De beste weggever is kort en krachtig

Een gratis weggever op een website, ook bekend als klantenmagneet, freebie of leadmagnet, is een must als je wilt dat je volgers klanten worden.

Instagram, Facebook. LinkedIn en tegenwoordig Clubhouse – je streeft natuurlijk naar zoveel mogelijk volgers. Volgers die een klant worden.

Maar hoe dan? Direct verkopen op social media platforms is not done.

Wat je wilt is via social media verkeer naar je website. Mensen die vanuit Facebook of Instagram geïnteresseerd doorklikken en lezen over jou, je diensten en producten.

Maar vaak is zo’n bezoek vluchtig. Zonde, want je weet niet wanneer en óf die volger nog een keer terugkomt op je website.

Gelukkig is het mogelijk – los van social media platforms – om contact te hebben met je volgers. Wanneer jij dat wilt en zo vaak als jij dat wilt.

Willy Valk

In 3 stappen naar een weggever

De oplossing ligt in een gratis weggever. Waarmee mensen snel kunnen bepalen of jij de geschikte persoon bent om mee verder te gaan. Nu direct of in de toekomst. Dit proces gaat als volgt;

  1. Jij weet met je social media berichten je volger enthousiast door te laten klikken naar je website. Omdat je weet waar je volger mee worstelt, waar ze wakker van liggen.

  2. Op je website biedt je jouw gratis weggever aan, waarvan je weet dat zij dat héél graag willen ontvangen.

  3. Zonder te twijfelen vult je volger zijn of haar e-mailadres in om direct aan de slag te kunnen.

Kort en krachtig.

“Maar er zijn al zoveel e-books Willy, zitten mensen nou écht op die van mij te wachten?”

Ik snap je. Maar verplaats je even in de schoenen van je potentiële klant. Die heeft een probleem en is op zoek naar iemand die kan helpen.

Met die weggever geef je deze potentiële klant een voorproefje van wat ze kunnen verwachten. Van jou en je dienst. Je helpt dus eigenlijk snel beslissen of dat bevalt, en of ze verder met je gaan.

En de mensen die niet geïnteresseerd zijn zullen zich afmelden, en dat is fijn want deze mensen zullen nooit een klant bij je worden. Dus met die uitschrijving bespaart diegene zichzelf én jou tijd.

De cruciale vraag

Tot zover is het de meeste ondernemers wel duidelijk. Maar dan komen de vragen, bezwaren en worsteling:

“Wat biedt ik die websitebezoeker dan aan?”

Dat wordt duidelijk als je deze vraag beantwoordt:

– Wat wil jouw ideale klant van je horen, lezen, zien of leren? –

Zodra je dat weet, ben je in staat moeiteloos de aandacht te trekken.

Die ‘oplossing, die tips of inzichten’ giet je vervolgens in een e-book als je makkelijk schrijft.

Je maakt een checklist als jij en je ideale klant van overzicht en structuur houdt. Voel je je fijn voor de camera, maak je een video. En vind je het fijn om te vertellen, neem een audio bestand op.

JIJ doet waar je goed in bent, je giet dat in een vorm die jou ligt; en je potentiële klanten komen daar op af.

Geen twijfel over mogelijk.

En let op, je weggever moet kort en krachtig zijn. Mensen haken af als het ze teveel tijd kost om alles door te nemen. Denk aan een quick win, veel waarde in korte tijd.

Een praktijkvoorbeeld

Ik help vrouwelijke ondernemers met online marketing. Ik doe dat door stap-voor-stap uit te leggen hoe iets werkt. Zodat mijn cursisten dit vervolgens zelf kunnen uitvoeren.

Ik sta bekend om mijn rust en geduld en laat dat ook zien in mijn weggevers. Zoals bijvoorbeeld mijn laatste weggever ‘Hands on Clubhouse’. Ik merkte dat veel van mijn volgers niet weten wat Clubhouse is.

Ze vragen zich af wat ze met dit nieuwe platform kunnen en hoe het werkt. Voor mij was het een weekend werk om een handzame introductie te maken.

Die introductie verspreid ik via social media en ik heb er dankbare ondernemers op mijn e-maillijst bij. Win-win.

Het was voor mij geen klus waar ik maanden mee bezig was. Voor de aanvrager kost het geen uren werk om door die introductie heen te ploegen.

Deze ondernemers hebben mij dus leren kennen op social media. Ik maak iets waar ik ze mee kan helpen en als zij dit aanvragen kan ik contact houden.

Ik kan ze mijn blogs met tips, zoals deze, onder de aandacht brengen, uitnodigingen sturen voor mijn online trainingen en challenges. En zo nu en dan breng ik mijn aanbod onder de aandacht.

Het mooie is, dat als zij voelen dat zij met mij verder willen, een klant worden.

Zelf een e-maillijst opbouwen

  • Kijk waar jouw ideale klant zich bevindt en welke vragen ze stellen
  • Ontdek waar ze mee worstelen
  • Geef ze per e-mail een eerste snelle oplossing/antwoord in digitale vorm
  • Houd contact met deze warme potentiële klanten.

Dit is in vogelvlucht hoe je van je volgers klanten maakt met behulp van een weggever. Maar ik weet uit de praktijk dat het fijn is om hier hulp bij te hebben. Om te overleggen, te sparren.

Dus als je samen met mij  je weggever wilt maken maken en je e-maillijst wilt opbouwen, overweeg dan de online cursus BLOSM.

Wil je eerst meer weten over dit onderwerp en mij vragen kunnen voorleggen?

Dat kan ook. Binnenkort geef ik een online training over dit onderwerp waarin alle stappen van listbuilding worden doorgenomen. Je kunt gratis meedoen door je HIER in te schrijven.

...nog meer interessante Blogs:

Laat een bericht achter of stel een vraag: