De 3 tijdlijnen van Instagram; algoritmisch, chronologisch en favorieten

Na jaren vragen, verzoeken en smeken is Instagram gezwicht, de gebruiker kan nu zelf kiezen hoe ze Instagram berichten zien.

Bij de start van Instagram, in 2010,  zag je de foto’s van je volgers – die zij ‘instantly’ deelden – op chronologische volgorde. Dat was prima, tot er meer en meer gebruikers bij kwamen. Er werden berichten gemist omdat het er teveel waren. Instagram heeft toen een algoritme geïntroduceerd, die de berichten liet zien van accounts waar veel interactie mee was.

Dat is veranderd. Je kunt nu zelf kiezen uit 3 verschillende tijdlijnen. Maar hoe gebruik je die als ondernemer? En wat wil je dat je volger doet?

Hieronder ontdek je:

  • wat het verschil is tussen de 3 tijdlijnen
  • hoe je de verschillende tijdlijnen instelt
  • welke tijdlijn voor jou én je volger handig is
Willy Valk

1. Algoritmische, chronologisch en favorieten

#1 De algoritmische tijdlijn is zoals wij die al jaren kennen. Je ziet de berichten waarvan het algoritme denkt dat jij die leuk en waardevol vindt. Dit zijn de berichten van accounts waar je vaak op reageert.

#2 De tijdlijn die Instagram ‘Volgend’ heeft genoemd. Hier zie je berichten in chronologische volgorde geplaatst, van alle accounts die jij volgt.

#3 Favoriet, een tijdlijn waar jij zelf aangeeft van wie je berichten wilt zien.

2. Kiezen voor een tijdlijn

Om een tijdlijn te kiezen ga je naar de Instagram app op je telefoon en tikt links boven op de naam Instagram of op het hoekje ernaast. Wil je een demonstratie? Bekijk dan deze korte video

Tik je op ‘Volgend’, dan zie je de berichten chronologisch. Van alle accounts die jij volgt.

Tik je op ‘Favoriet’ dan kun je zelf aangeven welke accounts je in deze tijdlijn wilt zien.

Doe je niets, dan zie je de berichten zoals je bent gewend, gesorteerd door het algoritme.

Let op: soms is het nodig de app te updaten om deze functionaliteit te activeren.

3. Welke tijdlijn kies je

Deze verandering is doorgevoerd op verzoek van de gebruikers. Maar bedenk wat jij zelf graag wilt zien. Alle berichten of de berichten van je familie, vrienden en ondernemers, organisaties waar je veel interactie mee hebt? Als dat laatste voor jou belangrijk is, hoef je niets te doen. Het algoritme zoekt die berichten uit, waar jij vaak op reageert en die je met hartjes beloont.

Voor je volgers is het ook prima dat ze hun tijdlijn laten staan zoals ze gewend zijn. Daarnaast is het de vraag of ze überhaupt weten dat ze kunnen kiezen.

De tijdlijn Favorieten is handig als je VIP klanten hebt, een membership of anderszins een belangrijke klantengroep. De accounts van deze klanten kun je toevoegen aan je favorieten en zo snel hun berichten zien. Dat geldt ook voor de bedrijven en ondernemers waar je niets van wilt missen (hint: zet @willyvalk hierbij).

Agenda

In 7 stappen naar een Social Media Plan – en creëer meer vrije tijd

gratis online training op 18 mei 2022 om 10.00 u en 19.30 u
Meld je hier aan

Met vertrouwen voor de camera – voor meer zichtbaarheid via Instagram

Samen oefenen met pitchen voor de camera, Instagram Verhalen en Reels maken
Eendaagse live video workshop op 28 mei 2022
in samenwerking met Marriët, FilmBlik- Mediaproducties
Informatie vind je hier

Let’s Create Content – maak van je berichten wervende boodschappen

Online copywrite workshops voor het schrijven van posts waarmee je meer bereikt; volgers, interactie en kliks.
Maandelijks op vrijdagmiddag
Neem hier contact op voor data en tarieven

...nog meer interessante Blogs:

Laat een bericht achter of stel een vraag: