7 redenen waarom een webinar zo effectief is voor je bedrijf

Een online seminar

Bloednerveus keek ik naar de klok boven in mijn scherm. Ik wachtte op het signaal dat ik live kon gaan. Mijn hart klopte in mijn keel toen ik kon starten en mijn kijkers verwelkomen.

We zijn nu 155 webinars verder en mijn hartslag blijft tegenwoordig rustig. Ik voel een gezonde spanning als ik zie dat honderden mensen zich hebben ingeschreven.

En door de ruime ervaring in het geven van webinars wordt mij regelmatig gevraagd of ik die kennis wil delen. Natuurlijk wil ik dat en in dit artikel leg ik je uit wat een webinar is, voor welke ondernemingen webinars geschikt zijn en de voordelen van het geven van webinars.

400x400

Wat een webinar is

Een webinar is een LIVE, interactief seminar dat je online geeft. Het is een manier, voor jou als ondernemer om je zichtbaarheid te vergroten en mensen te betrekken bij je bedrijf.

Tijdens een webinar ben je in staat om door de interactie je doelgroep beter te leren kennen en je deelnemers waardevolle content te geven.

Een webinar zorgt voor potentiële klanten en het verhoogt je omzet.

Voor wie is een webinar geven geschikt?

Een webinar is met name geschikt voor de ‘kennis’ ondernemer. Jij bezit een hoeveelheid kennis waarmee je je klanten helpt. Die kennis is via een webinar over te dragen. Je leert je deelnemers de achtergrond van een probleem, maakt ze ergens bewust van of laat in een aantal stappen zien wat er kan worden gedaan aan hun probleem.

Maar zelfs als je een product verkoopt waar veel over te vertellen valt, kan een webinar een uitkomst zijn. In je webinar ben je in staat uitleg te geven, een demonstratie, tips en tricks.

7 redenen waarom een webinar zo effectief is

1. Je kunt enorm veel waarde geven

Net als in een collegezaal ben je met je webinar in staat waardevolle kennis aan veel mensen tegelijk over te dragen. Een goed webinar stelt je in staat rustig een uur te besteden aan een onderwerp waar je publiek echt voor gaat zitten. Zij kunnen je vragen stellen die jij direct kan beantwoorden.

2. Je wordt gezien als een expert in je vakgebied.

Om aan een webinar deel te nemen schrijft de deelnemer zich in, zet de datum en tijd in de agenda en komen op het juiste moment online. En dat doen zij om jou te horen spreken over een bepaald onderwerp voor ruim een uur. Dit gebeurt omdat jij als de expert wordt ervaren zelfs voordat je begint.

Verkopen zonder harde sales

3. Je doet je aanbod zonder ‘salesy’ over te komen.

Met de juiste content en strategie zijn je webinars ideaal om op een plezierige manier je hulp aan te bieden, waar je deelnemer op in kan gaan. In veel webinars wordt de fout gemaakt om eerst waarde te leveren en dan iets te willen verkopen. Beter werkt het als je waarde levert EN verkoopt op hetzelfde moment en dat tijdens het gehele webinar.

4. Je bereikt honderden mensen waar dan ook ter wereld

Honderden mensen bereiken zonder jij of zij hoeven te reizen, een geweldige uitkomst. Jij zit comfortabel achter je pc en je deelnemer kan lekker in de tuin of waar dan ook zitten. Zolang je een internet verbinding hebt is het allemaal mogelijk.

Kijk, een-op-een in gesprekken zijn met een potentiële klant heeft altijd de voorkeur als je kijkt naar conversie. Maar dat is niet altijd mogelijk. En al zou het wel mogelijk zijn, wat tijd betreft is dat niet echt effectief. Want hoeveel mensen kun je op die manier per dag zien? Terwijl je met een webinar honderden mensen bereikt in 1-2 uur tijd. Waar deze zich ook bevinden.

5. Je hebt de volledige aandacht. 

Door een live webinar te geven komen mensen op de afgesproken tijd online. Komen ze te laat, dan missen ze informatie, komen ze helemaal niet dan voelt dat als een gemiste kans. Bij een opgenomen video is dat een ander verhaal. Die kun je pauzeren of later bekijken. Dus de urgentie om erbij te zijn is bij een webinar groot.

Daarnaast heb je interactief contact met je deelnemers. Zij kunnen chatten, vragen beantwoorden die jij stelt, aantekeningen maken en meer. Hoe afwisselender je het maakt hoe meer gefocust en betrokken je deelnemers zijn.

6. Het zorgt voor meer leads.

Elk bedrijf heeft potentiële klanten nodig; leads. Hoe meer leads hoe groter de kans dat je bedrijf lekker loopt. Door webinars te geven ben je in staat snel aan leads te komen en deze op termijn tot je klanten te kunnen rekenen.

Webinars zullen je altijd deelnemers opleveren. Mensen zijn gewend hun naam en e-mailadres in te vullen om zich te registreren voor een webinar. Ze geven hiermee aan dat ze geïnteresseerd zijn in het onderwerp van je webinar. Daarmee kwalificeren zij zich tot een potentiële klant.

7. Bouwen aan een warme relatie.

De nieuwe manier van marketing gaat over het opbouwen van een warme relatie met leads. Dat doe je door eerst waardevolle informatie te delen en pas daarna een aanbod te doen. Een webinar geeft je de mogelijkheid je deelnemers iets te leren en hen te laten begrijpen hoe jij ze verder kan helpen. Omdat je dat persoonlijk met beeld en geluid doet, bouw je het vertrouwen sneller op dan dat zij iets over je lezen op je website of een bericht tegenkomen op sociale media platforms. Het zijn immers real-time gesprekken die je voert.

Daarnaast kun je na je webinar met mensen bellen of ze via de mail opvolgen. Juist dat persoonlijke contact naderhand kan weer tot verkopen leiden of in ieder geval een warme band zorgen.

Wat denk je; zou een webinar iets voor jou zijn?

Om je een idee te geven hoe je een webinar zelf geeft heb ik een online training voor je gemaakt (in de vorm van een webinar).
Ik ga je tijdens die training uitleggen hoe je in 3 overzichtelijke stappen een webinar opzet:

  1. Wat je doet als voorbereiding op je eerste webinar
  2. Hoe je een webinar geeft
  3. Wat je ná je webinar doet.

Je kunt je gratis inschrijven voor woensdag 29 april om 10:00 u en 20:00 uur.
Tot dan!

...nog meer interessante Blogs:

Laat een bericht achter of stel een vraag: