7 tips om je e-maillijst op te bouwen en waardevol te houden

"Nee, ik heb nog geen e-maillijst"

Driekwart van de ondernemers in mijn online trainingen heeft geen e-maillijst.

En van ondernemers die die er wel één hebben, zijn er maar weinig die iets met die adressen doen.

Deze (potentiële) klanten op je e-maillijst zijn de belangrijkste relaties die je hebt! Ze geven je namelijk de kans om omzet te genereren. Omdat je deze warme contacten je aanbod kunt doen.

Ik merk keer op keer dat startende ondernemers zich niet goed raad weten met het fenomeen ‘listbuilding’. Voor wie niet weet wat ik bedoel met de term Listbuilding: dit is het laten groeien van een e-maillijst met mensen die geïnteresseerd zijn in jou, je informatie, je product of je bedrijf.

En alle activiteiten die je doet om deze lijst waardevol te houden. Om je op weg te helpen heb ik een aantal tips voor je op een rij gezet.

blog-2020-3-13

De groei van een gezonde lijst gaat gelijk op met de groei van je omzet

Hoe meer tijd, inzet en aandacht je geeft aan je e-maillijst des te meer geld ga je verdienen. Ik had dit vaker gehoord en het is daadwerkelijk te zien aan mijn e-maillijst. Jaar na jaar verdubbelde het aantal mensen op mijn e-maillijst en mijn omzet liep gelijk mee omhoog.

Wil je ook starten met het verzamelen van (potentiële) klanten op een e-maillijst?

In de online training ‘Listbuilding, het best bewaarde geheim in je bedrijf’ geef ik je tips over hoe je een lijst opbouwt en laat groeien. Dus als jij er klaar voor bent om je bedrijf een stevig fundament en een groeiende omzet te geven schrijf je dan hier in voor de laatste online training over dit onderwerp. Deelname aan de training is gratis. En na afloop weet je exact:

  • welke stappen je zet om een e-maillijst te starten
  • hoe er betrokken, geïnteresseerde mensen op die lijst komen te staan.

Nu alvast 7 tips om je e-maillijst op te bouwen en deze waardevol te houden:

1. Listbuilding, altijd en overal

Zorg dat mensen zich overal kunnen inschrijven voor je e-maillijst (in ruil voor iets dat waardevol voor hen is)

  • Plaats een inschrijfformulier op de homepage van je website
  • Vertel over de mogelijkheid om zich in te schrijven op social media platforms
  • Zet een link naar je inschrijfformulier in elke e-mail die je stuurt
  • Vraag klanten die je winkel, kantoor of praktijk bezoeken om zich in te schrijven
  • Nodig elke nieuwe klant uit voor je e-maillijst
  • Nodig mensen die je ontmoet op netwerkbijeenkomsten uit zich in te schrijven voor je e-maillijst
  • Voor therapeuten en coaches die hun cliënten een behandelingsovereenkomst laten tekenen: geef ze daarop de mogelijkheid om zich in te schrijven voor je e-maillijst.

2. Geef de mensen die op je e-maillijst staan meer dan zij verwachten Waar de meeste nieuwsbrieven de mist mee in gaan, is dat het eigenlijk opgepimpte en verkapte reclame berichten zijn.
Als je het alleen maar over je diensten en producten hebt, mis je een grote kans.
Want je wilt immers eerst een goede relatie met de mensen opbouwen, de ‘gun-factor’ krijgen.
Deel veel (gratis en vrijblijvende) waardevolle informatie. Waarvan je weet dat de mensen op je e-maillijst dit graag lezen en gebruiken.

Hoe meer je geeft, hoe meer inkomsten je krijgt uit je e-maillijst.

3. Houd de e-mail kort. Plaats alleen een korte tekst, een teaser, die de lezer nieuwsgierig maakt en die uitnodigt om door te klikken. Je prikkelt mensen om door te klikken naar je blog, podcast, checklist of video waarin je waardevolle informatie of inzichten deelt.

4. Maak het bericht persoonlijk. Gebruik de voornaam van de lezer in je aanhef. Dit is een van de mogelijkheden als je een e-mailprogramma als Mailchimp gebruikt.

5. Wees duidelijk in je call to action. Geef aan wat je wilt dat mensen doen. “Schrijf je nu in voor de allerlaatste online training over Listbuilding”.
Zorg dat je je korte call to action linkt naar een uitgebreide uitleg over het onderwerp op je website.

6. Maak het gemakkelijk voor mensen om zich af te melden. Door onderaan elke mail een uitschrijf-mogelijkheid te plaatsen vermijd je dat mensen op je e-mail blijven ‘hangen’ zonder dat zij echt gecommitteerd zijn.
Kwaliteit gaat hier boven kwantiteit.

7. Je leert van de mensen op je lijst. De respons op je e-mails, het wel of niet doorklikken na je call to action; alles wat er gebeurt na het versturen van een mailing geeft je informatie. Deze informatie krijg je door bijvoorbeeld het mailprogramma Mailchimp te gebruiken. Je krijgt zo door wat mensen wel en niet interessant vinden, wat ze wel of niet van je willen weten.
En daar kun je je volgende mailings, blogs en dergelijke op afstemmen.

En dan ten slotte…

Wat zou jij kunnen doen zodat mensen zich inschrijven op je e-maillijst? Deel je ideeën, gedachten, tips en vragen hieronder.

...nog meer interessante Blogs:

Laat een bericht achter of stel een vraag: