Hoe je online profielen er tip-top uitzien (in slechts een half uurtje)

Ondanks dat we steeds vaker én langer online zijn laten we onze online profielen versloffen. Oude e-mailadressen, verschillende of wazige profielfoto’s en zoals ik laatst bij mijzelf zag, een verouderde doelgroep. Ai!

Net als in je huis, is het ook goed om regelmatig de bezem door je profielen te halen. Het kost je maar een paar minuten per platform, maar het kan wel groot verschil maken in hoe jouw toekomstige klant naar je kijkt.

Met deze simpele stappen staan je online profielen er weer fris en up-to-date bij!

  1. Plaats een scherpe foto.

    De kwaliteit van onze camera’s, ook die van de mobiele telefoons, zijn enorm verbeterd. Daarom zijn onscherpe, wazige (portret)foto’s niet nodig. Dus echt, die leuke foto op dat feestje van een paar jaar geleden, haal die weg.

    Bedenk dat een potentiële klant deze tegenkomt en de indruk die je met zo’n foto wekt straalt af op je hele bedrijf.

    Neem ook even de moeite om te kijken naar het formaat. Facebook gebruikt andere maten dan Twitter of LinkedIn. En check op je mobiele telefoon én je laptop of je foto er écht goed uitziet.

  2. Gebruik dezelfde foto voor alle platforms.

    Heb jij ook (een paar) foto’s van jezelf die je leuk vindt en (de meeste) andere foto’s niet? Menselijk! De kans is groot dat bijvoorbeeld Facebook je meest flatteuze foto laat zien en je op Twitter een heel andere hebt staan.

    Jij weet natuurlijk dat jij dat bent maar voor een volger op Twitter die een andere foto van je tegenkomt is dit best verwarrend. Als deze bijvoorbeeld naar je website doorklikt. Voor het opbouwen van een vertrouwensband is eenzelfde gezicht wel zo fijn.

  3. Untag jezelf van slechte foto’s.

    Jij let waarschijnlijk goed op dat alleen de meest flatteuze foto’s van jou online komen. Maar het kan zijn dat vrienden jou taggen in een foto waar je niet blij van wordt. Je kunt er voor kiezen taggen helemaal niet toe te staan maar juist voor je onderneming kan het wel handig zijn als je maar oplet of de foto jou ook recht doet.

  4. Vul het hele profiel in.

    Neem de tijd om het hele profiel in te vullen. Lege velden geven de indruk a) onprofessioneel, b) lui of c) niet geïnteresseerd in het platform. Het is vaak jaren geleden dat je je profiel hebt aangemaakt en het kan zijn dat je toentertijd nog niet alles wilde invullen.

    Toen ik zelf járen geleden begon met bijvoorbeeld Twitter of Instagram was ik nieuwsgierig naar het platform en maakt ik mij niet druk om het invullen van de online profielen.

    Er is door de jaren heen veel veranderd en ook in mijn leven. Als ondernemer is het juist goed om weer eens door die profielen te gaan om te zien of alles netjes is ingevuld.

    Facebook heeft inmiddels 7 velden in je profiel, veel meer dan in de beginjaren. Loop zo ook door alle andere social netwerken waar je je ooit hebt aangemeld.

  5. Plaats een link naar andere social media profielen

    Een van de velden die je waarschijnlijk hebt ingevuld is ‘website’. Maar vaak kun je veel meer links kwijt. Doe aan ‘cross-promotie’ door alle social media platforms in te vullen.

    Google+ laat je bijvoorbeeld zoveel profiellinks toevoegen als je wilt.

    Op Instagram kun je maar 1 link plaatsen, die naar je website. En veel ondernemers laten het daarbij. Terwijl je deze link zo vaak kunt veranderen als je wilt. Je kunt bij elke promotie, nieuw product of actie deze link aanpassen. Plaats een foto en zet in de beschrijving ‘zie de link in mijn bio’. Zo maak je van Instagram een actief marketing platform.

Tenslotte

Ik ben benieuwd! Welk profiel is voor jou het belangrijkst en ga je direct doorlopen op verouderde gegevens? Laat het hieronder weten.

...nog meer interessante Blogs:
5 berichten
  • Karin De Kremer
    Beantwoorden

    Hoi Willy,

    Ik ben mijn Facebookpagina nog maar eens onder de loep gaan nemen en de omschrijving mocht best wel weer eens aangescherpt worden. En in Google+ heb ik me nog helemaal niet verdiept, dus dat is ook nog de moeite waard om eens mee aan de slag te gaan. Bedankt voor de tips,

    Groetjes, Karin

    • Willy Valk
      Beantwoorden

      Hi Karin, leuk om te horen dat je aan de slag bent gegaan met de tips. Ik vind ook iedere keer als ik kijk wel iets wat ik kan verbeteren. Google+ is zeker de moeite waard om op te tuigen want je beste volger is de zoekmachine zelf. Die is dol op nieuwe content en laat deze dan ook hoog in de zoekresultaten zien.

      • Marije
        Beantwoorden

        Is er een Google+ uitleg voor Dummies? Ik heb er twee accounts, een prive en twee zakelijke (ivm verschillende adressen was dat voor Google business de enige manier om de twee adressen te benoemen). Nu zit ik dus met 2 zakelijke accounts en eerlijk gezegd begrijp ik Google niet zo goed :(. Ik heb instagram, Twitter, Facebook, Pinterest account(s) en daar kan ik redelijk mee uit de voeten.

        • Marije
          Beantwoorden

          Drie accounts dus, 😂😂

        • Willy Valk
          Beantwoorden

          Ha Marije, ik heb nog geen blog over Google+ maar wel een online training. Ik zal je de informatie mailen. Wil je mij deze sturen?

Laat een bericht achter of stel een vraag: