Het algoritme van Facebook en het nut ervan
Er is zoveel om uit te kiezen...
Je kent dat vast wel, je staat in een winkel en als je aan de beurt bent moet je toch écht besluiten wat je gaat nemen. Heel veel tijd heb je niet want er staan nog zeker 10 mensen achter je te wachten. Je moet een besluit nemen.
Mijn gedachten worden verstoord door het meisje achter de toonbank die mij een blad met stukjes vruchtenbrood voorhoudt. Ze vraagt het nog een keer: “Wilt u even proeven?” O ja, dat kan ik ook proberen. En naast mij besteld een oudere man een chiabatta met olijven. Ook lekker.
Keuzestress
Je begrijpt dat het er niet makkelijker op werd. Ik wilde namelijk naast mijn persoonlijke smaak ook rekening houden met mijn gasten. Wat eet de één wel en de ander niet? Wie is gek op zoet? En wie eet liever geen brood waar ei in is verwerkt of mag vanwege haar gezondheid geen gluten?

Vroeger was het simpel
En dat is precies waar Facebook tegenwoordig mee te maken heeft. Niet in het begin, zo’n vijftien jaar geleden. Toen had je als gebruiker nog maar een paar vrienden die het platform hadden ontdekt en zo nu en dan iets plaatsen. Je kreeg toen al die berichten chronologisch te zien.
Net als bij onze bakker. Je had witbrood, bruinbrood en volkoren. Krentenbollen of kadetten. Dat was het wel zo’n beetje.
Toen Facebook begon te groeien in het aantal gebruikers liepen ze ter tegenaan dat er zóveel berichten werden geplaatst dat de helft niet werd gelezen. Tenzij je heel veel tijd had en maar bleef scrollen.
Meer of minder
Om het makkelijker te maken werd er toen een soort van mengpaneel bedacht, waarbij je zelf aan kon geven wat voor soort berichten je leuk en belangrijk vond. Je trok aan de schuifjes om aan te geven of je een bepaalt soort bericht meer of minder vaak wilde zien.
Maar ik weet nog dat ik dat zelf knap onhandig vond. Eigenlijk kon ik niet kiezen. En vele met mij, want dat mengpaneel verdween al snel.
Algoritme
De volgende stap was het invoeren van een algoritme. Een slim programma dat antwoord gaf op de volgende vraag: wat wil deze Facebookgebruiker het liefst in zijn of haar tijdlijn zien?
Want Facebook wil graag, dat als je op Facebook bent, je daar plezier aan beleeft. Dat je het naar je zin hebt en zo lang mogelijk blijft. Maar als bijvoorbeeld jouw volger allerlei berichten krijgt te zien waar ze niet in zijn geïnteresseerd, dan zijn ze zó weer weg. En dat wil Facebook niet.
Tegenwoordig letten ze er nóg beter op dat je van je bezoek een positief gevoel krijgt. Dat het je leven verrijkt. Want uit onderzoek is gebleken dat als mensen alleen maar scrollen zonder te reageren én al somber zijn dit alleen maar erger wordt.
Heel veel berichten
Dus dat algoritme heeft de taak om te kiezen uit al die beschikbare berichten die voor iemand klaar staan. Die berichten te selecteren waarvan ze zeker weten dat die gebruiker daar plezier aan beleeft of in geïnteresseerd is. En dat doen ze iedere keer als iemand Facebook opent.
De top 200 berichten gaan door
Er staan gemiddeld 1500 berichten klaar als je Facebook opent. En dat is natuurlijk veel teveel. Wat dat algoritme doet is 200-300 berichten kiezen uit die grote bulk. En daarbij geven ze de prioriteit aan familie-, vrienden en groepsberichten.
En de rest wordt opgevuld met berichten van bijvoorbeeld pagina’s. Maar daar zitten dan wel weer voorwaarden aan. Eén daarvan is dat er ‘betekenisvolle interactie’ uit voortkomt tussen mensen.
Facebookberichten van pagina’s
Voor jou als ondernemer betekent dat je berichten niet zonder meer aan je volgers worden getoond. Er wordt streng geselecteerd door dat algoritme. Dat is dus de reden dat je misschien 300 volgers hebt, maar dat maar 30 mensen je bericht zien.
Ik ben benieuwd, wat zijn jouw inzichten als je dit gelezen hebt? Laat het hieronder weten.