mensen zijn voornamelijk visueel ingesteld en daarom vallen foto’s op. Ga jezelf maar eens na als je Facebook bekijkt. Foto’s trekken je aandacht en pas daarna de tekst. Op Twitter vallen foto’s extra op omdat er daar nog maar weinig te zien zijn. Dus wees slim en plaats regelmatig foto’s bij jouw tweets.
We kijken het liefst naar foto’s van vrolijke mensen. En ook foto’s die ontroeren, verrassen, blij maken werken goed; dus die iets met de kijker doen! Een ander voordeel van foto’s gebruiken is dat mensen berichten op Facebook of Twitter mét foto vaker delen. En dat wil je graag, toch?
Smartphone
Het is tegenwoordig echt niet moeilijk om aan beeld te komen. Ik ga er even van uit dat je een moderne smartphone hebt en daarmee een goede camera. Gebruik die dan ook! Koop een selfie stick en een mini-statief en je foto-uitrusting is compleet.
En je hebt tegenwoordig geen dure fotobewerking programma’s nodig. Het fotobewerking programma op je telefoon werkt prima. Dus elke afbeelding die je wilt gaan gebruiken voor de promotie van je bedrijf snij je netjes uit, je zet de foto recht en zorgt voor een goede belichting. Eventueel een mooi filter erover en je bent klaar.
Stock foto
Als je op zoek bent naar een bepaalde sfeerfoto of een object dat je zelf niet voorhanden hebt kan je gebruik maken van stockfoto’s. Er zijn veel (hobby)fotografen die hun foto’s op speciale sites ter beschikking stellen. Zonder dat je ze daarvoor hoeft te betalen of te vermelden. Pluk dus NOOIT foto’s zomaar van Pinterest of Google afbeeldingen. Je kunt echt een rekening verwachten van de maker.
Ik sprak vorige week nog een kennis die een paar honderd euro moest betalen dus doe het niet! Gebruik deze 10 GEBODEN over auteursrecht.
Zelf gebruik ik vaak foto’s van Pixabay en ik betaal de maker zo nu en dan een virtueel kopje koffie. Als je hier een gratis account aanmaakt heb je geen reclame in je gedownloade afbeelding.
Aandacht
Hoe meer aandacht je aan je foto’s schenkt hoe meer bereik en succes je hebt met je boodschap. En dan bedoel ik onder andere dat je het juiste formaat foto’s gebruikt. Als de helft van je foto uit het beeld valt sla je de plank natuurlijk mis. Elk platform heeft zijn eigen regels voor afmetingen dus hou daar rekening mee.
Tekst
Ten slotte
En ja, zichtbaar zijn is best eng. En als je foto’s van jezelf deelt ook. Waar jezelf op staat is nog spannender. Maar laat je daardoor niet weerhouden het te doen. Laat jezelf en je bedrijf online zien. Alleen als jij besluit meer zichtbaar te worden kunnen mensen je vinden. En pas dan kan jij meer mensen helpen.
Dus ik ben heel benieuwd waar jij je berichten en tweets aantrekkelijker meemaakt!? Geef je antwoord in het reactieveld hieronder.
En ik wens je een héél fijne zomer toe,
Willy
Zullen we contact houden?
Ontdek Facebook updates, marketingtips en meer op mijn Facebookpagina.
Bekijk mijn foto’s mét Instagragram tips op mijn Instagram.
Twitter mee en lees al mijn marketingtips en tricks op Twitter.
Link met mij op LinkedIn.
Bekijk mijn leerzame video’s op Vimeo.
Hi Wily, dank voor je tips, in het bijzonder het zomaar plukken van foto’s van Google en Pinterest. Ik maak nu een account aan op Pixabay. Fijne zomer!
Groet, Janet
Graag gedaan Janet! Veel plezier op Pixabay en maak ook veel gebruik van je eigen mooie foto’s 🙂
Ha Willy
Als je de bron van je foto vermeldt, mag dan wel een foto van google, pinterest plaatsen??
Hi Dorine, goede vraag!
Nee, ook met bronvermelding ben je er niet. Je moet namelijk toestemming van de maker van de foto hebben om die te mogen gebruiken.
Op sommige sites staat bij de foto vermeld wat je wel en niet met de foto mag, lees die aanwijzingen dan goed door.
Is de maker onbekend en je wilt de foto toch gebruiken? Ga dan naar http://fotoanoniem.nl. Deze Stichting kan je helpen en als tussenpersoon de rechten regelen en met de opgespoorde fotograaf afrekenen. Hiervoor is een procedure opgesteld en een prijslijst beschikbaar waar een gebruiker kan zien wat een licentie kost.
Is dit zo helder voor je?
Dank je Willy, ik dacht dat ik het goed deed met altijd bronvermelding!
Veel fotografen willen wel in overleg met iemand die hun foto’s wil gebruiken, maar houden er niet van om achteraf er achter te komen dat hun foto’s zonder toestemming en medeweten zijn gebruikt.
Er zijn wel fotografen die er erg happig op zijn om ‘overtreders’ fors aan te pakken, maar met velen is in goed overleg wel iets redelijks af te spreken. Wees duidelijk in het doel en gebruik van de gewenst foto.
Dank je wel voor jouw deskundige uitleg, René. Als fotograaf en bestuurslid van een fotografenvereniging heb je natuurlijk vaker met dit bijltje gehakt.
Dank Willy voor je tip van Pixabay. Ik vind het een geweldig manier om heel snel verschillende foto’s van een emotie, gebeurtenis of voorwerp te vinden. Die sla ik op en gebruik ik op diverse momenten. Werkt erg snel en handig.
Graag gedaan Eleonora!
En ik vind het knap dat je zegt dat je heel snel verschillende foto’s vindt. Wat ik van je zie kies je heel leuke en treffende foto’s uit, echt knap!
Ik moet er bijna een kookwekker naast zetten om geen uren ‘plaatjes’ te blijven kijken 🙂
Bedankt voor je tips, meestal gebruik ik foto’s die ik zelf heb gemaakt en vooral de foto’s uit Bali. Ik vind het niet meer vervelend om foto’s van mezelf en dus mijn bedrijf te plaatsen, wel moeite met de gedachte dat ik mezelf in het daglicht wil zetten. Ik merk wel dat wanneer ik foto’s plaats van Bali, met mij of met mijn en mij dat ik meer reacties krijg.
Ha Edith, dank voor je reactie. Mooi te lezen dat het went om jezelf via foto’s aan je klanten te laten zien. Zo bouw je betrokkenheid op en fijn te horen dat die foto’s ook meer reacties krijgen.