de Top 10 social media missers en hoe je ze voorkomt

Onlangs gaf ik mijn 250e webinar. Een mijlpaal waar ik best trots op ben. En zo’n bijzondere uitzending vroeg om een speciaal onderwerp en een aparte aanpak.

Door de jaren heen heb ik heel wat social media profielen onder ogen gehad en keer op keer zag ik dezelfde ‘fouten’. Missers die de goedbedoelde ondernemers in profielen en posts maakten. Zo zonde! Want hiermee was het bereik van de ondernemer onnodig onder de maat.

Met dat in mijn achterhoofd heb ik vervolgens een top 10 gemaakt en in quiz-vorm behandeld tijdens het webinar. Om op speelse wijze te helpen met het voorkomen van deze social media missers.

En om nog meer ondernemers te helpen heb ik ze in dit artikel op een rij gezet.

Deze 10 missers zijn, als je ze begrijpt, gemakkelijk te voorkomen.

willy-valk

De top 10 social media missers

1. LinkedIn profiel

Je laat kansen liggen met de kopregel. De zin onder je naam. Ik zie dat ondernemers het houden bij ‘coach’ en niet vermelden wat voor soort coach. Of ze geven er een creatieve draai aan, die niemand begrijpt.

Mijn advies: geef in de kopregel aan wat je doet, met wie en wat het concrete resultaat is.

2. LinkedIn: bij het kopje ‘Ervaring’ een volledig ‘CV’ als ondernemer plaatsen. Niet doen want zo zadel je je potentiële klant op met alle baantjes die je ooit hebt gehad.

Mijn advies: wees relevant, focus je op je expertise als ondernemer.

3. LinkedIn: het delen van berichten van anderen. Dit is niet aantrekkelijk voor je netwerk, zeker niet als je geen uitleg geeft waarom je dit deelt.

Mijn advies: neem de tijd om je eigen kennis te delen en laat zien waar je mee bezig bent in je eigen bedrijf.

4. Facebook

Marketing berichten delen op je persoonlijke profiel. We hebben niet voor niets de mogelijkheid gekregen om een zakelijke Facebook Pagina aan te maken. Hier heb je statistieken, tools om in te plannen en te adverteren, zonder dat je de regels van Facebook overtreedt.

Mijn advies: nodig alle ‘vrienden’ – je potentiële klanten – uit je zakelijke Facebook Pagina te gaan volgen. En ‘ontvriend’ ze op je persoonlijke profiel.

5. Facebook. In elk bericht je contactgegevens achterlaten. Je komt echt wanhopig over als je in al je berichten je volgers wijst op je gratis kennismakingsgesprek, de website en je e-mailadres.

Mijn advies: verwijs zo nu en dan in je bericht naar een nieuw blog, een gratis weggever of webinar. Zorg dat volgers op je e-maillijst komen, vanwaaruit je ze gemakkelijk een aanbod kunt doen via e-mail.

6. Facebook. Berichten herhalen. Ondernemers die aan acties doen tuinen hier regelmatig in. En met alle gevolgen van dien. Zodra je hetzelfde bericht deelt, gaat je bereik naar beneden.

Mijn advies: gebruik, ook bij acties, steeds een andere foto en tekst. Zo blijf je origineel en zal het algoritme niet ingrijpen.

7. Instagram

Stockfoto’s gebruiken. Ken je die dame op het strand tijdens de zonsondergang, in tegenlicht? Er zijn van die stockfoto’s die je overal tegenkomt. En wat doen de Instagramgebruikers? Die scrollen eroverheen. Wat doet het algoritme als reactie? Die laat dat bericht in bereik zakken.

Mijn advies: post je eigen foto’s op Instagram. Wees origineel en je zult in je statistieken zien dat je volgers dat waarderen.

8. Instagram. De werkelijke waarde van de hashtags niet kennen. Veel ondernemers, zo bleek uit de webinar quiz, denken dat hashtags belangrijk zijn als zoekfunctie. Maar de onbekende waarde zit erin dat Instagram, via de hashtags, ondernemers en gebruikers probeert te koppelen. Met als gevolg dat je er nieuwe volgers – relevante – bijkrijgt.

Mijn advies: maak strategisch gebruik van de 30 hashtags die je kwijt kunt onder ieder bericht. Zodat Instagram begrijpt waar jouw bedrijf over gaat en op zoek gaat naar passende volgers.

9. Instagram. Het Instagram bericht direct doorplaatsen naar Facebook. Door dit te doen zakt je bereik op beide platforms. Naast dat het op Facebook vreemd overkomt, al die hashtags, herkennen je volgers je bericht en scrollen door. Hét signaal voor de algoritmes om je bereik te laten zakken.

Zet het ‘schuifje’ op Instagram uit, zodat je bericht niet automatisch op je Facebookpagina komt.

10. LinkedIn, Facebook en Instagram

De beste manier om je bereik te laten dalen en minder volgers te krijgen is onregelmatig posten. Nieuwe volgers weten niet meer wie je bent en bestaande volgers voelen zich in de steek gelaten. Ook dít is bekend bij de algoritmes dus geven zij de voorkeur aan berichten van ondernemers die wél regelmatig posten.

Mijn advies: gebruik een contentplanner, noteer wat je wanneer en waar gaat posten.
Maak je berichten aan en laat ze automatisch plaatsen. Dit kan met gratis tools, op je laptop, voor alledrie de platforms.

Plan van aanpak

Nu ben ik heel benieuwd, als je alle tien de missers hebt doorgenomen,  hoeveel je er herkent in je eigen marketing.

Zoals ik eerder aangaf, ik zie ze ontzettend vaak. Gewoonweg omdat de meeste ondernemers geen marketingopleiding hebben gehad. Een Facebookpagina is zó aangemaakt, een Instagram account is met een beetje hulp ook best te doen. Maar dan… Wat zet je in die profielen en je berichten? Bij je collega’s afkijken is vaak niet het beste plan.

Is social media voor jou een worsteling, ben je onzeker of kost het je veel te veel tijd. Overweeg een-op-een contact met mij. Zodat je professionele tips en feedback op je social media profielen en berichten krijgt. Kijk maar eens naar de Social Media Scan, regelmatig loopt daar een mooie actie voor.

Agenda

Let’s Create Content – copy write workshop – elke laatste vrijdagmiddag van de maand
Maak van je berichten wervende boodschappen waarmee je je volger in actie zet.

Online schrijf-workshops via Zoom. Aan de hand van originele opdrachten schrijven we in kleine groepjes social media berichten. Je krijgt feedback op je tekst en foto zodat je meer mensen bereikt, de juiste volgers aantrekt en meer interactie ziet.
Neem hier contact op voor een strippenkaart

...nog meer interessante Blogs:

Laat een bericht achter of stel een vraag: