Fantastische foto’s op je Facebookpagina, zó doe je dat!

Bij elk bericht een foto...?

Ze keek mij vragend aan. “Dus bij elk Facebookbericht zet ik een foto…”. Ik zag van alles bij haar gebeuren toen ik antwoordde dat dat absoluut nodig was. En ik herken dat wel. Je overweldigd voelen. Door iets waar je niet zo goed raad mee weet. “Wat voor soort foto’s dan?”, was haar volgende vraag. 

Een logische vraag als je bij al je Facebookberichten een leuke foto wilt zetten. Want ook al zijn foto’s tegenwoordig overal te vinden en met je telefoon te maken, de juiste foto kiezen valt nog niet mee.

Kijk, als ondernemer heb je een geweldige kans om een relatie met je volger op te bouwen door de foto’s die je gebruikt. Of dezelfde volger van je weg te jagen. Net zo makkelijk!

Om je op weg te helpen bij de keuze van je foto’s vind je hieronder 6 foto-tips voor je Facebookpagina.

Willy Valk op zeilboot

#1 De nieuwe professionele foto

De foto’s die je op je Facebookpagina deelt gaan over jouw bedrijf, jouw dienst of product en jouzelf als ondernemer. Dit hoeven geen formele foto’s te zijn. Sterker nog, liever niet. Maar let op dat je hier de plank niet misslaat. Ook al is de nieuwe manier om je bedrijf te laten zien informeel, het is wel professioneel. Dus wat je deelt is geschikt voor het internet. Als je twijfelt of de ‘hele wereld’ je foto mag zien, plaats het dan niet. De kans is dan groot dat je mensen eerder afschrikt dan aantrekt.

#2 De foto’s zijn je visitekaartje

De foto’s die je laat zien, vertellen je volger meer dan je denkt. Ze laten zien of je de tijd hebt genomen voor je Facebookbericht. Of je hebt nagedacht en met zorg een passende foto bij je tekst hebt gekozen. En als je verwacht dat je volger jouw bericht met aandacht leest, dan is het totale plaatje wat je laat zien belangrijk.

Gebruik alleen je beste foto’s. Gooi alle onscherpe exemplaren direct weg en zet geen scheve foto’s online. Denk aan de indruk die bij je volger wilt achterlaten. Stop er liefde en zorg in en je zult zien dat dat overkomt.

#3 Plaats ‘deelbare’ foto’s

Een van de beste manieren om veel mensen te bereiken met je berichten is een foto gebruiken die mensen graag delen. Het delen van je bericht geeft een boost aan je bereik. Dus denk na welke foto’s jouw volgers willen delen in hun netwerk. Dus hoe jouw werkkamer er uit ziet is waarschijnlijk niet wat mensen in hun netwerk gaan delen.

Maar wat is interessant voor je volger én een collega of familielid van jouw volger? Vaak zijn dit foto’s waar mensen op staan. Stel je organiseert een workshop en je maakt een foto van een trotse deelnemer en haar net gemaakte schilderij. Of een selfie met je kersverse partner waarmee je iets moois mee gaat opzetten. En vergeet dan niet degene die op de foto staat te taggen.

#4 Laat zien waar je gevestigd bent

Als je een winkel, salon of praktijk hebt waar klanten naar toe komen, laat dan zien in je foto’s waar dat is. Mensen herkennen je omgeving en dat geeft een extra dimensie aan je relatie tot hen. Nu bedoel ik niet dat foto’s van de Zaanse Schans voor mij werken. Zomaar een molen in beeld zegt niets. Mensen zullen dat niet begrijpen waarom ik die plaats. Ook al zouden ze bij mij in de buurt wonen.

Maar kan ik duidelijk maken dat ik geïnspireerd raak door de geschiedenis van die plek, dat ik er graag wandel in de weekenden, dan heeft het wel zin. Dus denk na hoe jij de link kunt leggen met je omgeving.

#5 Achter de schermen

Alleen maar foto’s van je producten gaan niet voor je werken. Laat zien wat er achter de schermen in je bedrijf gebeurt. Ben je een project aan het voorbereiden, hoe ziet dat er uit? Ga je samenwerken met een andere ondernemer, ga dan samen op de foto. Ben je op locatie en geef je een workshop, laat dat zien.

Wat voor soort mens ben je? Hou je van water? Laat zien. Ben je meer van de bergen of ben je een echte boekenwurm? Deel het met je volger zonder dat je privé-leven in de knoop komt, zie #1.

Dat alles maakt het makkelijker voor je volgers om een connectie met je te voelen. Te bepalen of jij die ondernemer, die coach, kunstenaar of therapeut bent waar ze contact mee opnemen.

#6 Een nieuwe foto bij elk nieuw bericht

Plaats bij elk Facebookbericht dat je deelt een nieuwe foto. Dat lijkt veel werk maar denk even mee. Mensen zijn voor hun plezier op Facebook en zien de foto’s van familie en vrienden voorbij komen. Bijvoorbeeld van die heerlijk lentewandeling. Gaan ze die foto over een paar dagen weer plaatsen? Nee, natuurlijk niet. Doe dat dus ook als ondernemer niet. Ga jij een workshop organiseren, zorg dan voor een aantal foto’s die je in de aanloop ter promotie kunt gebruiken. Zodat je je volgers niet verveelt.

Onderscheid je van de rest

Dus ja, bij elk bericht op je pagina komt een foto te staan. Een unieke foto. En daarmee onderscheid je je van veel van je collega’s. Je bouwt een band op die leidt tot betrokken klanten.

Ten slotte

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen met foto’s en Facebook. Heb jij ontdekt welke foto’s het best op jouw pagina werken? Laat het hieronder weten.

...nog meer interessante Blogs:

Laat een bericht achter of stel een vraag: