De korte, slimme link in social media berichten
De kracht van de link
Ken je dat? Je wilt een link delen in een profiel en het wordt een ongelofelijk lange, onbegrijpelijk brij van letters en getallen.
Of je wilt een tweet schrijven en de helft van het beschikbare aantal tekens wordt door je link in beslag genomen.
Wist je dat daar een geweldig oplossing voor bestaat? Je kunt je link, die URL, via speciale websites inkorten. Dit is misschien geen verrassing voor je, maar weet je ook dat je kunt bijhouden hoe vaak er op de link wordt geklikt? Bovendien geeft deze link je nóg meer waardevolle informatie!
Bitly: de link die alles weet
URL’s zijn overal te vinden; op internetpagina’s, in e-mails en social media berichten. We klikken wat af! Vaak in social media berichten gebruiken we deze URL’s om de lezer naar onze website te leiden. Op Twitter is het fijn als het een overzichtelijke korte URL is. Daarnaast blijft het nog even spannend waar je je lezer naartoe stuurt.
Als je je URL verkort bij www.bitly.com heb je een geweldig voordeel; Bitly houdt bij hoe vaak er op die URL wordt geklikt en op welke dagen. En dat niet alleen; ze laten je zien waar de bezoeker vandaan komt. Bijvoorbeeld of het je Twitter volgers zijn of je Instaframfans. Oftewel: van welke site je bezoekers komen.
Meten is weten
Een voorbeeld: ik heb een bitly-link voor de fotobewerking Visual cursus gemaakt. Ik kan, in de statistieken die Bitly voor mij bijhoudt precies zien hoe vaak op deze link is geklikt. En ook wat het effect is als ik de link herhaal in Facebook en/of Twitter berichten. Hierdoor leer ik wat goed werkt en welk bericht minder effect heeft.
Dit werkt overigens alleen als je een gratis account hebt aangemaakt.
Aan de slag
Wil jij dat Bitly jouw URL’s inkort en het aantal klikken bijhoudt? Ga dan naar Bitly.com en maak een gratis account aan. De site werkt super simpel!
Een url verkleinen doe je als volgt:
- Kopieer de URL in je browser, bijvoorbeeld https://handsonsocialmedia.nl/landingspagina-visual
- Ga naar Bitly en klik rechtsboven op de oranje knop ‘Create bitlink’
- Plak je lange URL in het oranje veld en klik onderaan op ‘Create’
- Bovenin verschijnt nu je korte URL in oranje letters
- Kopieer die URL door op ‘Copy’ te klikken
- Geef je url een titel en klik op ‘Save’
- Optioneel: geef de link een eigen (korte) wervende naam.
Gebruik steeds dezelfde verkorte link als je je URL ergens plaatst. Zo krijg je het meest betrouwbare beeld van wie geklikt heeft, waar en wanneer in je statistieken te zien.
Op deze manier krijg je inzicht in de resultaten van je berichten. Dus ik zou zeggen ga aan de slag en laat vooral weten hoe het gaat.
[update 2018] Uit onderzoek door Facebook is gebleken dat de gebruikers van dit platform minder vaak klikken op bitly’s. En dat is dan ook reden voor Facebook om posts waar bitly’s in worden gebruikt minder vaak worden getoond. Dus liever geen verkorte links in je Facebookberichten gebruiken.
Tot slot
Had jij al een account bij Bitly of ga je het aanmaken nu je weet dat het ook het aantal kliks bijhoudt? Laat het hieronder weten.
Zullen we contact houden?
Ontdek Facebook updates, marketingtips en meer op mijn Facebookpagina.
Bekijk mijn foto’s mét Instagragram tips op mijn Instagram.
Twitter mee en lees al mijn marketingtips en tricks op Twitter.
Link met mij op LinkedIn.
Bekijk mijn leerzame video’s op Vimeo.
Geweldige tip Willy! Dankjewel.
Geweldige tip Willy, bedankt!
Heel graag gedaan Caroline! Gebruikte je Bit.ly al?
Ha Willy,
Bedankt voor je waardevolle tip. Ik heb alleen nog een vraag: betekent dit dat ik de in het verleden verkorte links van bitly opnieuw moet verkorten om ze te kunnen tracken?
Groetjes,
Roos
Hi Roos, wat een goede vraag! Je kunt de laatste 10 gemaakte verkorte links importeren als je een account aanmaakt. Scroll een stukje naar beneden voor de uitleg.
https://bitly.com/blog/track-your-own-stats-save-links-while-signed-in/
Bitly gebruik ik sinds een paar maanden en ik heb het idee dat daardoor mijn blogs meer gelezen worden. Delen doe ik op dezelfde manier, maar het lijkt dat het ook iets doet met de zichtbaarheid in social media. Geen idee? Leuk artikel, goed om even bevestiging te lezen van wat ik zelf al zo’n beetje dacht.
Ha Margo, dank je wel voor je leuke reactie en om te horen dat Bitly een positieve werking lijkt te hebben op jouw zichtbaarheid.
Misschien is het ook goed om te weten dat als je een advertentie maakt, bijvoorbeeld op Facebook, dat je dan juist geen bitly moet gebruiken. Mensen die jou niet kennen vinden het soms eng om op een onbekende link te klikken. Je kunt dan een aangepaste link maken in het advertentiebeheer.
Veel succes met je blogs en het doorklikken!