Content ideeën voor social media posts – zó heb je altijd inspiratie

“Waar moet ik nú weer over schrijven” Ondernemers zitten vaak zuchtend achter hun laptop. Ze hebben geen idee waar ze dit keer aandacht aan kunnen besteden in hun social media berichten. Misschien herken je dat wel.

Je hebt alles al een keer verteld, uitgelegd en je volgers gestimuleerd te klikken. Ik ken de situatie nog uit mijn eerste ondernemersjaar. Maar dat veranderde toen ik ondernemers trainingen ging doen.

Ik leerde hoe content marketing werkt. Dat was overigens geen term waar ik blij van werd. Tot ik ontdekte hoeveel tijd en ruimte mij dit opleverde.

In dit artikel laat ik je in 3 stappen zien hoe je maar 1 keer iets creëert en hoe je daarna eindeloos lang plezier hebt van die ene inspanning. Ik vertel je ook hoe je dit met mij samen kunt doen, maar dat is voor straks.

willy valk

Stap 1: je eigen database opbouwen

De eerste opdracht die ik kreeg, was het schrijven van een blog. Weer stress, want hoe schrijf ik een blog? Gelukkig kregen we daar ook hulp bij. Mijn eerste blog bestond uit de vraag: waar kan ik jou mee helpen, waar loop jij tegenaan?

Door mij te verdiepen in wat mijn potentiële klant wil lezen, had ik al snel een heel lijstje met onderwerpen. Die onderwerpen verdeelde ik in 3 categorieën.

  1. Kennis en informatie
  2. Achter de schermen
  3. Promotioneel

Blog met kennis-, informatie en bewustwording

Als professional heb je kennis die je overdraagt aan je klanten. Die kennis is te verpakken in een blog over een bepaalt onderwerp. Zoals dit artikel over content ideeën. Het kan ook zijn dat je in je blog informeert over een nieuwe toepassing of je geeft achtergrond informatie. Soms is het als voorbereiding op een aankoop, handig om je potentiële klant ergens bewust van te maken. Bijvoorbeeld  de voor- en nadelen van hun gedrag.

Ook de vragen die je klanten je stellen, zijn fijne aanwijzingen welke kennis er ontbreekt bij je doelgroep.

Blog over ‘achter de schermen’, jouw eigen verhaal

Om de band met je bijna-klanten te versterken kan het goed werken een blog te schrijven over jouw ondernemers verhaal. Ook wel storytelling genoemd.

Je vertelt hoe je situatie was, hoe je bent gaan veranderen en de keuze’s die je hebt gemaakt. Je beschrijft welke resultaten je toen haalde. Misschien was dat jouw drijfveer om anderen te gaan helpen.

Hierbij mag je vertellen wat jij zelf lastig vond, en hoe je het hebt overwonnen. Door te laten zien dat je ervaringsdeskundig bent, maakt je menselijker en beter benaderbaar.

Promotioneel blog

Een gemiste kans is als je een blog schrijft en niet de helpende hand biedt. Een deel van je lezers zullen je eerste stappen al eens hebben geprobeerd. Zij zijn toe aan de volgende stap, jouw deskundige hulp.

In dit type blog besteed je aandacht aan een onderwerp waar een specifieke dienst of product van jou over gaat. In je artikel geef je aan wat die volgende stap is. Denk aan een e-book aanvragen over dit onderwerp, of een verdiepend webinar bij je volgen. Een challenge of een workshop bij je volgen kan een prima verdere kennismaking met je zijn.

Let er op dat je blog geen reclame folder wordt, een sales tekst richting een betaald product of dienst. Daarmee maak je je niet populair en raak je lezers snel kwijt.

Ben je wat verder met het schrijven van je blogs en zijn deze 3 elementen je duidelijk? Combineer ze dan, alledrie in een blog. Je informeert, geeft tips, vertelt over je eigen ervaring en zet je lezer in actie.

Stap 2 – social media posts

Als je een paar blogs hebt geschreven, laat je je bij het maken van je social media berichten, door je eigen blogs inspireren. Je neem er een contentkalender bij, je blogs en je foto’s.

Bepaal nu op welke dagen, op welk platform je iets gaat posten. Neem een tip uit een van je blogs, kies er een foto bij en plan je bericht in, bijvoorbeeld via Meta Business Suite.

Maak een mooie verdeling tussen het delen van informatie, een kijkje achter de schermen en promotionele berichten.

Stap 3 – hergebruik

Na een poosje kun je gerust je tips uit je blogs herhalen, of die anekdote, die promotie naar je e-book. Je volgers zien namelijk niet ál je berichten en de kracht van herhaling is belangrijk.

Let hierbij op dat je niet dezelfde foto gebruikt. Je volgers hebben die wellicht onthouden – het algoritme van een platform zeker weten – en scrollen er dan mogelijk overheen.

Je tekst pas je ook een beetje aan, met dezelfde reden.

Door elke maand of twee weken een nieuw blog te schrijven, krijg je er steeds meer content bij, waardoor het schrijven van je social media berichten steeds gemakkelijker en sneller gaat.

Klinkt dit aantrekkelijk maar is dit allemaal nieuw voor je? Of heb je ooit een blog gemaakt, maar krijg je de regelmaat er niet in? Dan nodig ik je van harte uit voor mijn online training/webinar over bloggen, op woensdag 19 oktober aanstaande.

Ik laat je precies zien hoe je je eigen blog start, hoe je lezers krijgt en daarmee de kans op klanten vergroot. Wil je meedoen, schrijf je dan hieronder in.

Agenda

Maandelijks een online trainingen over social media marketing en het opbouwen van een e-maillijst. 
Deelname gratis, schrijf je hier in voor de volgende training

Let’s Create Content – copy write workshop – op 16 december
Maak van je berichten wervende boodschappen die je volger in actie zet

Online schrijf-workshops via Zoom. Aan de hand van originele opdrachten schrijven we in kleine groepjes social media berichten. Je krijgt feedback op je tekst en foto zodat je meer mensen bereikt, de juiste volgers aantrekt en meer interactie ziet.
Neem hier contact op voor strippenkaart

...nog meer interessante Blogs:

Laat een bericht achter of stel een vraag: