5 links in je Instagram profiel, zó kies je de juiste!
Instagram geeft je sinds kort de mogelijkheid 5 klikbare links aan je profiel toe te voegen. Het doel van een link in je Instagram profiel is, volgers naar je website leiden.
Dit is een fijne aanpassing want dat scheelt je tijd, je hoeft niet steeds je profiel aan te passen als je naar een andere pagina wil verwijzen. Daarnaast hoef je geen – of minder – gebruik te maken van externe platforms.
Maar welke pagina’s op je website zijn het slimst om naar te verwijzen? En hoe maak je je volger duidelijk wat ze moet doen, de zogenaamde call to action.
In dit artikel geef ik je de belangrijkste do’s en don’ts om optimaal te profiteren van deze nieuwe mogelijkheid. Zodat je meer verkeer naar je website krijgt.
Frustratie
Al jaren werd er door ondernemers geklaagd dat er maar 1 klikbare link bestond op Instagram – in het profiel. In de berichten zelf zijn links niet klikbaar, dus moest je mensen naar je profiel leiden. Daar aangekomen was er maar één link. Vaak werd er gekozen voor de homepage van de website.
Er kwamen externe programma’s waarmee je je potentiële klanten, via een omweg naar verschillende pagina’s kon leiden. Denk aan Linktree of Later. Maar ideaal was dit niet. In elk bericht moest je je volger uitleggen wat de bedoeling was en niet iedereen begreep dit.
De beste links
Nu het mogelijk is om meerdere links in het profiel te plaatsen, ontstaat er keuzestress. Want welke pagina’s van je website ga je onder de aandacht brengen?
Als we kijken naar Instagram is dat allereerst een sociaal platform om foto’s en video’s te delen met je familie en vrienden. Daarnaast is het de plek om te inspireren, en om inspiratie op te doen.
Het is geen platform waar je iets verkoopt, zoals op marktplaats. Als ondernemer is het goed dit steeds voor ogen te hebben. Je wilt door middel van je berichten een warme band opbouwen met je volgers. Je deelt je expertise in combinatie met foto’s en zo nu en dan verwijs je naar je website waar geïnteresseerde volgers de volgende stap kunnen zetten.
Die volgende stap kan bestaan uit:
- een voor hen interessant blog lezen
- een weggever aanvragen
- inschrijven voor een webinar of challenge
- meer over jou lezen
- contact opnemen
En de pagina’s waar die content op staat – die url’s – zet je in je profiel.
Call to action
In je berichten verwijs je zo nu en dan, zo’n drie op de tien keer naar je website. Bijvoorbeeld als je een nieuwe blog hebt geschreven. Je deelt 1 tip daaruit in je bericht en verwijst naar het blog op je website.
Of je vertelt over hoe je een specifiek probleem kunt aanpakken, en verwijst naar de link van de weggever.
In je bericht besteed je aandacht aan wat mensen moeten doen om op je website te komen. Dus iets als ‘tik op @willyvalk en in mijn profiel tik je op …4 andere links. Vervolgens op Instagram Profiel Checklist’.
In de statistieken kun je zien of mensen daadwerkelijk naar je profiel gaan.
Wat je wilt vermijden
- Wat je zeker niet wilt is een link geven naar een ander social media platform. Het kan verleidelijk zijn om de link naar je Facebook Pagina te plaatsen, maar je wilt verkeer naar je website. Daar kunnen mensen immers over je aanbod lezen. Idealiter vragen ze je weggever aan, komen ze op je e-maillijst en kun jij zelf contact houden.
- Je gaat je volgers ook niet in elk bericht naar je website sturen. Dat komt over als pushen en/of wanhopig met als gevolg dat mensen over je berichten heen scrollen of je ontvolgen.
- Naar je high-end product of dienst verwijzen vanaf een social media platform als Instagram heeft ook geen zin. Mensen die jou nog niet goed kennen zullen niet zomaar vanuit een bericht een jaarprogramma bij je boeken.
Als je deze valkuilen omzeilt zijn deze 5 links een waardevolle toevoeging aan je Instagram marketing.
Ik ben benieuwd of jij er al gebruik van maakt en of je daardoor meer bezoekers op je website krijgt.
Vind je het fijn om wat meer handvatten te krijgen voor Instagram? Vraag dan de gratis gids Wegwijs op Instagram aan. Hierin vind je essentiële basiskennis voor Instagram marketing om fijne volgers aan te trekken.