Het nut van een Facebook pagina
Als zelfstandig coach of therapeut kan je je afvragen wat het nut is van een zakelijke Facebook pagina voor jouw praktijk. De antwoorden zijn simpel.
Geen kosten
Je kunt met een zakelijke Facebook pagina heel veel GRATIS aandacht
voor jouw praktijk genereren. Je kunt jouw diensten uitleggen, zoveel en zo vaak als jij dat wilt. Met teksten die je zelf schrijft, met je eigen of gratis rechtenvrije stockfoto’s. Je kunt video’s op je pagina zetten over hoe jouw praktijk eruit ziet of hoe je iemand behandeld. En als je wat bekender bent met het medium kun je acties houden, aanbiedingen doen. En dat heb je allemaal in eigen hand; geen reclamebureau meer nodig. Je hebt geen drukkosten of wat dan ook.
Groot bereik
Er zijn 1,3 miljard mensen op Facebook, waarvan 9 miljoen in Nederland. Daarmee hebt je potentieel een heel groot bereik! En als je dan nagaat mensen gemiddeld(!) méér dan 20 minuten per dag op Facebook zijn, begrijp je dat jij een kans laat liggen als je hier niets mee doet. Mensen zijn op Facebook voor hun plezier, voor hun ontspanning. Ze lezen updates van hun vrienden en familie. Ze zien advertenties van hun favoriete merken. Ze bekijken video’s die gedeeld worden door hun vrienden en doen spelletjes. Ze voelen zich door Facebook verbonden met de rest van de wereld. Als jouw bericht een positieve bijdrage aan hun beleving geeft zullen ze dit zeker waarderen. Zie het als winkelend publiek op een zonnige dag, mensen lopen gezellig langs jouw etalage en als die er aantrekkelijk uitziet willen ze graag even binnen kijken en kennismaken met jouw producten.
Jouw kennis delen
Maar wat zet ik er dan op is een veel gestelde vraag, zie ook mijn blog over belemmeringen en content marketing. Jouw kennis, jouw ervaring, datgene waar jij graag over praat; dat is wat je deelt. Als coach of therapeut werk je de hele dag met mensen en met hen deel je jouw kennis, je geeft ze tips. Dat is precies wat je ook op een Facebook pagina doet. Je stelt vragen en je beantwoord vragen en iedereen die geïnteresseerd is kan hiervan profiteren. Geven staat centraal. Op deze manier kan jij precies laten zien waar jij expert in bent.
Inzicht in je doelgroep
Wat ontzettend handig is van een Facebook pagina, is dat je kunt zien of je je doelgroep bereikt. Zijn degene die jouw pagina leuk-vinden mannen of vrouwen? Hoe oud ze zijn en waar komen ze vandaan? Je weet dus precies of datgene wat jij vertelt écht bij die mensen terecht komt waarvan jij denkt die je aanspreekt. Daarnaast houdt Facebook bij op welke dagen en tijden de mensen online zijn die jouw pagina leuk vinden. Je kunt jouw berichten publiceren op die momenten waarvan je weet dat het zin heeft.
Zichtbaarheid vergroten
Met een statische website alleen trek je tegenwoordig geen klanten meer. Mensen gaan meer dan ooit af op het oordeel van anderen. Als bijvoorbeeld jouw vriendin tevreden is over een product of dienst ben jij veel sneller geneigd dit te proberen dan dat jij iets op een onbekende internetsite ziet staan. Zo werkt het ook met Facebook. Als jouw vriendin jouw zakelijke pagina leuk-vindt dan zien haar Facebook vrienden dat. Zij krijgen daar een bericht van te zien en als zij geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst is de kans groot dat ze jouw pagina leuk gaan vinden. Als zij dat doen krijgen ze in het vervolg ook jouw berichten te zien. Een heel natuurlijke manier van je publiek uitbreiden. En alleen mensen die écht geïnteresseerd zijn. Hoe anders is dat dan die foldertjes van van vroeger die bij iedereen maar ongevraagd in de brievenbus werden gegooid.
Tot slot
Oké…ik heb je laten zien wat het nut is van een zakelijke Facebook pagina voor jou
als coach of therapeut. En ik wil je graag helpen met het maken van een pagina.
Dus als jij vragen hebt, zet ze in het reactieveld en ik geef je antwoord.
En als jij op de hoogte gehouden wilt worden van de gratis informatie die
ik schrijf om jouw praktijk te laten groeien, vul dan hiernaast je naam en e-mailadres in
zodat je mijn tips ontvangt.
Ik wens je véél succes!
Willy
ps. heb jij mensen in je netwerk die kunnen profiteren van dit artikel, wil je het dan met ze delen?
Zullen we contact houden?
Ontdek Facebook updates, marketingtips en meer op mijn Facebookpagina.
Bekijk mijn foto’s mét Instagragram tips op mijn Instagram.
Twitter mee en lees al mijn marketingtips en tricks op Twitter.
Link met mij op LinkedIn.
Bekijk mijn leerzame video’s op Vimeo.