Hoe je een herkenbare Instagram stijl creëert voor je onderneming
Een Instagram galerij die een afspiegeling is van je onderneming. Een stijl die mensen herkennen. Dát is wat je graag wilt als ondernemer op Instagram.
In dit artikel zal ik je vertellen hoe je dat bereikt.
1. Laat je huisstijl terugkomen in je berichten
Lettertypes, kleuren en je logo zijn belangrijke elementen in je marketing om een herkenbare stijl te creëren. Als je deze keer op keer in je Instagram berichten gebruikt zullen mensen je bedrijf in één oogopslag herkennen.
Je hoeft niet in elk bericht je logo te laten zien maar nét vaak genoeg om herinnerd te worden. Je kunt je logo subtiel in een hoekje kwijt, het gaat immers om de foto.
Dat geldt ook voor tekst in de foto. Houdt het simpel maar gebruik wel steeds dezelfde lettertypes, kleuren en grootte. Heb je hier hulp bij nodig, kijk dan even naar de mini-cursus Visual.
2. Kies voor een filter
Een van de makkelijkste manieren om een herkenbare stijl op te bouwen is voor een en hetzelfde filter te kiezen. En daarbij te blijven. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je nooit meer kun veranderen maar het maakt je galerij wel heel evenwichtig.
Wil je jezelf niet op die manier vastleggen, kies dan 3 filters en creëer daarmee evenwicht in je galerij. En denk ook na over wat voor soort gevoel je wilt oproepen als iemand jouw profiel opzoekt en door je berichten scrolt. Zacht? Helder? Vintage of mysterieus? Door te kiezen voor een bepaald type filter en dat steeds te herhalen maak je het jezelf gemakkelijk.
Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat de keuze voor een bepaald type filter zorgt voor meer of juist minder betrokkenheid bij je bericht. Zo geven filters die meer warmte en contrast aanbrengen een toename van verbondenheid. Niet onlogisch volgt dat een koel filter het tegenovergestelde veroorzaakt. Uiteraard blijft het een kwestie van smaak, blijf daarom wel trouw aan jouw eigen stijl.
3. Delen van how-to berichten
Waar je misschien niet direct aan denkt is het gebruik van foto-collages. Collages waarin je je volgers een aantal stappen laat zien die zij eventueel kunnen herhalen. Deze methode kan iedereen die iets visueels en tastbaars creëert en deze kennis overdraagt, gebruiken (ik denk hierbij aan bijvoorbeeld een docent, of een visagist).
Maar denk ook aan het laten zien hoe jouw kunstwerk tot stand komt. Door dit regelmatig te herhalen zul je al snel herkent worden.
Je vindt de optie om een college te maken op het moment dat je een foto kiest om te uploaden. Deze tool heet Photo Boot en zie je onderin de foto staan.
De ideale situatie
Succesvol zijn op een visueel platform als Instagram vraagt dus onder andere om een herkenbare stijl. De hele galerij tot aan je individuele bericht schemert jouw stijl, sfeer en gevoel door. En ga hierbij creatief aan de slag met alle tools die je tot je beschikking hebt.
Ten slotte
Ik ben benieuwd, lukt het je om een bepaalde stijl vast te houden en welke is dat? Laat het in het reactieveld hieronder weten.
Leuk artikel! Wel heb ik een kanttekening: Instagram is niet blij met logo’s op foto’s. Je krijgt daarvan een melding dat jouw foto minder mensen zal bereiken.
Dag Chantal, dank je wel voor je reactie. Een vraagje, heb je die melding zelf gekregen van Instagram?
Hi Chantal, ik heb even overlegd met mijn Amerikaanse collega en Instagram coach Jenn Herman en zij heeft hier nog nooit van gehoord. Waar heb je dit gelezen? Dan kan ik het misschien ‘ontzenuwen’ 😉