Deze nieuwe Instagram functies mag je niet missen…

Instagram verandert... snel!

Heb jij ook het gevoel dat er elke week iets nieuws te ontdekken valt?

Dan heb je het bij het juiste eind. Het platform verandert razend snel en geeft je steeds meer mogelijkheden om op nieuwe en grappige manieren in contact te komen met je doelgroep. En als ondernemer is het slim om de kansen die Instagram je biedt optimaal te benutten.

Maar wat is er dan allemaal bijgekomen of veranderd? Ik leg het je uit!
In dit artikel zet ik op een rij wat jij direct kunt gebruiken in jouw onderneming zodat je weer helemaal ‘bij’ bent:

Nieuwe Instagram tools

Dit is nieuw

Het algoritme

Het algoritme is vernieuwd en voor het eerst vertelde Instagram hoe dit algoritme de foto’s en video’s kiest die gebruikers te zien krijgen in de tijdlijn. In mijn vorige artikel legde ik al uit hoe het Instagram algoritme probeert te voorspellen welke foto’s en video’s de gebruikers graag willen zien. Daarbij wordt gekeken naar persoonlijke interesse, tijdstip van plaatsen van berichten en relaties.

Het is de bedoeling dat je als gebruiker zoveel mogelijk content van familie en vrienden ziet. Waar je in de eerdere chronologische volgorde maar zo’n 50% van deze berichten zag, zie je nu maar liefst zo’n 90%. In het artikel dat ik zojuist noemde leg ik uit hoe je als ondernemer tot de ‘familie’ van je volger gaat behoren zodat je berichten goed gezien worden.

Dempen van accounts die je volgt

Vlak voor de zomer werd de ‘dempen’ functie geïntroduceerd waarmee je accounts kunt dempen, dat wil zeggen geen berichten zien, zonder dat je de betreffende accounts ontvolgt. Dit geeft de gebruikers meer controle over wat ze te zien krijgen, wat voor Instagram een prioriteit is.

Zo zie je dus als gebruiker alleen díe berichten waar je werkelijk in bent geïnteresseerd zonder dat je je relatie met mensen verstoort.

Klikbare gebruikersnamen in je Instagram Bio

Je kunt een gebruikersnaam in je Instagram bio klikbaar maken. Handig als je een tweede account hebt. Door een @ te gebruiken voor een gebruikersnaam wordt het een klikbare link naar een ander Instagramaccount.

Aanstootgevende reactie filter

Om de Instagram community te beschermen is er een filter bijgekomen waarmee je aanstootgevende reacties verbergt. Je vindt dit filter bij Privacy en beveiliging/instellingen voor reacties/filters.

Instagram Stories (Verhalen) zijn hot!

Het is aan alles te merken dat Instagram Stories een grote rol gaat spelen binnen Instagram. Kijk maar naar de hoeveelheid aan creatieve toepassingen die er zijn geïntroduceerd de afgelopen maanden. Stories zijn voor jou als ondernemer geweldig om op een speelse manier een band op te bouwen met je volgers!

Wat is er nieuw? Een greep uit de vele updates:

  • Nieuwe lettertypes om je Verhaal te voorzien van persoonlijke, korte teksten. Je kunt uit meerdere stijlen kiezen, je kleuren bepalen en/of de achtergrond accentueren.
  • GIFs zijn bewegende animaties en geweldig leuk om te gebruiken in je verhaal. Instagram heeft een bibliotheek van GIPHY-stickers voor je geladen zodat je voor nagenoeg elke onderwerp een GIF kan vinden.
  • De @-sticker is toegevoegd zodat je iemand in je Verhaal kan noemen. De sticker heet @MENTION
  • Met de Focus portret-camera functie, waarmee je foto’s van gezichten maakt,  heb je geen dure apparatuur of iPhoneX nodig. Zoek een gezicht en automatisch wordt de achtergrond wazig. Een geweldige functie om mooie selfies te maken.
  • De Emoji Slider Poll. Je vraag je misschien af wat dat in hemelsnaam is. Maar deze grappige tool geeft je de mogelijkheid om je doelgroep te peilen. Je stelt een vraag in je Verhaal en je volger kan met een lachend gezichtje aangeven, door dit te verschuiven, hoe zeer ze het met je eens zijn, of juist niet.

Wat vind jij van al die nieuwe functies? Laat je het mij hier beneden weten?

En wil je dolgraag aan de slag met Instagram voor je bedrijf maar duizelt het je door alle mogelijkheden? Loop je vast met het aanmaken van een zakelijk account? Heb je geen idee hoe marketing op Instagram werkt? Misschien is dan de online cursus 50X Instagram Succes de oplossing voor jou.

...nog meer interessante Blogs:
4 berichten
  • Sonja van Elteren
    Beantwoorden

    Waar kan ik een insta cursus volgen ?

  • Erna de Kruyff
    Beantwoorden

    Stories, is dat hetzelfde als je verhaal?
    Dan begrijp ik de hype niet. Het is alleen een afbeelding , die ook snel weer verdwijnt. Tekst wordt over de afbeelding heen gezet waardoor A de tekst vaak niet goed leesbaar is en B de foto niet duidelijk meer zichtbaar is.
    Hoe kan dat mij dan helpen in mijn onderneming/marketing?
    Hartelijke groet van Erna de Kruyff.

    • Willy
      Beantwoorden

      Dag Erna, dank je wel voor je reactie. En Stories is inderdaad hetzelfde als Verhalen. En deze zijn zo populair omdat het vaak video’s zijn, actueel en spontaan. Daarnaast zit er een element in dat stimuleert te kijken: ze zijn weer snel weg. Dat maakt juist dat het aantrekkelijk is, nieuwsgierig maakt. Daarnaast heb je een volledig beeld, full screen beleving. En ja, het is een kunst om teksten zo te plaatsen dat het iets toevoegt, het beeld versterkt in plaats van verzwakt.

Laat een bericht achter of stel een vraag: