Hoe je de hashtag gebruikt op Instagram en Linkedin

Op zoek naar de oplossing

Gebruik je Instagram of LinkedIn voor je zichtbaarheid en marketing, en wil je weten hoe je een hashtag inzet op social media? Want dat geeft de betrokkenheid bij je berichten een echte boost.

Maar als je dit beperkt tot #throwbackthursday op Instagram en verder maar wat op goed geluk doet, lees dan verder. Je kunt veel meer resultaat halen uit de hashtags.

In dit artikel leg ik je uit hoe je hashtags gebruikt en waarom je dit doet.
Je leert ook:

  • hoe je uitvindt welke hashtags voor jouw bedrijf het beste werken
  • waarom alleen de populaire hashtags gebruiken je niet helpt
  • waardevolle tips voor het gebruik van hashtags op Instagram en LinkedIn

Dus lees je mee?

Wat zijn hashtags?

Een聽hashtag bestaat uit een hekje (#) als voorvoegsel, zonder spatie gevolgd door een woord, of meerdere woorden zonder spaties ertussen (met eventueel underscores in plaats daarvan), om een social media bericht eenvoudig te vinden.

Een hashtag kan onderdeel van een zin zijn of een losse aanvulling daarop. In het geval dat een social mediagebruiker zoekt naar een hashtag, krijgt deze meestal een lijst met berichten die dezelfde hashtag gebruiken.

Het idee van de hashtag stamt uit 2007 toen Twitter hier mee startte en het fenomeen is daarna door alle social media platforms overgenomen. In dit artikel laat ik je zien hoe je hashtags gebruikt op Instagram en LinkedIn.

Goed om te weten:

  • start met # zonder spaties, punten of andere symbolen in je woord of tussen je woorden
  • verzeker je ervan dat je account ‘openbaar’ is. Dit alles heeft geen zin als je je zakelijke account op ‘priv茅’ hebt staan
  • brei geen eindeloze rij woorden aan elkaar. Houd het kort en gemakkelijk om te onthouden
  • wees helder en toch origineel. Te makkelijke en algemene hashtags werken niet omdat er teveel van zijn
  • maak gebruik van de meest relevante hashtags, je hoeft er geen tientallen te gebruiken
copy-of-blogvierkant

Waarom je hashtags gebruikt

Je verhoogt de betrokkenheid met je volgers

Door gebruik te maken van hashtags komt je social media bericht bij meer mensen terecht dan degene die jou al volgt. Je raakt daardoor sneller met ‘nieuwe’ mensen in gesprek. Je krijgt meer likes, reacties en misschien wel nieuwe volgers.

Je bouwt aan je eigen ‘merk’ ofwel brand

Door een eigen hashtag te maken, ben je in staat je bedrijf overal op social media bekend te maken. Bijvoorbeeld, als je op Instagram zoekt op ig_challenge2018 zie je dat er 5000+ berichten zijn geplaatst met de door mij verzonnen hashtag.

Hashtags geven context aan je bericht

Vooral op Instagram hoeven je onderschriften niet lang te zijn. Door een relevante hashtag te gebruiken ziet je lezer al snel waar je bericht over gaat zonder dat jij veel woorden hoeft te gebruiken.

Help je doelgroep jou te vinden

Zowel op Instagram als LinkedIn kunnen mensen hashtags volgen. Net als je een gebruiker volgt. Populaire hashtags (spaarzaam) gebruiken kan er dus aan bijdragen dat mensen je vinden.

Maak echter niet te vaak gebruik van populaire hashtags want zeker als het een internationale term is zal het algoritme van Instagram deze tijdelijk overslaan en niet meenemen in de zoekresultaten.

In maart 2020 werd bijvoorbeeld #love 1,7 miljard keer gebruikt. Je snapt dat zoiets voor je marketing niet veel zin heeft. Het zegt niets over jouw bedrijf. Maar zo nu en dan op donderdag #tbt gebruiken is leuk als afwisseling. Lees hier meer over #tbt.

Hoe je hashtags op Instagram gebruikt

  • 15-30 hashtags per post
  • zet de hashtags in je bericht, in een reactie onder je bericht is ook mogelijk
  • bekijk je statistiek (bij een zakelijk Instagram account) welke hashtags de meeste resultaten geven.

Hoe je hashtags op LinkedIn gebruikt

  • 3 hashtags per bijdrage
  • kijk welke hashtag suggesties je van LinkedIn krijgt als je een bijdrage schrijft
  • LinkedIn is het platform voor de professional, houd daar rekening mee met de keuze van je hashtags
  • Volg zelf ook relevante hashtags om te zien wat er over het onderwerp van jouw keuze wordt bericht.

Aan de slag

Waarschijnlijk gebruik je al hashtags op Instagram maar de vraag is natuurlijk of je dat strategisch doet. Zoals hierboven beschreven.
Op LinkedIn is dit waarschijnlijk nog nieuw voor je. Maar je weet nu ook hoe dat werkt.

Op beide platforms is het slim om de hashtags te gebruiken, zeker omdat mensen daar hashtags kunnen volgen. En daarmee jouw bedrijf ontdekken.

Nog meer social media strategie毛n, simpel en toepasbaar uitgelegd

Ik geef regelmatig gratis online trainingen over social media marketing en welke stappen je zet om zoveel mogelijk mensen te bereiken. En dan bedoel ik wel de juiste mensen want ‘iedereen’ willen bereiken heeft geen zin. Begin met de gratis Instagram checklist voor een super aantrekkelijk Instagram profiel.

En heb je vragen over de hashtag? Laat het mij hieronder weten.

PS zijn wij al gelinkt via LinkedIn en Instagram? Zoek mij even op, ik vind het leuk om contact te houden.

...nog meer interessante Blogs:
2 berichten
  • Marjan
    Beantwoorden

    Beste Willy

    Interessant artikel. Maar wat ik me afvraag. Hoe zit het met Facebook? Mijn klanten zitten vooral daarop. Hoor graag van je!

    Fijne dag!

    Hartelijke groeten
    Marjan

    • Willy
      Beantwoorden

      Ha Marjan, dank voor je reactie en goede vraag. Op Facebook kan je geen hashtags volgen dus daar hebben ze minder zin.
      Om snel duidelijk te maken waar je bericht over gaat zou je er wel een kunnen gebruiken.
      #hashtag 馃槈

Laat een bericht achter of stel een vraag: