Facebook marketing trends in 2019

Sparren met Facebook...

“Goedemorgen, met Harry van Facebook!” Een bel-afspraak met een marketing expert van Facebook, dat gebeurt mij niet elke dag. Maar ja, als zij contact opnemen om eens te praten over mijn zakelijk account en de trends op Facebook, dan zeg ik natuurlijk geen nee. 

Want ik was best benieuwd wat Harry te vertellen had over de laatste Facebook trends. Wat hij mij zou aanbevelen als marketingstrategie.

Er is de laatste tijd veel veranderd rond ‘s werelds populairste social media platform. Veranderingen waar zowel gebruikers als wij, ondernemers, mee te maken hebben.

Het is natuurlijk geen gemakkelijke tijd geweest voor Mark Zuckerberg, maar desondanks blijft het platform wel groeien. En het wordt dagelijks door een paar biljoen (!) mensen gebruikt.

Daarom ben ik er van overtuigd dat Facebook belangrijk is en blijft voor ondernemers in 2019. Niet als enige platform, een stokpaardje van mij, maar als één van de platforms waarmee je je bedrijf zichtbaar maakt.

blog-400x400

“Stories zijn de toekomst van social media”

Wist je dat er dagelijks meer dan een biljoen Stories worden gedeeld via Facebook, Instagram en WhatsApp? (Stories zijn korte video’s en foto’s die vanzelf verdwijnen na 24 uur). Mark Zuckerberg gaat er zelfs vanuit dat Stories de toekomst zijn van social media.

Waarom zul je je afvragen? Hier een paar redenen:

  • Stories zijn ontworpen voor op de smartphone in tegenstelling tot de tijdlijn die toentertijd gemaakt is voor de pc.
  • Stories gebeuren in het ‘nu’. Ze gaan over alledaagse of unieke momenten. De manier waarop de tijdlijn van Facebook wordt gebruikt is veranderd, Stories worden wel de ‘nieuwe tijdlijn’ genoemd.
  • Volgens Facebook vinden de gebruikers het prettig dat hun updates na 24 uur weer verdwijnen. In tegenstelling tot de berichten die voor altijd op de tijdlijn te vinden zijn.

Voor ons ondernemers zijn Stories interessant, het is redelijk nieuw en razend populair. Daarnaast word je creatief uitgedaagd door alle tools die Stories biedt. Van vragen stellen aan je volgers, poll’s plaatsen tot aftelstickers voor lanceringen.

Organisch bereik blijft belangrijk

Ik lees regelmatig dat organisch bereik op Facebook ‘dood’ is. Dat het nieuwe algoritme er voor zorgt dat het steeds moeilijker wordt je volgers te bereiken. Sommige marketeers vragen zich zelfs af of gewone berichten publiceren nog wel zin heeft en je niet beter alleen kan adverteren.

Dat Facebook een betaald platform is geworden. Dat je betaalt voor je berichten zodat ze de juiste mensen bereiken.

Maar daarbij wordt wel wat vergeten. Facebook is gemaakt voor de gebruikers. Zij zijn in contact met familie en vrienden. En zij volgen pagina’s die interessante en leuke informatie delen. Het is geen reclame folder en zo zouden wij als ondernemers Facebook ook niet moeten gebruiken.

Dus de vraag is hoe maak je berichten die zo waardevol zijn voor je volger dat ze die graag in hun tijdlijn tegenkomen? Hoe kom je in gesprek met je volgers? En een betaalde campagne die je inzet voor een gratis workshop of e-book, waar ze echt iets aan hebben, daar is mijn inziens, niets mis mee.

De beste resultaten

Terug naar Harry. Die complimenteerde mij over hoe ik met mijn pagina en advertenties omga. En toen ik hem vroeg naar de beste tip om met een bericht héél veel bereik te hebben moest hij toegeven dat dat best lastig is.

“Een geboorte, dát doet het goed”. Tja, ik weet niet hoe het met jou zit, maar dat is een bericht dat ik niet meer zal delen. Of het moet om een kleinkind gaan. 😉

Maar wat hij bedoelt is dat het bericht actueel is, origineel en verbindend. Verder gaat het om waarde. Dat het is gericht aan een duidelijke doelgroep en een aantrekkelijke, originele foto heeft. En dan kan je bericht zonder dat je het promoot, veel mensen bereiken. Mensen die met je in gesprek gaan en waar je een warme band mee opbouwt.

Ten slotte

Over een paar weken heb ik weer een afspraak met Harry. Ik weet al wat ik hem ga voorleggen; mijn Facebookfunnel voor een gratis checklist. Wat zou jij hem willen vragen als je de kans krijgt? Laat het hieronder weten.

...nog meer interessante Blogs:

Laat een bericht achter of stel een vraag: