5 soorten Facebook berichten
Waar ga ik over schrijven?
Toen ik vanaf 2004, het oprichtingsjaar van Facebook startte met dit platform was deze vraag geen probleem. Ik hield contact met collega’s in het buitenland die ik op internationale congressen leerde kennen. Aan gespreksstof hadden wij geen gebrek.
Er waren in mijn omgeving overigens niet veel mensen die Facebook gebruikten en als ze schoorvoetend aan de slag gingen met social media was het met Hyves. Ik heb daar eigenlijk nooit iets mee gedaan, en jij?
Toen ik een paar jaar geleden werd gevraagd voor een stichting Facebook in te zetten om cursisten te werven werd het een ander verhaal. Ik zat lang te denken, schrijven, corrigeren en voor mij uit te staren. Veel marketing kennis had ik nog niet en vanaf dat moment besefte ik dat ik dat wel nodig had.
En wat bleek? Ik vond marketing geweldig interessant en leuk! Sindsdien ben niet meer gestopt met het volgen van trainingen.
Het gaat om jouw klanten
Wat ik je in het vorige blog over Facebook heb verteld is dat je waardevolle informatie met jouw klanten deelt. Het gaat erom dat ze jou leren kennen en gaan vertrouwen. Dat doe je ook door soms iets persoonlijks te delen. Om het te verduidelijken heb ik een korte video, van nog geen 3 minuten voor je gemaakt. Daarin leer je in welke vorm je berichten kunt gieten. Bekijk de video ‘5 soorten Facebook berichten’.
Heb je vragen?
Ik kan mij voorstellen dat je na het bekijken van de video vragen hebt. Bijvoorbeeld waar je de foto’s vandaan haalt die je zag. Behalve die uit mijn privé-archief natuurlijk 🙂
Maar misschien liggen er wel andere drempels voor je. Is jezelf zichtbaar maken op het wereld wijde web nog niet zo’n aantrekkelijk idee voor je.
Wil je voorbeelden van hoe ik de berichten op mijn zakelijke Facebook pagina verwerk? Volg deze link én vergeet niet mijn pagina de liken!
Handleiding
Tenslotte wijs ik je graag op de handleiding ‘Wat zet ik op mijn Facebookpagina’. Hierin krijg je een methode aangereikt waarmee je het hele jaar inspiratie hebt om je pagina te vullen. Je kunt de handleiding gratis aanvragen op mijn website. Na inschrijving wordt deze je per e-mail toegestuurd.
Serieus aan de slag?
Wil je social media inzetten voor je marketing volgens een beproefd content marketing systeem? In de ‘Social Media Succes Systeem‘ training leer ik je stap-voor-stap met social media marketing werken. Zodat jij optimaal zichtbaar bent op meerdere platform in een paar uur per week. Naast een grotere zichtbaarheid levert het je meer bereik en klanten op.
En ik heb ook een vraag aan jou!
Als jij al een Facebook account hebt en je bekijkt je eigen tijdlijn; wat voor soort berichten zie jij dan het liefst? Ik lees je antwoord graag hieronder.
Zullen we contact houden?
Ontdek Facebook updates, marketingtips en meer op mijn Facebookpagina.
Bekijk mijn foto’s mét Instagragram tips op mijn Instagram.
Twitter mee en lees al mijn marketingtips en tricks op Twitter.
Link met mij op LinkedIn.
Bekijk mijn leerzame video’s op Vimeo.
Berichten die pleiten voor een leefbare wereld, met aandacht voor milieu en menswaardigheid. Dat kunnen ook berichtjes zijn met een link naar een artikel of een filmpje. Ook berichten die zicht geven op de werelden van de kunst; circus, acrobatiek, koren, voral als het amateurs zijn. Een wereld zonder kunst is een arme wereld. Dus ik ben een warm voorstander van kunsten en facebook is een geweldig platform voor kunstuitingen. Ook vind ik vraag en aanbod leuk over onderwerpen die leven in groepen waar ik lid van ben. In mijn geval een groep compassie, mindfulnes, logopedie. Ik ben up to date! En berichten zoals deze over het gebruik van social media voor je bedrijf. Dit bericht geeft duidelijk en snel informatie waar ik iets mee kan.
Dank je wel Michelle, voor je uitgebreide antwoord. Jij ziet dus graag zinnige en kunstzinnige berichten in je tijdlijn. Weet jij ook wat jou klanten graag zien en lezen? En heb je een idee hoe je daar in woord en beeld bij aan kunt sluiten?
Hallo Willy, dank je wel voor je uitleg over de 5 soorten Facebookberichten die ik kan gebruiken voor mijn pagina voor Polmone Turismo Verde.
Het soort berichten die ik het liefst lees op Facebook zijn Gevoelsberichten en Website-contentberichten. Posts die over het onrecht in de wereld gaan, posts van de kinderen en kleinkinderen en berichtjes van vrienden en kennissen die iets leuks aan het doen zijn. De Website-content posts bekijk ik altijd om erachter te komen of er nog interessante plekken om te bezoeken zijn hier in Umbrië of dat er speciale tentoonstellingen of (dorps)feesten zijn. Die berichten gebruik ik dan weer zelf om te delen op de Polmone-pagina of ik schrijf er zelf een post over of ik maak er een Twitter berichtje van.
Zonnige groet uit Umbrië en heel veel succes met je blog!
Ha Roos, mooi hoe je dit verwoord. Je laat goed zien dat je Facebook kunt gebruiken om in contact te blijven met met familie en vrienden. Daarnaast het ook gebruiken als informatiebron en deze berichten her-gebruiken. Onderzoek van Facebook zelf geeft aan dat mensen het liefst kijken naar andere vrolijke mensen als het gaat om foto’s 🙂
Dank voor het delen van de soorte Facebook berichten. Geeft mij inspiratie.
Mijn voorkeur gaat uit naar berichten waarin mensen elkaar en hun omgeving ondersteunen.
Jij bedankt voor je bijdrage aan dit blog Eleonora! Je schrijft dat je voorkeur uitgaat naar berichten waarin mensen elkaar en hun omgeving ondersteunen. Bedoel je daar motiverende berichten mee? Ik ben benieuwd naar voorbeelden en hoe je dat op jouw pagina gaat vormgeven 🙂
In mijn privé FB-account gaat het mij om het wel en wee mee beleven van familie en vrienden.
In mijn zakeljk account probeer ik met eigen teksten en toelichting mensen op een positieve manier naar het leven te kijken. Stel vragen om ze aan het denken te zetten. Stel mezelf ook open op zodat men mij kan leren kennen.
En ik probeer soms door het kopieren van andermans video’s en foto’s uit of dat dan meer reacties oproept. Een soort eigen enquête c.q. leerproces waar het beste respons te behalen is, wat de meeste likers aantrekt.
Hoi Lennie, dank voor je reactie! En zoals je het beschrijft plaats je gevarieerde berichten. Wat je kunt toevoegen zijn promotionele berichten en daar bedoel ik mee berichten die feitelijke informatie geven over jouw onderneming. Dus berichten die naar jouw website, als je die al hebt, leiden waar mensen ‘iets’ kunnen doen. Bijvoorbeeld een e-book aanvragen.Dat ‘iets doen’ is belangrijk om mensen 1. op jouw e-maillijst te krijgen en 2. om een band met ze op de bouwen en dat gaat sneller als zij iets kunnen downloaden, bekijken of beluisteren.