De waarde van Twitter voor jouw praktijk
Geen Twitter asjeblieft!
Ook al heb je geen Twitter account, toch zul je je wel eens hebben afgevraagd of het zinvol zou zijn voor jouw praktijk. Of anderen hebben je geadviseerd te beginnen. Waarschijnlijk heb je besloten dat het je teveel tijd kosten om alles uit te zoeken.
Als je wel een Twitter account hebt dan doe je er misschien niets mee omdat je door de bomen het bos niet ziet, wie moet je volgen en wat moet je tweeten?
Hoe dan ook, de kans is groot dat dat je besluit dat het niets voor jou is!
Vroeger
Toen ik in 2009 met Twitter startte was het uit nieuwsgierigheid, omdat het mij zo zinloos leek. Toch was het programma steeds populairder aan het worden. Daar tweette ik over, in mijn eerste tweet. In het Engels want het was toen nog internationaal georiënteerd.
De maanden erna tweette ik niet dat ik thee aan het drinken was maar over wat mij stoorde. Bijvoorbeeld dat de NS mij weer letterlijk in de kou liet staan. Of ik tweette enthousiast tijdens een concert ‘moet je gezien hebben!”. En ook dat de kat ziek was.
Ik kreeg volgers en ze leefden met mij mee. We vonden elkaar, de nieuwe Nederlandse Twitteraars, we stonden in de TWITTER top 100. We reageerden op elkaar zonder elkaar te kennen en vonden dat best gezellig. Voor het gemak tweette ik inmiddels in het Nederlands.
Eigen bedrijf
Toen ik zelfstandig ondernemer werd liet ik dat natuurlijk aan iedereen op Twitter weten. Ik ging relevante organisaties volgen en zocht naar potentiële klanten. Het werd allemaal zakelijker toen de een na de andere organisatie, bedrijf en instelling op Twitter kwam.
Mijn familie en vrienden begrepen er maar niets van. Maar dat was ik inmiddels wel gewend. Mijn kinderen vonden Facebook eerst ook maar ‘raar’. Wat ik zelf niet nog niet begreep was hoe je met online marketing omging.
Nieuwe marketing
Inmiddels vertel ik allang niet meer hoe de NS het doet.“It’s NOT about you, it’s all about THEM!” herhaalde de trainer aan het einde van mijn eerste marketing training. Vanaf dat moment werden mijn tweets waardevol voor mijn doelgroep en ik zag het aantal volgers stijgen.
Tegenwoordig
Inmiddels zijn er 284 miljoen actieve gebruikers die samen 500 miljoen berichten verzenden. En omdat 80 % van die gebruikers Twitter-berichten lezen via hun mobile telefoon of tablet ben ik in staat mijn doelgroep te bereiken waar ze ook zijn of wat ze ook doen.
De voordelen voor jouw praktijk zijn groot
Ook al heb je misschien een mening over Twitter, ik heb een aantal van die voordelen voor je op een rij gezet:
- Je in staat bent te luisteren naar je doelgroep, naar hun problemen en hun interesses
- Je kunt snel uitvinden wat er in jouw vakgebied gebeurd
- Je kunt reageren en waarde toevoegen voor je doelgroep
- Je bent in staat een band op te bouwen met mensen die je eerder niet zo makkelijk kon bereiken
- Je bent in staat snel naamsbekendheid te creëren zonder dat het je een cent kost
- Je kunt mededelingen over jouw bedrijf doen
- Je kunt je blog promoten met een link er naar toe
En omdat Twitter zo laagdrempelig is, ben je zelf in staat met autoriteiten op jouw vakgebied in contact te komen. Door ze eenvoudig een berichtje te sturen. Iets wat je op een andere manier, dus via mail of telefoon niet zo gemakkelijk zou lukken.
Daarnaast kan je collega’s volgen om te zien wat zij doen. Hun aanbod komt natuurlijk regelmatig langs. Voor jou interessant om inspiratie op te doen of een samenwerking op te starten. Je ziet, er zijn talloze voordelen aan twitteren. En als je het gestructureerd doet volgens een content systeem kost het je maar een paar minuten per dag. Waarom zou je nog wachten?
Mooi weer
En ja, als het prachtig weer is wil ik daar nog wel eens wat over roepen. Geheid dat daar een reactie op komt en dan is het net als ‘vroeger’ even simpel kletsen.
Doen
Wil jij weten hoe het in de praktijk gaat, volg mij dan op Twitter @HandsonSMM Ik laat je dagelijks zien hoe ik het doe en geef je uiteraard tips over online marketing.
En ik ben benieuwd: als je nog niet twittert, wat houdt jou tegen?
Geef je reactie hieronder. En ken je mensen in je omgeving waarvoor dit artikel waardevol kan zijn? Deel het met hen!
Zullen we contact houden?
Ontdek Facebook updates, marketingtips en meer op mijn Facebookpagina.
Bekijk mijn foto’s mét Instagragram tips op mijn Instagram.
Twitter mee en lees al mijn marketingtips en tricks op Twitter.
Link met mij op LinkedIn.
Bekijk mijn leerzame video’s op Vimeo.
Hoi Willy,
Ik heb wel een Twitter account en volg af en toe iemand. In feite doe ik er niets mee. LinkedIn moet ook nog op orde. Net Facebook getackeld. Kost allemaal veel tijd. En er is een overload aan informatie. Ik ben heel goed in het opslaan van links😊
Groetjes,
Aafke
Hoi Aafke, dank voor je reactie. Ja, er is een overload aan informatie en het kost allemaal tijd. Om alles te lezen en voor je eigen praktijk als je Twitter niet strategisch inzet en je je tweets stuk voor stuk gaat verzenden.
Ik pleit daarom voor een content marketing systeem 🙂