Hoe vergroot je je bekendheid, waardering en vertrouwen

Bekendheid, waardering en vertrouwen

Ken jij het ‘know-like-trust’ principe? Dat vroeg ik een paar weken geleden aan de deelnemers van mijn webinar. Het werken aan je bekendheid, waardering en het vertrouwen bij je potentiële klanten volgens de nieuwe marketing.

“Nee, ik heb er nog nooit eerder van gehoord” antwoordde 31% van de mensen. Dat zette mij aan het denken want het is één van de belangrijkste principes die je MOET kennen en gebruiken als ondernemer. Ga maar na, als mensen je niet kennen, kunnen ze geen klant bij je worden. Waarderen ze niet wat je doet, zullen ze geen diensten of producten van je afnemen en vertrouwen ze je niet… tja, dan houdt het op, toch?

In al mijn webinars vertel ik over dit belangrijke principe maar als jij dit hebt gemist of niet écht weet hoe je dit kan gebruiken lees dan verder.

Bekendheidbekendheid

Om jouw praktijk bekend te maken bij een groot publiek kun je tegenwoordig social media inzetten. Het is gratis, snel en heeft enorm veel mogelijkheden. Een paar aandachtspunten:

  1. Zorg dat je je doelgroep helder hebt als je je berichten maakt, laat zien tegen wie je praat.
  2. Gebruik foto’s in je berichten waar jouw doelgroep van houden.
  3. Richt je op 1 lezer tegelijk, spreek dus in je en jij en niet jullie; er zit maar 1 persoon aan de andere kant van het beeldscherm.
  4. Schrijf die berichten waarvan je weet dat je jouw doelgroep daar een plezier mee doet. Geef ze een oplossing voor een probleem en handige tips. Laat zien dat je hen begrijpt.
  5. Stimuleer dat lezers jouw berichten delen.
  6. Zorg dat je een e-book, een video of mini-cursus gratis aanbiedt op je website. Op deze manier verzamel je e-mailadressen en kun je contact houden met geïnteresseerde mensen.

Waardering

doelgroepAls jij positieve reacties krijgt op je social media berichten en jouw bekendheid zich verspreid ben je goed op weg. Hier een aantal tips om te zorgen dat je waardering krijgt voor wat je doet:

  1. Wees jezelf. Dat klinkt veel gemakkelijker dan het is, ik weet het. Maar bedenk dat je het niet iedereen naar de zin kunt maken. Jezelf zijn is het beste wat je kunt doen en écht, mensen waarderen dat.
  2. Zorg voor een goede portretfoto. Eentje waar je vriendelijk op staat en herkenbaar bent. Geen vakantiefoto’s of logo’s.
  3. Zorg dat je vertelt wie je bent, wat je drijfveren zijn, waarom je voor die doelgroep hebt gekozen. Besteed er een pagina aan op je website en schrijf er over op LinkedIn en je Facebook pagina. Of nog beter: neem een video op zoals ik heb gedaan.
  4. Stel vragen in je berichten en als je antwoord krijgt; ga in gesprek. Of geef uitleg, als iemand iets aan jou vraagt. Hou geen kennis achter, vertel wat jij van dit onderwerp weet; geef hulp!
  5. Het wordt niet gewaardeerd als jij alleen maar promotionele berichten plaatst. Let op dat de ruime meerderheid van je berichten waardevol zijn voor je doelgroep.  Zo nu en dan wijs je hen op jouw acties, cursussen, het aanbod op je website.

Vertrouwen

Om contact op te nemen met jou als ondernemer moet een potentiële klant je kennen (uiteraard). Als deze jou volgt, zeg op Facebook, en waardeert wat jij daar plaatst is er nog één stap alvorens ze een mail sturen of de telefoon pakken. Hier lees je hoe je het vertrouwen kunt winnen:

  1. Als je iets waardevols of unieke aanbiedt, bijvoorbeeld een e-book, dan moet het ook écht goed zijn. Besteed er al je aandacht aan, stop er al je liefde in!
  2. Laat geen gaten vallen in je online aanwezigheid. Wees betrouwbaar in het schrijven en publiceren van je blog, je Facebook berichten en tweets. Kies voor een regelmaat en hou je eraan. Door berichten in te plannen en/of te automatiseren kun je op voor werken.
  3. Zorg ervoor dat mensen enthousiast zijn over wat je levert, geef ze méér dan ze verwachten.
  4. Vraag je tevreden klanten een testimonial te schrijven en plaats deze op je website. Vraag ze op jouw Facebook pagina 5 sterren te geven. Nodig ze uit om een aanbeveling te geven op LinkedIn. Dit werkt overtuigend en kan mensen echt over de drempel halen om contact met je op te nemen.

Hoe te beginnen

Ik weet het, dit zijn veel tips geworden. Er valt dan ook veel over het know-like-trust principe te vertellen. Hoe ga je nu verder? Begin gewoon met 1 tip te kiezen en ga daarmee aan de slag. Loopt dat, dan ga je met de volgende verder.

Bekijk ook deze korte video dit ik maakte over dit onderwerp.

Vraag

En dan een vraag aan jou! Met welke tip ga jij als eerste beginnen? Laat het weten in het reactieveld hieronder.

Zullen we contact houden?

Ontdek Facebook updates, marketingtips en meer op mijn Facebookpagina.
Bekijk mijn foto’s mét Instagragram tips op mijn Instagram.
Twitter mee en lees al mijn marketingtips en tricks op Twitter.
Link met mij op LinkedIn.
Bekijk mijn leerzame video’s op Vimeo.

BewarenBewaren

...nog meer interessante Blogs:

Laat een bericht achter of stel een vraag: