Hoe bespaar je tijd op Facebook?

Verslaving

Wist je dat Facebook er op gemaakt is om jou zo lang mogelijk op Facebook te houden? Je hebt misschien wel eens gemerkt dat het bijna een verslaving is. Dat je steeds nieuwsgierig bent of er al iemand is die je bericht leuk vindt. Of dat je direct reageert als je telefoon een ‘Facebook’ melding geeft.

Het gevolg is dat je steeds meer tijd besteed aan Facebook. Als je dat doet in je vrije tijd is er niets mis mee, alhoewel…? Maar doe je dit in je werktijd dan is dat wel een punt van aandacht. In dit blog laat ik je zien hoe je efficient bezig kan zijn met Facebook.

 Inplannen

De eerste uitdaging begint al als je Facebook start. Laat je niet verleiden door op je persoonlijke profiel rond te kijken. Maak direct op je zakelijke pagina meerdere berichten aan en gebruik als je dat hebt een content kalender. Zorg ook dat je een map hebt met foto’s die je kunt gebruiken. Waar je mooie foto’s vind lees je hier. De berichten mét foto plan je in. Bekijk de video als je nog niet weet hoe dat inplannen gaat.

Flow

Door je berichten wekelijks of maandelijks in te plannen werk je efficiënter. Het achter elkaar berichten schrijven en inplannen gaat redelijk snel. Veel sneller dan dat je dat per bericht doet omdat je dan steeds er ‘in’ moet komen. Je kunt dus meer berichten schrijven in kortere tijd én je zichtbaarheid vergroten.

Cadeautjes

En weet je wat zo grappig is? Die ingeplande berichten die je met zorg een week daarvoor hebt gemaakt ben je eigenlijk alweer een beetje vergeten. Dus als jij ‘opeens’ een waardevol bericht van jezelf ziet met foto is dat net een klein cadeautje. Ervaren jouw klanten dat ook zo dan ben je op de goede weg.

Facebook de baas

Een ander voordeel is dat je in de tussenliggende tijd alleen nog maar hoeft te monitoren. Kijken hoe het bereik is van het bericht. Antwoord te geven als er reacties zijn.

En vertel eens; lijkt het je wat? Inplannen van berichten? Schrijf je reactie hieronder.

Social Media Succes System – online training

Ben jij nog niet zover met je marketing dat je Facebook of Twitter gebruikt?

Of doe je maar iets, omdat men zegt ‘dat het belangrijk is’ en je de boot niet wilt missen.

Zie je op tegen het aanmaken van alle accounts? Je hebt geen idee, ook niet met een content kalender, waar je over kunt schrijven? Of is het dat je het best eng vindt, jezelf zo op het internet in de schijnwerpers te zetten. Wat vinden mensen van je? Ben je wel goed genoeg als coach?

Denk dan eens na over de  Social Media Succes System training. Een uitgebreide training waarin ik jou in 16 weken bij de hand neem. Waarin je leert over marketing en jouw expertise op een prettige manier onder de aandacht te brengen via social media.  Ik help je met alle stappen: van accounts aanmaken,  het invullen van de profielen en het gebruiken van foto’s. Je leert werken met een content kalender en hoe je alles automatiseert zodat het je geen uren per week gaat kosten. Met persoonlijke begeleiding zodat jij straks vol vertrouwen zichtbaar bent en klanten aantrekt.

Zullen we contact houden?

Ontdek Facebook updates, marketingtips en meer op mijn Facebookpagina.
Bekijk mijn foto’s mét Instagragram tips op mijn Instagram.
Twitter mee en lees al mijn marketingtips en tricks op Twitter.
Link met mij op LinkedIn.
Bekijk mijn leerzame video’s op Vimeo.

...nog meer interessante Blogs:
5 berichten
  • Rene Gerritsen
    Beantwoorden

    Ha Willy,
    Klopt helemaal wat je zegt, FB slokt je soms helemaal op.
    Zonder dat ik het besef ben ik soms zomaar een uur kwijt.
    Inplannen van nuttige berichten en vaste FB tijden aanhouden werkt uitstekend de FB drang onder controle te houden.
    Bestaat er al zoiets als een FB verslaafden kliniek?

    Groet en dank voor je nuttige tips

    • Willy Valk
      Beantwoorden

      Hallo René, dank voor je reactie.

      Er is veel te lezen over Facebook verslavingen, on- en offline. Facebook speelt namelijk helemaal in op onze behoefte ‘erbij te willen horen’ en gezien willen worden.

      En niet iedereen wordt blij van Facebook. Mensen laten op Facebook hun meest leuke, spannende en vrolijke foto’s zien. Als je leven op dat moment niet zo vrolijk is en er wordt niet gereageerd op jouw berichten kan je daar best somber van worden. Dit staat los van de informatieve berichten die educatief of motiverend zijn en bij content marketing worden ingezet.

      En ja, voor internet- en gameverslaving zijn inderdaad klinieken.

  • maria smit
    Beantwoorden

    Het klopt wat je schrijft. Ik kan vooral moeilijk stoppen met facebooken. Het lijkt wel of ik dan de uitknop niet kan vinden……Laatst heeft er in het NRC een goed artikel gestaan over hoe facebookverslaving ontstaat. Daarna mezelf “aangepakt” en tijden waarop ik facebook beperkt. Lukt steeds beter. Je tip om berichten achter elkaar te maken en in te plannen, werkt daarbij goed.

    • Willy Valk
      Beantwoorden

      Ha Maria, dank voor je reactie en je openheid.

      Tijd lijkt te vervagen als je van het ene bericht in het andere duikt. Ik ben benieuwd hoe je jezelf hebt ‘aangepakt’.

      Naast het achter elkaar aan te maken van de berichten heb ik ook in mijn agenda staan hoe lang ik bezig wil zijn met social media. Ik krijg een melding als de tijd om is. Dat werkt voor mij ook goed.

  • Carlijn
    Beantwoorden

    Hoi Willy,
    Ik ben inderdaad weer een half uur verder met het lezen van alle marketing gerichte berichtjes en luisteren naar jouw vlogs. Heel boeiend! Een gevolg is wel dat mijn agenda vol loopt met allerlei interessante webinars, trainingen etc.
    Daar moet ik ook selectief in zijn.
    Bedankt voor je tools!

    Groetjes,
    Carlijn

Laat een bericht achter of stel een vraag: