Black Friday, je kunt er meer mee dan je denkt!

Niet alleen voor Bol.com of Coolblue

Nog even en je zult het overal tegenkomen: Black Friday. Misschien laat je dit fenomeen aan je voorbij gaan. Amerikaans gedoe…of toch interessant?

In dit artikel leg ik het je uit. Wat Black Friday is en hoe jij er je voordeel mee kunt doen. Want er zijn meer mogelijkheden dan je zult denken. Ook als je geen fysieke producten hebt of een coach bent. En zelfs zonder webshop is het mogelijk je aanbod te ‘verpakken’ en op een aantrekkelijke manier aan te bieden.

Black Friday en Cyber Monday

Black Friday is de dag na het Amerikaanse Thanksgiving. Het feest waarbij de familie centraal staat. De vrijdag erna hebben veel Amerikanen vrij. Winkeliers hebben met het oog op de komende feestdagen deze dag aangegrepen om producten aan te bieden tegen een hoge korting. En dat bleek een gouden greep. Er werd massaal gewinkeld.

De online winkels zagen dit met lede ogen aan en bedachten Cyber Monday. Als de gekte in de winkels voorbij was kwam zij met nog betere aanbiedingen. Inmiddels wordt het hele weekend Cyber Weekend genoemd en zijn er op alle dagen speciale acties.`

Sinds een paar jaar is dit fenomeen in Nederland bekend aan het raken. En wordt er steeds meer (online) gekocht. Volgens iDeal is er vorig jaar op Black Friday voor meer dan 275 miljoen euro aan producten gekocht. En dat is een behoorlijk omzetpiek voor de Nederlandse webshops.

Veel van die aankopen werden gedaan met het oog op de feestdagen. Zo was 21% van die aankopen een beautyproduct! Handig om te weten als je in deze branche zit, lijkt mij.

Willy Valk

Marketing plan

Om een mooie boost aan je omzet te geven tijdens aankomende Black Friday (27 november aanstaande) is het belangrijk dat je een plan maakt. Je kunt hiervoor een contentkalender gebruiken waarin je precies noteert wanneer je wat gaat doen en op welk platform je je publiek informeert.

  1. Je aanbod. Bedenk wat je gaat aanbieden. Wat is de normale prijs, wat wordt je aanbieding? Hoe ga je dit aanbieden en waar?
    Heb je een dienst, kun je die aanbieden met een extra service en dan verkopen tegen een hoge korting?Is het een speciale aanbieding voor de lezers van je mailings? Is het speciaal voor je Instagram volgers? Wees creatief!

Of maak een pakket van je diensten of producten als Sinterklaas- of kerstcadeau.

Bied aan dat jij het product of artikel feestelijk inpakt, tegen een redelijke vergoeding. Het is namelijk gebleken dat veel mensen er niet van houden om cadeaus in te pakken.

Heb je een voorraad producten die niet echt lekker lopen? Biedt ze nu tegen een bijzondere mooie prijs aan om ruimte te maken.

  • Webshop. Voorkom teleurstellingen bij je klanten en zorg voor een ruime voorraad als je meedoet aan Black Friday. En controleer of je webshop goed werkt op een smartphone. Want steeds meer mensen kopen via hun mobiel. Zelfs 60% van het zoekverkeer tijdens deze dagen gebeurd via een telefoon.
  • Langere levertijd. Vermeld bij fysieke producten dat de levertijd langer dan normaal is. PostNL heeft vorig jaar al gewaarschuwd dat veel bestellingen later werden bezorgd.
  • Promotie. Social media platforms zijn niet bedoeld voor reclame. Maar ze kunnen je nieuwsbrieven en mailings wel ondersteunen.Je kunt in je social media berichten mensen warm maken voor de komende aanbiedingen die ze via de e-mail van je ontvangen.Of je bereid ze voor dat er mooie aanbiedingen op je website en/of webshop komen te staan op Black Friday. Ga dus ruim van te voren op zoek naar passende  foto’s of maak ze zelf.Schrijf je berichten en plan ze in. Een week van te voren is vroeg genoeg.Informeer over je producten of diensten, de voordelen ervan en wat de ‘resultaten’ zijn. Zonder in reclame te schieten.
    Vertel over de mooie aanbieding die je later bekend zal maken. Want bedenk dat 60% van de mensen zich voorbereiden op Black Friday.

Donderdag doe je nog een vooraankondiging. Uiteraard stuur je vrijdagochtend vroeg de aanbieding rond, die maar 24 uur geldig is.
En een paar uur voordat je aanbieding eindigt plaats je een reminder op social media.

Koopbereidheid

Ik ben benieuwd of ik een zaadje heb kunnen planten, dat je ziet dat er kansen liggen om je omzet serieus te vergroten.

De online koopbereidheid is namelijk erg hoog tijdens deze dagen: in drie jaar tijd is het aantal zoekopdrachten op ‘Black Friday’ toegenomen van 250.000 naar 1 miljoen. En om hiervan te profiteren is een goede voorbereiding natuurlijk belangrijk. Dus ga jij aan de slag met bovenstaande tips? Ik hoor het graag van je!

Bron data: Retail Ready Event van Google, Motivaction, CustomarTalk
...nog meer interessante Blogs:

Laat een bericht achter of stel een vraag: