3 Social Media ‘trends’ (die je niet moet geloven)

Facebook loopt leeg...

Als ondernemer is het fijn om op de hoogte te zijn van de marketing trends. Zodat je kunt inspelen op behoeften van potentiële klanten. Maar helaas, als je hierbij afgaat op berichten die je in de media tegenkomt, kun je je op het verkeerde been laten zetten.

Gelukkig zijn er ook bureaus die onderzoek doen naar social media platforms en daar verslag van doen. Zoals Simon Kemp tijdens het tech festival TNW2019

Er is geen social media apocalypse

Er is bezorgdheid over de privacy, zeker. De media benadrukt dat met #DeleteFacebook en het grote verloop. Maar Facebook groeit. In tegenstelling wat je zou verwachten als je de koppen gelooft.

In 2018 is Facebook met 8% gegroeid en die groei gaat gewoon door. Kemp heeft nog meer statistiek om te delen:

  • Het aantal social media gebruikers wereldwijd steeg met 9% vorig jaar
  • Dagelijks beginnen bijna een miljoen mensen met een nieuw social media account
  • Facebook is de op drie na meest bezochte website – na Google en YouTube
  • Twitter staat nummer 7 en Instagram op nummer 10
  • Facebook was de meest gebruikte app in 2018
  • Facebook Messenger was de meest gedownloade app.Dus ondanks alle bezorgdheid over de privacy en veiligheid van gegevens zijn mensen dus niet zo verontrust dat ze social media massaal verlaten. De trends laten duidelijk iets anders zien.
blog-klein

Interruptie marketing om op te vallen

Deze vorm van marketing is achterhaald. Mensen vinden het níet fijn om gedwongen naar reclame te kijken.

Dus de verplichte reclame blokken op tv, billboards langs de weg en de advertenties op social media werken steeds minder.

Ook de berichten die ondernemers plaatsen over hun producten en diensten worden steeds vaker overgeslagen.
Er wordt overheen gescrold.

Als ondernemer wil je zo goed mogelijk bij de wensen en beleving van je potentiële klant aansluiten.

Want mensen zijn op Facebook, Instagram (én LinkedIn) voor inspiratie.

Ze zijn daar om op leuke of nuttige ideeën te komen, om geïnspireerd te worden. En zolang je dát voor ogen houdt zullen je volgers niet bij je weglopen, ook niet op Facebook ;-).

Op zoek naar inspiratie

Je begrijpt dat alleen maar zenden niet werkt. De trends die de media noemt geloven ook niet. Wat dan wel?

Eigenlijk is het simpel. Je social media berichten worden gewaardeerd als deze over je volgers gaan. Gaat de inhoud alleen maar over jouw producten, diensten en jezelf… dan raak je je volgers kwijt.

Dus ga op zoek naar inspiratie om je volgers, jouw potentiële klanten te boeien. En hoe je dat doet?

Verdiep je in je volgers. Als jij precies weet wat zij willen lezen, waar zij door getriggerd worden zul je je aantal volgers zien groeien in plaats van afnemen.

Een handige tool hierbij is een contentkalender. Een kalender waar je zowel dat wat er extern als intern, in je bedrijf gaande is, noteert en meeneemt in je berichten. Waarbij je doelgroep natuurlijk centraal staat 😉

Merk jij bij jezelf verschuivingen? Ben jij zelf meer of minder op een platform te vinden? Laat eens hieronder eens weten.

...nog meer interessante Blogs:

Laat een bericht achter of stel een vraag: