5 social media marketingtips voor de zomer
Ontspannen de zomer in terwijl je tóch optimaal zichtbaar bent...
De zomer is begonnen, de vakantiedrukte begint bijna, terwijl het in je bedrijf rustiger wordt. Voor de een is dat prettig want nu heb je eindelijk tijd voor dat nieuwe social media platform, voor de ander is de zomer zorgelijk. Want het kan ook minder inkomsten betekenen. Misschien voel je daarom de druk om door te moeten werken aan je marketing terwijl je even rust wilt.
Hoe je er ook in staat, met de tips hieronder ben je deze zomer optimaal zichtbaar én kun je genieten van verdiende rust.
Want onderschat de waarde van rust en er even tussenuit zijn niet. Van tijd tot tijd je gedachten op iets anders dan je bedrijf en je klanten is noodzakelijk om inspiratie op te doen en bij te laden.
En toch: vergeet je marketing deze zomer niet. Iedereen is online, op de camping, het strand, in een appartement en op een terras van een leuke stad. De tijd dat men het internet in het buitenland uitzette vanwege de kosten is voorbij.
Iedereen wil zijn mail lezen, de weersverwachting bekijken en even iets op Facebook of Instagram plaatsen. Eindelijk is er tijd om even op het gemak de tijdlijn te bekijken en zien wat je kinderen of vrienden hebben gepost. . En als je een relevant bericht vindt dan neem je de tijd om het te lezen. Voor ons ondernemers dus eigenlijk een geweldige tijd.
Hoe je én optimaal zichtbaar bent en nieuwe volgers krijgt én je rust kunt nemen laat ik zien met deze tips. Want veel is van tevoren te bedenken en uit te werken.
5 tips zomerse marketingtips
1. Zomerse festivals en sportevenementen
Weet jij van welke evenementen jouw doelgroep houdt? Zijn dat muziekfestivals, zijn het culturele of culinaire dagen of zitten ze úren voor de buis om de Tour of Wimbledon te bekijken? Zoek van tevoren op wat er aan activiteiten speelt deze zomer. Maak een lijst met data, locatie en onderwerp.
Vervolgens vraag je je af hoe jij daarbij aan kunt sluiten. Naast het simpelweg noemen kun je denken aan: verkoop je producten die hierbij passen? Noem het dan zonder echt in de promotie te schieten. Of heb je tips die handig zijn bij het bijwonen van een evenement? Heb jij kennis over een bepaald onderwerp? Deel het met je volgers en geef ze tips. Dit is allemaal van tevoren te schrijven en in te plannen.
En kijk je zelf graag naar de sportwedstrijden of races? Ga dan in contact met je volgers op Twitter en beleef het samen!
En vergeet niet de hashtags van het betreffende evenement te noemen. Dat kan op Twitter maar ook op Instagram en Facebook valt het op. Het idee hiervan is dat mensen die zoeken op zo’n hashtag jouw berichten ook zullen lezen; dit betekent aandacht voor jouw account en bedrijf.
2. Geef jouw waardevolle tips aan ouders
Ouders van kleine kinderen zijn niet alleen op zoek naar tips die ze kunnen gebruiken tijdens het reizen. Ook de weken thuis, voor of na hun vakantie, kunnen een hele uitdaging zijn. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik elke dag de vraag kreeg ‘ik verveel me, gaan we nog wat doen?’. Maak een lijst met activiteiten die er deze zomer te doen zijn in de verschillende regio’s en deel ze ruim op tijd met je fans.
Kinderen zijn dol op knutselen, heb jij leuke opdrachten? Of heb je opvoedkundige tips hoe je die resterende weken samen goed doorkomt? Maak er berichten van op Facebook, zoek er een leuke foto bij en plan ze in verdeeld, over de hele schoolvakantie.
3. Wedstrijden, acties en challenges
Dit is wel iets meer werk dus vooral geschikt als je deze zomer gedeeltelijk thuis en/of thuis bent. Bedenk wat jij kunt doen om je bereik te vergroten en de interactie aan te gaan met je doelgroep.
Heb je producten die je via een online wedstrijd kunt verloten? Bijvoorbeeld jouw boek, een behandeling in je praktijk of een nieuwe cursus die je onder de aandacht wilt brengen? Door een wedstrijdelement in je berichten in te bouwen krijg je veel aandacht voor je producten of diensten. Let wel op dat de opdrachten alleen geschikt zijn voor jouw beoogde klanten. Daarmee voorkom je dat mensen buiten je doelgroep ook meedoen. Wist je dat de zogenaamde like-share-winacties op Facebook niet meer zijn toegestaan? Vraag liever om een reactie of foto om in aanmerking te komen voor de prijs.
