Het beste tijdstip om op Instagram te posten
Ontdek jouw moment
“Hoi Willy, wat is nou de beste tijd om berichten uit te laten gaan. Ik hoor daar steeds wisselende dingen over. De een zegt 19:00 uur en in het weekend, de ander zegt rond het middaguur en juist níet in het weekend. Wat kan jij mij aanbevelen?”
Deze vraag kreeg ik laatst via de e-mail. En ik kan mij voorstellen dat het verwarrend is als je overal iets anders leest.
Right time, right place
In Nepal zijn de bergen van de Himalaya het grootste deel van de dag door de mist verborgen. Als je de besneeuwde toppen wilt zien, moet je precies weten hoe laat je de meeste kans maakt. Daarnaast is de juiste locatie van belang. En daarom heb ik in 2019 een gids ingehuurd om ons op de juiste momenten op de juiste plek te krijgen. – en zie het resultaat op de foto die ik om 06:00 u nam in Pokhara. Ben je een half uur later, dan zie je niets anders dan mist.
Het zelfde geldt voor Instagram. Wil je zichtbaar zijn met je berichten, dan plaats je je posts op het juiste tijdstip.
Net als die zichtbaarheid van de Himalaya. Post je te vroeg of te laat?
Kans – om zichtbaar te zijn – gemist.
Eén tijdstip voor alle ondernemers bestaat niet. De beste tijd voor jóu wel.
Instagram heeft 5,9 miljoen Nederlandse gebruikers (bron: Newcom)
Daarmee is het een van de meest gebruikte social media platforms. Als je kijkt naar de leeftijd van die gebruikers dan valt het op dat de groei bij de jongste gebruikers (15-19 jaar) en de oudsten (80+) wat afvlakt. Tussen de 20 en 79 jaar is de groei redelijk stabiel. Maar zijn die mensen ook allemaal op dezelfde dagen en tijden online?
Volgens de ene site zijn de meeste mensen op vrijdag om 05:00 uur online en genereert dat het hoogste engagement; de andere zegt 21:00 uur. En woensdag geeft de meeste interactie.
De volgende site zegt dat donderdag de beste dag is en de slechtste zondag. En als je verder zoekt kom je steeds meer verschillende tijden en dagen tegen.
Kloppen die gegevens dan niet?
Zeker wel, maar dit zijn grote onderzoeken en wat ze aangeven zijn gemiddelden.
Laat jezelf zien als ze kijken
Om ervoor te zorgen dat je volgers jouw berichten zien is het belangrijk dat je zelf kijkt wanneer je volgers actief zijn. Zijn ze online bij het wakker worden of juist ‘s avonds op de bank. Hebben ze op woensdagmiddag zin in Instagram of juist op zondagochtend? Deze tijdstippen en dagen zijn voor elke doelgroep verschillend.
Bekijk je statistieken
Het gedrag van je volger, dus op welke dag en tijdstip ze actief zijn, vind je in Instagram statistieken.
Deze statistieken zijn beschikbaar als je je account omgezet hebt naar een zakelijk account.
Als ik kijk naar mijn statistieken bij ‘doelgroep’ dan zie ik dat de meeste van mijn volgers op dinsdag en zondag online zijn. En op beide dagen met name om 18:00 uur.
Je begrijpt dat ik beter op deze dagen en tijdstip mijn berichten kan plaatsen dan op zo’n aanbevolen dag en tijd als zo’n groot onderzoek laat zien.
Testen
Als je hebt gevonden wanneer jouw volgers online zijn ga dan testen of ze ook tijd hebben om te reageren op je berichten.
Want online zijn wil nog niet zeggen dat je volger de rust heeft om een hartje uit te delen of inhoudelijk op je bericht in te gaan.
Het kan dus zomaar zijn dat een ander tijdstip veel beter werkt.
Een manier om er achter te komen wat voor JOU het beste werkt is een tijdje op een bepaalde dag en tijd je berichten plaatsen.
Vervolgens eenzelfde periode dit op een andere dag en/of tijdstip doen. En ga dan vergelijken.
Zo kom jij er achter wat voor jouw onderneming het beste tijdstip is om op Instagram te posten.
En wil je meer handige tips over Instagram marketing? Begin dat met je profiel te updaten aan de hand van de gratis Instagram Profiel Checklist