Ad hoc marketing geeft ondernemers een ad hoc inkomen
Door niet systematisch aan je marketing te werken, loop je inkomen mis. Maar lang niet iedereen beseft dat.
Elke keer als ik in mijn webinars vraag: “Wie doet er aan ad hoc marketing?” zijn er schrikbarend veel ondernemers die hier ‘ik’ op zeggen. Terwijl ze vaak wél een vast systeem volgen als zij met hun klanten aan het werk gaan. Waarom gaan zij dan niet zo te werk met social media marketing?
Ad hoc wereld
We leven in een wereld waarin de tweets, Facebook- en WhatsApp-berichten je om de oren vliegen. Social media stelt je in staat om duizenden potentiële klanten in een fractie van een seconde te bereiken.
Maar deze ‘makkelijke’ manier om je bedrijf zichtbaar te maken kan er tegelijkertijd voor zorgen dat je wordt verleid om berichten te verzenden zónder strategie en systeem. Maar daar betaal je wel een prijs voor.
Veel ondernemers die met ad hoc marketing werken en onregelmatig berichten versturen zonder plan en visie werken aan een verwarrende relatie met hun publiek. En dat wil je niet, toch?
De ondernemer die werkt met een doordacht social media marketing systeem wint het uiteindelijk van de ad hoc ondernemer.
Symptomen van ad hoc marketing
Aan deze symptomen kun je ad hoc marketing herkennen:
- Je begint een Facebookpagina, Twitter- of Instagramaccount en je plaatst wat berichten maar eigenlijk heb je geen tijd om het te onderhouden
- Door te weinig kennis over marketing weet je niet de juiste verhouding tussen promotie en andere soorten content waardoor mensen je weer ontvolgen
- Omdat je slechts zo nu en dan berichten plaatst bouw je geen band op met je publiek
- Je laat kansen liggen, zoals aandacht voor je producten en diensten omdat je geen strategie hebt
- Door je geringe kennis van een platform loop je tegen allerlei ‘obstakels’ aan en maak je maar ten dele gebruik van de mogelijkheden van het platform
Al met al loop je verkopen mis en weet je nooit precies wanneer je via social media nieuwe klanten krijgt. En met als gevolg: een ad hoc omzet.
De waarde van een social media systeem
Juist omdat social media zo toegankelijk is voor iedereen, is het als ondernemer heel verleidelijk om er gelijk mee aan de gang te gaan. Want een Facebookbericht plaatsen is toch niet moeilijk?!
Maar wat ik vaak hoor is bijvoorbeeld: ‘Ik krijg geen reactie op mijn berichten”, “Mijn bereik is ontzettend laag” of “Het aantal volgers wil niet groeien”.
Zo gek is dat niet, want zonder kennis van marketing en zonder een social media systeem iets op social media plaatsen is net zoiets als op de gok en zonder recept een soufflé bakken. En dan zeggen: “Ik snap niet waarom die inzakt en nergens naar smaakt”.
Social Media Systeem
Om zelf niet in de valkuil van ad hoc marketing te vallen, heb ik social media systeem ontwikkeld. Ik ben begonnen met na te denken over mijn doelen en wie ik precies wilde bereiken.
Daarna heb ik een aantal social media platforms gekozen. Die bij mij én mijn doelgroep passen. Ik plan in en automatiseer wat mogelijk is. Op deze manier besteed ik slechts 1-2 uur per week aan mijn social media marketing. Dit bespaart mij een heleboel tijd, moeite, energie en frustratie.
Wil jij ook met een social media systeem op maat aan de slag? Ik help je hierbij! Neem gerust contact met mij op.
Ten slotte
Wat denk je? Wat ga jij doen om minder met ad hoc marketing bezig te zijn? Plaats je reactie hieronder.