Bedenk of het mogelijk is een product of online dienst in de zomer met bijvoorbeeld 20% korting aan te bieden? Zeker als je thuis bent en het rustiger wordt kan dit je omzet op peil houden omdat er meer mensen door aangetrokken worden.
Een challenge is ook nog steeds een geweldige manier om bij meer mensen bekend te worden. Zelf organiseer ik dit jaar weer de Instagram Challenge waarmee ik vorig jaar honderden nieuwe mensen wist te bereiken. De challenge is een kennismaking met jou en je product of dienst. Als het mensen bevalt, kun je na de vakantie een mooi aanbod doen. En gebruik vooral het platform waarop je meer mensen wilt bereiken. Zo heeft de Instagram Challenge mijn Instagram account een mooie boost gegeven.
4. Experimenteer met nieuwe features en platforms
Social mediaplatforms veranderen snel. Elke maand of zelfs week wordt er iets aan toegevoegd. De zomer is het perfecte tijdstip om te experimenteren. Bijvoorbeeld door aan de slag te gaan met een nieuw platform of met Instagram Stories. Je kunt het op je gemak uitzoeken en eens polsen bij je klanten of zij dit platform of die toepassing ook gebruiken.
Of misschien wil je nu eindelijk eens met die selfiestick aan de slag. Of een video opnemen. Op een rustig plekje in de natuur lijkt dat allemaal veel gemakkelijker te gaan. Door je nieuwe experimenten te delen met je volgers laat je jezelf op een ongekunstelde manier zien. En mensen willen zich graag met je kunnen verbinden dus je zult zien dat je leuke reacties krijgt.
Want wat denk je, zijn ze je gaan volgen om je producten te kopen of omdat je een leuk mens bent dat fijne tips en leuke berichten deelt?
5. Maak een vakantie content-planner
De makkelijkste manier om je social media deze zomer een boost te geven is door een content-planner te maken. Maak een schema met berichten die je wilt gaan plaatsen. Op welk platform en wanneer. Je kunt ook elke dag een bepaald type bericht op Facebook plaatsen, bijvoorbeeld elke maandag een ‘hoe overleef ik de schoolvakantie-tip’, elke donderdag een foto uit het verleden #TBT. Lees over ook dit artikel. En elke vrijdag een video. Je kunt een variatie bedenken voor de andere platforms waar je mee werkt. Je gebruikt dan niet exact dezelfde foto en tekst maar wel overal je logo en dezelfde boodschap. Zo raken je volgers in ieder geval niet verveeld en je bent toch overal zichtbaar.
Als je al deze berichten in je planner hebt staan ga je ze inplannen. Op Facebook doe je dat in het platform zelf. Op Instagram gebruik je de app Later en voor Twitter gebruik je Hootsuite of Buffer.
Zo nu en dan een spontaan bericht er tussendoor en klaar ben je. En als je leuke reacties krijgt of vragen, dan beantwoord je deze natuurlijk.
En wil je echt helemaal even offline, laat het je volgers dan op tijd weten of zorg voor iemand die jouw mail tijdelijk beantwoordt.
Warme gevoelens
De zomer is al met al de perfecte periode om in contact te komen met nieuwe en bestaande volgers. Of je nu kiest voor waardevolle tips, een leuke actie of spannende challenge, de zomer is het moment om jou als ondernemer te profileren als iemand waarbij men een warm gevoel heeft. En dat is dan het begin van een mooie relatie waarop je de rest van het jaar verder kunt bouwen.
Dus neem even een moment om stil te staan bij welke acties je kunt nemen en voorbereiden. Plan vervolgens tijd in om het uit te werken.
Tenslotte wens ik je een fijne vakantie en laat je even weten welk van de bovenstaande ideeën jij gaat uitvoeren? Je kunt je reactie hieronder plaatsen.
Hi, nou het werkt!!!! Ik kies voor 4 en 5.
Wat ik je graag wil zeggen; je schrijft heel duidelijk, dus goed te begrijpen. Dat schort er bij anderen aan, vaak drukke teksten moeilijke termen etc.
Ik ben je gaan volgen.
Fijne dag!
Gr. Rineke (tweed-e-hands-store.nl)
Leuk om te horen dat je in de actie gaat Rineke! En dank je wel voor het compliment 🙂
Bedankt voor de tips, Willy!
Ik heb een vraag: hoe start je / maak je een challenge? Heb je tips of heb je daar al eens een artikel over geschreven?
Hoi Nel, graag gedaan! En hoe je een challenge maakt? Ik heb eerlijk gezegd er nog nooit iets over geschreven, ik heb het ‘gewoon’ gedaan. En waar ben je precies naar op zoek? Want een challenge bestaat uit veel delen, de marketingkant, de inhoud en de techniek.