11 tips voor meer vind-ik-leuks voor je Facebook pagina

Om te beginnen

Een Facebook-pagina beginnen is niet moeilijk. Bijna elke ondernemer die ik spreek heeft er tegenwoordig wel één. Zo’n pagina is ook zo aangemaakt. Een paar mooie, relevante foto’s erin en klaar ben je.

Maar eigenlijk begint het dan pas. Want afgezien van het feit dat je jouw pagina wilt vullen met berichten, heb je natuurlijk fans of zoals ze tegenwoordig heten ‘vind-ik-leuks’ nodig. Hoe je aan die ‘vind-ik-leuks’ komt ga ik je uitleggen. Maar eerst even over het aantal vind-ik-leuks.

Niet zaligmakend

Waarschijnlijk word jij blij van elke ‘vind-ik-leuk’ die je erbij krijgt. En terecht, een mooi aantal mensen die jouw pagina leuk vindt en gaat volgen, zegt iets over de waarde van jouw pagina.

Toch is het goed om je niet te blind te staren op het aantal vind-ik-leuks, maar op de interactie die er plaatsvindt op jouw berichten. Ik leg het je uit.

Stel, je hebt 1000 vind-ik-leuks op jouw pagina en je plaatst een bericht. Facebook laat dat bericht aan ongeveer 6% van de mensen zien. Dat zijn dus 60 mensen. Niet veel, hė?

Maak je een superinteressant bericht en wordt er enthousiast op dat bericht gereageerd, dan laat Facebook het bericht aan meer mensen zien. Je zit dan al snel op een bereik van 50% of meer, dus 500 mensen.

Een pagina met weinig vind-ik-leuks maar met veel interactie, kan daarom méér mensen bereiken dan een pagina met een groot aantal fans en weinig interactie. Zorg daarom voor kwaliteitsberichten die aansluiten op de problemen en de wensen van jouw ideale klanten.

Tips voor meer vind-ik-leuks

  1. Nodig de mensen op jouw persoonlijke profiel uit om jouw zakelijke pagina leuk te vinden. Het idee hierachter is dat jouw persoonlijke vrienden snel jouw berichten leuk zullen vinden en/of erop reageren. Mensen in hun netwerk krijgen dit te zien en daar kunnen potentiële klanten voor jou tussen zitten.
  2. Zet je Facebookpagina met een link in je e-mailhandtekening.
  3. Zet een zogenaamde Like Box op je website. Mensen zien dan wie uit hun vriendenkring jouw Facebookpagina leuk vinden en dat wekt vertrouwen. Vraag je webmaster dit te doen als je dat zelf niet kunt.
  4. Noem de link van je Facebookpagina in jouw nieuwsbrieven en maak er een goede call-to-action van. Leg het voordeel uit van het leuk-vinden van jouw pagina.
  5. Noem je pagina regelmatig in je blogs en leg daarin uit wat je zoal deelt.
  6. Promoot een bericht dat het goed doet, dat al veel interactie heeft. Facebook zet in de advertentie standaard de vind-ik-leuk knop.
  7. Tag mensen in een groepsfoto, bijvoorbeeld na een cursus. Door de mensen te taggen maak je je pagina bekend bij het netwerk van je cursisten.
  8. Noem je pagina in je tweets, in LinkedIn updates en Google+ berichten.
  9. Plaats de link van je pagina op jouw visitekaartjes, flyers en facturen.
  10. Deel zo nu en dan een zakelijk bericht op jouw persoonlijke tijdlijn.
  11. Vraag mensen je bericht te delen. En motiveer waarom je dat vraagt. Je wilt immers zoveel mogelijk mensen helpen.

Aandacht

Stijgt het aantal fans na het implementeren van deze tips? Zorg dan dat je deze mensen betrokken houdt.

Besteed zorg en aandacht aan jouw pagina. Zet er een goede achtergrondfoto op en plaats met regelmaat waardevolle berichten. Kies je foto’s met zorg uit en vermijd de geijkte stockfoto’s die iedereen op zijn pagina heeft. Zoek iets verder naar een treffende foto.

Beantwoord reacties op je berichten. Laat zien dat je betrokken bent bij de mensen die jouw pagina leuk vinden.

Variatie

Vind jij het lastig jouw pagina te vullen? Om steeds iets te bedenken en voldoende variatie aan te brengen? De handleiding ‘Wat zet ik op mijn Facebookpagina’ kan je hierbij helpen. Je kunt de handleiding gratis aanvragen.

Adverteren en promoten

Wil jij berichten betaald gaan promoten om meer vind-ik-leuks te krijgen? Of met een ander soort van adverteren aan de slag?

Let dan goed dat je datgene bereikt wat je hebt bedacht. Adverteren op Facebook is geweldig maar als je zonder kennis van zaken aan de slag gaat, kun je veel geld verliezen zonder dat het je iets oplevert.

En heb je hulp nodig, laten we dan samen, één-op-één, een converterende advertentie maken. Je vindt hier informatie over met mij samen te werken.

Last but not least

Uiteraard nodig ik je van harte uit mijn Facebookpagina Hands on Social Media leuk te vinden. Ik deel waardevolle en handige tips over marketingtips over Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter waar je direct mee aan de slag kunt. Je zult van mij geen spelletjes en woordgrapjes te zien krijgen, dat is niet mijn ding.

En als je naar de bovenstaande tips kijkt, met welke ga jij direct aan de slag? Ik ben benieuwd naar je reactie!

...nog meer interessante Blogs:

Laat een bericht achter of stel een vraag: