De ‘Feestdagen Checklist’ voor ondernemers

'Maak nu je unieke feestdagen marketing plan!'

Gebruik je Instagram en Facebook voor je marketing en ben je op zoek naar een strategie voor de feestdagen? In dit artikel vind je een checklist om je zichtbaarheid en bereik tijdens de feestdagen te vergroten. 

We hebben net een paar belangrijke marketing momenten achter de rug. Black Friday, Small Business Saturday en Cyber Monday. In Amerika razend populair en ook in Nederland zie je steeds meer bedrijven hier op in spelen.

Heb je dit gemist? Niet getreurd, komende weken liggen er voldoende kansen om op een feestelijke manier in contact te komen met je volgers. En natuurlijk je bereik en zichtbaarheid vergroten zodat je er nog meer potentiële klanten bij krijgt.

feestdagen Facebook Instagram

Feestdagen Checklist

☑️ Maak een content kalender. Neem een word document of spreadsheet of neem een bestaande contentkalender. Vul voor de komende weken alle data in én de activiteiten in jouw bedrijf.

☑️Bepaal wanneer je start met je ‘feestdagen’ marketing. Noteer op welke dagen en op welk platform je wat gaat plaatsen.

☑️Maak foto’s die je kunt gebruiken op Facebook en Instagram. Haal alvast een doos met kerstversiering tevoorschijn. Maak aan het einde van de middag, als het net begint te schemeren sfeervolle foto’s.

En kijk wat je al hebt. Loop eens door je fotobibliotheek van vorige jaren, misschien heb je mooie beelden die je kunt gebruiken.

☑️ Bewerk je foto’s. Zorg dat je de juiste afmetingen van de foto’s voor Instagram (vierkant) en Facebook (rechthoekig) gebruikt.

Het beeldbewerkingsprogramma Canva heeft sjablonen met de juiste maten voor je klaar staan. Kun je hulp gebruiken bij Canva, kijk dan hier voor mijn mini-cursus.

☑️Geef in deze periode van feestelijkheid en warme sfeer je volgers de kans jou en je bedrijf beter te leren kennen door een kijkje in de keuken of achter de schermen. Dat kan letterlijk in je keuken zijn terwijl je jouw lievelingsgerecht aan het voorbereiden bent.

Laat je personeel in feestelijke kleding zien of de kerstversiering in je praktijkruimte. Bedenk wat jij wilt en kunt laten zien en noteer dit op je content kalender en welke foto je hierbij wilt gebruiken.

☑️Schrijf je berichten. Rond de feestdagen zijn er veel berichten op Facebook en Instagram te vinden die extra lief, aandoenlijk of indrukwekkend zijn. Volop emotie dus. Pas jouw berichten hier op aan. Maak ze nóg persoonlijker, warmer en waardevoller komende periode.

Stel jezelf de vraag:

  • Is dit bericht een like of hartje waard?
  • Zal deze foto er voor zorgen dat mijn volger stopt met scrollen?
  • Past dit bericht in een tijdlijn vol feestelijke, grappige en warme berichten van familie en vrienden?
  • Zit er een waardevol, leerzaam of vermakelijk element in?
  • Zullen mijn volgers dit écht waarderen?

Je volgers kennen is hierbij echt belangrijk. Want weet jij de juiste snaar te raken dan kan je rekenen op een groot bereik.

☑️Bedenk ook welke van jouw producten of diensten zich lenen om cadeau te geven. Iedereen is natuurlijk op zoek naar passende cadeau’s. Wie weet is geschenkbon voor een heerlijke massage een schot in de roos. Een kleurconsult als kerstcadeau of een exclusieve cadeaubon van jouw bedrijf als Sinterklaascadeau.

En als je weet dat tegenwoordig 92% van de inkopen rond de feestdagen online gebeurd, is het echt de moeite waard om goed na te denken hoe en wat jij kunt doen om hiervan te profiteren.

Maar let op dat je geen ‘reclame’ berichten maakt. Een tijdlijn op Facebook en Instagram is geen ‘scrolbare’ reclamefolder. Doe het subtiel. Met een mooie foto en een vriendelijke tekst. Geef de mogelijkheid, de gelegenheid, het idee. Zonder te pushen.

☑️Plan vervolgens, aan de hand van je content kalender, je berichten voor komende weken in. Met een minimum van 3 stuks per week per platform. Op Facebook doe je dat op je Pagina zelf. In plaats van ‘Nu delen’ kies je voor ‘Plannen’.

Voor Instagram is Later een perfecte tool. Je kunt Later zowel op je computer als via een app op je telefoon gebruiken.

Ten slotte

Als je al je foto’s hebt gemaakt, je berichten hebt geschreven en deze hebt ingepland, kun je dan met een gerust hart je marketing loslaten?

Ja en nee.

Je weet door het inplannen van je berichten dat je zichtbaar zult zijn. Maar als je een actie hebt lopen dan wil je geen potentiële klanten missen. Check dus dagelijks je inbox op Facebook en je Directe berichten op Instagram.

Vergeet ook vooral de spontane updates niet. Denk aan Stories op Instagram. Een korte video met een paar leuke stickers.  Of de eerste sneeuwfoto’s, die je hebt gemaakt tijdens een wandeling. Zet ze op je Facebookpagina, dat maakt je account extra levendig en persoonlijk.

En blijf in contact! Want je als je niet reageert op aardige reacties van je volgers dan spat het hele feestelijke gevoel wat je met liefde hebt creëert als een zeepbel uiteen. Dan blijk je toch minder sociaal te zijn dan verwacht. Dus plan elke dag, op een rustig moment (niet tijdens het kerstdiner met je familie) een kwartiertje in voor social media.

Ik wens je alvast een mooie en feestelijke tijd toe!

Zie jij aan de hand van deze checklist mogelijkheden om jouw bedrijf komende tijd extra te laten schitteren? Laat het hieronder weten!

...nog meer interessante Blogs:
2 berichten
  • Janine van der Kaaij
    Beantwoorden

    Beste Willy,
    Dank voor al je nuttige informatie! Vanochtend heb ik gedeeltelijk je webinar gevolgd en ik sta weer op scherp. Voor 2019 ga ik mijn social media planmatiger aanpakken. Ik hoop voor 1 januari mijn doelstellingen en mijn contentkalender klaar te hebben. Het belangrijkste in dit hele proces is dat mijn hoofd er naar staat en dat ik er zin in heb om meer uit mijn schilderijen te halen. Hartelijke groet, Janine
    http://www.janinepaintings.com
    http://www.bloemenschilderijen.nl

    • Willy
      Beantwoorden

      Dag Janine, leuk dat je bij het webinar was en nu meteen al actie onderneemt! Ik wens je veel succes met je schilderijen en ze onder de aandacht brengen!

Laat een bericht achter of stel een vraag: