de 3 grootste voordelen van een weggever

‘Wat is een weggever eigenlijk?’
‘Ik zou niet weten waar die van mij over zou moeten gaan’
‘Ik ben geen schrijver…’

Ik kom veel bezwaren tegen als ik met ondernemers praat over een weggever. Ik heb het over de e-books, checklists of stappenplannen die je op een website kunt aanvragen. Ze worden ook wel klantenmagneet of freebie genoemd.

Kijk, die weggever staat daar niet voor niets. Er zit een strategie achter die werkt. Sterker nog, mijn gratis e-books en checklists hebben mij al meer dan 10.000 potentiële klanten opgeleverd. En ja, je moet je er even in verdiepen. Maar dan heb je ook wat.

Daarom laat ik je in dit artikel zien wat de grootste voordelen zijn van een weggever én hoe ik je er persoonlijk bij kan helpen.

willy valk

de 3 grootste voordelen van een weggever op je website

  1. Een warme band opbouwen. De volgers van je social media platforms vragen je weggever aan en krijgen een goed beeld van jou. In je weggever ben je in staat iets van je persoonlijkheid, je ervaring en deskundigheid te laten zien.
  2. Je aanbod doen. Wat in een social media bericht vaak te kort door de bocht is, kan via een klantenmagneet wel. Je biedt de meest logische, volgende en betaalde stap aan. Dit leidt gegarandeerd tot meer klanten dan dat je dat via de socials doet.
  3. Contact houden. Met iedereen die je weggever heeft aangevraagd, houd je contact. De mensen die bij het doornemen van je weggever nog niet zo ver waren iets bij je te kopen, kunnen dat later wel zijn. Door regelmatig van je te laten horen, blijf je ‘top of mind‘ en ben jij de eerste waar ze aan denken als ze de volgende stap willen zetten.

Kies de vorm die bij jou en je doelgroep past

Vaak gaan ondernemers er vanuit dat het altijd om een e-book gaat. Het liefst een fancy, uitgebreid exemplaar om te overtuigen van je kennis.

Maar dit is niet waar mensen op zitten te wachten. Die willen een korte, snelle, handige oplossing en kennismaking. Die lijvige e-books werken daarom niet. Ze worden niet gelezen, of maar tot de helft.

De beste weggever is daarom kort en krachtig. En hoeft geen e-book te zijn. Als het maar aantrekkelijk is en bij jou en je doelgroep past. Zo kan een checklist bijvoorbeeld ook prima werken.

Digitaal

‘Is het een idee om samples te versturen? Dan kunnen mensen het proberen’. Een vraag die mij vaak wordt gesteld. En nee, geen goed idee. Want als deze weggever een succes is, heb je er veel werk aan. En je hebt dan een postadres, in plaats van het gewenste e-mailadres.

Een weggever is altijd digitaal en wordt automatisch verzonden. Dat stel je één keer in en daarna heb je er geen omkijken meer naar.

Een nieuwsbrief is het trouwens ook niet. Als je de mogelijkheid op je website biedt om te abonneren op een nieuwsbrief zul je er snel achterkomen dat er maar bar weinig mensen zich inschrijven. Wie wil er immers nóg meer e-mails?

Contact houden doe je uiteraard wel, maar dan op een manier die je potentiële klanten wél waarderen. Het feit dat jij dit blog leest is het bewijs dat deze strategie werkt 😉

De waardevolle weggever

Ik kan mij voorstellen dat je een waardevolle weggever maken op zijn zachts gezegd een hobbel vindt. Ik weet nog goed dat ik dacht ‘hoe dan, wat zet ik er in?’.
En om je te helpen met het bedenken van een weggever, de vorm en de inhoud heb ik iets leuks bedacht. Creatief, luchtig en leerzaam.

Na vele succesvolle social media challenges organiseer ik in april een Lente Challenge in het kader van de weggever: ‘de Waardevolle Weggever Week’. Omdat samen wél stappen worden gezet, drempels worden genomen en doelen gehaald.

In deze challenge bedenken we samen voor jou een weggever die ideale klanten aantrekt. Zo gaan we aan de slag met de vorm, de inhoud, en een aantrekkelijke titel.

We sluiten de week af met een masterclass zodat je ook weet wat de vervolgstappen zijn als je klantenmagneet klaar is.

Informatie over de ‘Waardevolle Weggever Week’ vind je hieronder.

Agenda

Waardevolle Weggever Week – Lente challenge
Samen een weggever maken die zorgt voor meer klanten

17 tot en met 23 april 2023
De opdrachten krijg je ‘s morgens toegezonden en voer je gedurende de dag in je eigen tijd uit.
Inclusief bijbehorende Facebookgroep waar ik, en de andere deelnemers, met je meedenken.
Afsluitende online Masterclass op zondagochtend 23 april, inclusief opname.
Bijdrage aan deze pilot is nu € 7,50 (excl. BTW)

Schrijf je hier in

...nog meer interessante Blogs:

Laat een bericht achter of stel een vraag: