– Checklist – Voor het bepalen van de juiste doelgroep

hands on social media logo

Praat tegen iedereen en niemand luistert

Heb jij een heldere doelgroep voor ogen?聽

Aantrekkelijk zijn voor de juiste mensen is de sleutel tot succes. Waarschijnlijk kun jij mannen, vrouwen, ondernemers en niet-ondernemers helpen met je diensten en producten. Maar daar wordt je marketing, je communicatie naar buiten erg middle of the road door en verlies je aandacht.

Wil je echt聽 mensen aantrekken en overtuigen, dan zul je een heldere doelgroep moeten kiezen.

Loop deze checklist door om aan de hand van de vragen te zien of jij die doelgroep duidelijk hebt. Kom je iets tegen wat je nog niet weet? Sta dan stil wat jou doelgroep kenmerkt en neem dat mee in je website, social media- profielen en berichten.聽

GESLACHT

– Het geslacht van mijn ideale klant is mij duidelijk. Ik weet tot wie ik mij in mijn tekst en beeld richt.

LEEFTIJD

-Ik weet hoe oud deze mensen zijn. Ik pas mij aan op de belevingswereld van deze jong volwassen, volwassen of senioren.

LEEFOMSTANDIGHEDEN

– Ik vorm mij een beeld van hun leven. Bijvoorbeeld waar ze wonen; in de stad of buiten. Of ze getrouwd zijn, kinderen hebben of single zijn.

OPLEIDINGSNIVEAU

– Het is mij duidelijk op welke opleidingsniveau ik mij richt en ik pas foto’s en voorbeelden hier op aan.

INTERESSE, VRIJE TIJD

– Het is voor mij geen probleem te bedenken wat mijn doelgroep voor hobbies heeft, wat voor soort vakanties ze boeken en wat ze in hun vrije tijd doen.聽

Heb je deze checklist doorgelopen en weet je overal antwoord op? Geweldig, houd deze dan in beeld als je aan je marketing werkt.

Of heb je werkelijk nog geen idee? Bedenk dan met wie je graag zou willen werken en of het aannemelijk is dat deze mensen met jou in zee gaan. Een ander argument is: kunnen ze jou betalen?

Laat in ieder geval je doelgroep de basis zijn voor je communicatie naar buiten. En meldt zich iemand waar je je niet op richt dan is dat natuurlijk ook prima 馃槈

Veel succes!

Willy

...nog meer interessante Blogs:

Laat een bericht achter of stel een vraag: