Wat is de beste tijd om een bericht op Facebook te plaatsen?
Als ondernemer is het een hele uitdaging om je Facebookbericht bij je fans in hun tijdlijn te laten verschijnen. Standaard bereik je namelijk maar ongeveer 6% van de mensen die je pagina leuk-vinden. Iedereen wil daarom graag het geheim weten van het béste tijdstip om berichten te plaatsen.
Het perfecte tijdstip
Als je op Google gaat zoeken, zie je allerlei blogs over het ‘perfecte’ tijdstip. Hootsuite zegt bijvoorbeeld dat je het best kunt posten tussen 12:00 en 15:00 uur.
Maar wat als je dan nóg steeds niet het aantal mensen bereikt waar je enthousiast over wordt? Is er wel een ‘perfect’ tijdstip voor ons allemaal? Ik denk het niet.
Waarom er geen beste tijd bestaat
Facebook bepaalt namelijk hoeveel mensen jouw bericht zien door middel van een algoritme. Als je iets op je pagina zet, moet dat bericht ‘concurreren’ met de andere berichten. Inclusief de berichten van jouw fans’ familie en vrienden.
Het bereik van jouw berichten wordt door een aantal factoren beperkt of geboost door Facebook. Dit is bijvoorbeeld hoe vaak een persoon interactie met jouw eerdere berichten heeft gehad, hoe populair je bericht op dat moment is, hoeveel berichten je die dag al hebt geplaatst, etc. Best gecompliceerd!
Ga daarom op zoek naar het tijdstip wat voor JOU het beste werkt.
Hiervoor moet je eerst een aantal dingen weten:
- Wie wil je bereiken? En wie is je doelgroep?
- Wie gaat de interactie aan met jouw bericht?
- Waarin zijn de mensen die jouw pagina leuk-vinden in geïnteresseerd?
- Wanneer zijn jouw fans online?
Wie jouw fans zijn is belangrijk
Stap één is natuurlijk erachter komen wanneer de mensen die je pagina volgen online zijn.
Je vindt dit gemakkelijk in je statistieken bij ‘Berichten’. Hier kun je precies zien op welke dagen en tijden jouw fans in de afgelopen week online waren.
In het voorbeeld hieronder zie je dat dit per dag niet veel verschilt.
Daaronder staan de tijden. Als je naar mijn pagina kijkt, zie je dat mijn fans vooral om 09:00 uur en om 21:00 uur online zijn. Dus juist niet tussen 12:00 en 15:00 uur. Bij jou kan dit weer heel anders zijn.
En nu komt het: juist op de momenten dat er veel mensen online zijn, worden ook de meeste concurrerende berichten geplaatst! En dus vallen jouw berichten minder op.
Als jouw fans online komen, dan plaatsen ze vaak zelf een bericht. Of ze lopen even door hun tijdlijn om te zien of familie of vrienden iets heeft geplaatst. En de berichten van familie en vrienden zijn waarschijnlijk belangrijker dan de berichten van jouw zakelijke pagina!
Dus in plaats van te kijken naar wanneer de meeste mensen online zijn, geef ik je een alternatief: maak gebruik van ‘audience insights’.
Het gebruik van ‘Audience Insights’
Ga naar Audience Insights* om precies te weten wie jouw fans zijn én wanneer ze tijd hebben om je berichten te lezen. Audience insights vind je bij advertentiebeheer, doelgroepstatistieken.
*Het kan zijn dat je dit alleen ziet als je ooit een advertentie hebt aangemaakt.
Vul aan de linkerkant het land in, eventueel de leeftijd van je doelgroep en de pagina waar het om gaat.
Door dit in te vullen, krijgt je gegevens over de relatiestatus, lifestyle en werk van je fans. Aan de hand van deze gegevens kun je achterhalen wanneer deze mensen tijd hebben om te reageren.
Kijk maar eens naar mijn doelgroep.
De meeste mensen die mijn pagina leuk-vinden zijn getrouwd en hebben hoger onderwijs gevolgd. De groene getallen geven aan wat zij meer dan de gemiddelde Facebook doen/zijn, de rode laten zien wat zij minder van doen/zijn. Zij zijn 200% meer dan de gemiddelde Facebook gebruiker geïnteresseerd in kunst, amusement, sport en media.
Maar stel, jouw fans zijn vooral ouders van kleine kinderen. Hoogstwaarschijnlijk staan zij vroeg op en is het goed mogelijk dat ze even online zijn. Maar reageren ze dan ook op berichten? Test of dit voor jou een goed tijdstip is iets te plaatsen.
Met een beetje logisch nadenken en testen kun je er dus achter komen wanneer jouw fans online zijn en de rust en tijd hebben voor jouw berichten. Ook zie je waarin ze geïnteresseerd zijn en waar over je dus kunt posten om hun aandacht te trekken.
Ten slotte
De vraag waar ik mee begon was, “wat is de beste tijd om een bericht op mijn pagina te plaatsen”? Het antwoord is dus dat hangt af van je fans.
Misschien niet het antwoord waar je op zat te wachten, maar bekijk je audience insights, ga testen en kijk op welk moment voor jou het best werkt!
Heb jij al een idee van de beste tijd voor jou? Wanneer je de meeste respons krijgt? Laat dit weten in het reactieveld! 🙂
Bron: Kim Karst Boom!