Belemmeringen

Belemmeringen

 

Wat zijn jouw belemmeringen als het gaat om social media te gebruiken voor jouw praktijk? Kost het jouw ook (te)veel tijd? In mijn vorige blog vertel ik ook over de grote tijdinvestering  die wordt genoemd door mijn klanten. Daarnaast zien veel coaches en therapeuten door het bomen het bos niet meer.

Er zijn tegenwoordig zoveel platforms; Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Google+ en meer. Waar moet je uit kiezen? En dan nog een belemmering: iedereen kan tot in lengte van dagen lezen wat jij hebt geschreven, wie jij bent en waar je voor staat, best eng eigenlijk.

Stap-voor-stap

Trap-handsonsocialmediaSysteem

Laat ik stap-voor-stap deze belemmeringen met je doornemen en je wat handreikingen geven hoe je daar mee om kunt gaan. Social media inzetten als marketing kost tijd, dat klopt.

Het opzetten van de accounts, het plaatsen van foto’s en inhoud. Maar het hoeft minder tijd te kosten dan je denkt. Als jij een content marketing systeem hebt, schrik nu niet van die termen, valt het allemaal best mee. Je bent dan op vaste tijden effectief met tekst bezig en dagelijks check je even of er reacties zijn.

Platforms

Dan zijn er al die platforms waar je mee aan de slag kunt; ik noemde er net al een paar. En er komen er steeds meer bij. Instagram, waar je foto’s op plaatst, bijvoorbeeld groeit nu enorm hard. Jij zult je misschien afvragen waar je verstandig aan doet om mee te beginnen. Of als je al een Facebook account hebt of het dan verstandig is om ook te gaan Twitteren.

Wat je kunt doen is  jouw cliënten te vragen op welke platforms zij actief zijn. Daarna kies je er 1 of 2 uit en start je daar mee. Als je dat goed in de vingers hebt kan je eventueel uitbreiden.

Content

Wat ook veel genoemd wordt is het gebrek aan ideeën waar je over kunt posten of tweeten. Als je volgens een content marketing systeem werkt heb je dat probleem niet. Fijn toch? Het werkt in het kort als volgt: je vraagt, weer aan jouw doelgroep, waar zij graag over zouden willen lezen.

Vervolgens schrijf je een blog, een nieuwsbrief of een tekst op jouw website. Met als onderwerp datgeen waar jouw doelgroep graag antwoord op krijgt. Die inhoud van jouw tekst, de content, is de basis voor jouw social media teksten. Korte tips voor op Twitter en iets uitgebreider op Facebook met een leuke foto. En niet te vergeten een link naar het hele stuk tekst op je website. Wil je meer weten over het schrijven van blogs; lees dan wat ik er over geschreven heb.

Zichtbaarheid

Dat iedereen tot in lengte van dagen jouw foto’s en teksten op het internet kan lezen is voor sommige vrouwen best spannend. Jezelf zichtbaar maken op het wereld wijde web is best wel even slikken. Gelukkig heb ik gemerkt dat het went. Natuurlijk is het handig om te weten wat je wel en beter niet kunt posten. Maar bovenal gaat het om jouw kennis, jouw ervaring en expertise.

Als jij kan bijdragen aan het welzijn van jouw cliënten en daarmee de wereld een stukje mooier maakt, geeft dat een goed gevoel, toch?

Techniek

Als laatste wil ik de techniek noemen waar vrouwen, laat ik zeggen ‘van onze leeftijd, tegen aan hikken. De complexiteit van de programma’s en de constante veranderingen ervan maken dat vrouwenBlog word cloud HandsonSocialMedia er tegenop zien te starten.

De digitale wereld neemt op alle terreinen van ons leven een steeds grotere en belangrijkere rol in. Als ondernemer kun je er al helemaal niet meer omheen. Als jij je praktijk serieus neemt en daar nog jaren inkomsten uit wil werven dan is de stap om online te gaan niet te vermijden.

Laat je daarom niet uit het veld slaan door een pc die niet doet wat jij wilt of programma’s die je niet begrijpt óf wilt begrijpen.

Communicatie

Social media gaat om sociale netwerken en communiceren. Daar zijn wij vrouwen goed in! Altijd al geweest, denk maar aan oude culturen waarin de oudere wijze vrouwen werden geëerd om hun wijsheid en kennis. En daarom is het zo belangrijk dat wij, zowel privé als met ons bedrijf, online zijn en blijven.

Kijk daarom eens naar jouw belemmeringen en het idee dat het je teveel tijd kost of dat het niets voor jou is. Investeer in hoe je social media inzet voor jouw bedrijf en je zult de vruchten ervan plukken.

Als laatste een vraag: wat vind jij lastig op gebied van social media? Vul je antwoord in onderaan het blog.

Zullen we contact houden?

Ontdek Facebook updates, marketingtips en meer op mijn Facebookpagina.
Bekijk mijn foto’s mét Instagragram tips op mijn Instagram.
Twitter mee en lees al mijn marketingtips en tricks op Twitter.
Link met mij op LinkedIn.
Bekijk mijn leerzame video’s op Vimeo.

...nog meer interessante Blogs:

Laat een bericht achter of stel een vraag: