Hoe vaak moet je posten op Instagram voor het beste bereik?
Je kent het vast wel, die adviezen over hoe vaak je moet posten op Instagram. Regelmatig wordt geroepen dat elke dag het beste is. Maar klopt dat, is dagelijks posten echt nodig? Voor de meeste ondernemers is dit simpelweg niet haalbaar en wellicht ook niet het meest effectief.
Bij het runnen van je eigen bedrijf heb je al genoeg aan je hoofd. Naast je klanten doe je waarschijnlijk je eigen boekhouding, schrijf je je blogs en verstuur je zelf je mailings.
Dagelijks content produceren voor Instagram is dan ook een flinke opgave. Daarnaast, waar haal je de foto’s en video’s vandaan? Voor grote bedrijven met een uitgebreide marketingafdeling en een ruim budget kan dit wellicht werken, maar voor de meeste kleine ondernemers is dit niet realistisch.
Concurrentie
Instagram zelf raadt aan om ongeveer drie keer per week te posten. Dit aantal biedt een goede balans tussen consistentie en haalbaarheid. Maar wat betekent dat precies?
Het ding met Instagram is namelijk dat jouw posts concurreren met zichzelf als je te vaak post. Als je vandaag iets post, en meteen morgen weer, dan concurreren die twee berichten als je volger maar eens in de zoveel dagen op Instagram komt.
Wat Instagram dan namelijk doet is besluiten welke van jouw berichten hoog in haar tijdlijn komt te staan. En die andere post komt ergens onderaan. Waar jouw volger over het algemeen niet helemaal komt met scrollen.
De kans dat beide berichten boven in haar tijdlijn staan is klein, tenzij het een SUPER fan van je is en overal enthousiast op reageert.
Dus als je vaker post dan je volger online is, dan kiest Instagram. Als je net zo vaak post als je volger online is, dan is de kans dat al je berichten worden gezien groter.
En deze manier van selecteren is anders dan op Facebook en LinkedIn. Instagram werkt anders, ze halen niets weg. Maar per volger bepalen ze waar jouw berichten komen te staan.
Varieer
In die drie posts kun je verschillende soorten content delen, zoals een gewoon bericht, een carrouselbericht en een Reel. Door te experimenteren met verschillende typen content kun je ontdekken wat het beste werkt voor jouw doelgroep en account.
Bekijk de resultaten
Het belangrijkste is om goed te blijven monitoren hoe jouw posts presteren. Gebruik je statistieken en kijk naar de interactie met je volgers en het verkeer naar je website. Wat werkt wel en wat niet? Is het die Reel of juist je gewone bericht? Pas je strategie aan op basis van deze inzichten.
Werkt dat drie keer posten goed? Misschien ontdek je na verloop van tijd dat minder of juist meer posten tot betere resultaten leidt.
Verhalen zijn een ander ‘verhaal’
Instagram Verhalen hebben geen invloed op het bereik van je reguliere posts en Reels in een tijdlijn. Dus voel je vrij om dagelijks een Verhaal te plaatsen, zolang de kwaliteit maar hoog blijft. Want als een volger steeds naar het volgende Verhaal swipet omdat jouw Verhaal niet interessant is, kan dat negatief uitpakken voor je bereik met Verhalen.
Bedenk ook dat een Verhaal, tenzij je die in een Hoogtepunt zet, maar 24 uur te zien is. Dus heb je een leuke challenge in het verschiet, dan kun je dat prima elke dag herhalen. Want als iemand gisteren niet was ingelogd, is je Verhaal mogelijk alweer weg en missen ze jouw informatie mocht je die aankondiging maar eens per week posten.
Conclusie
Elke dag posten is dus niet nodig en kwaliteit gaat boven kwantiteit. Varieer met verschillende soorten content en kijk wat het beste werkt voor jouw account. En onthoud, het draait allemaal om top-of-mind blijven bij je volgers op een leuke en informatieve manier die past bij Instagram.
Heb je behoefte aan meer Instagram marketing kennis? Simpel, compact en compleet? Vraag dan de gratis gids Wegwijs op Instagram aan. En vind je het daarna fijn om een keer samen naar jouw account te kijken en tips te krijgen over je frequentie en de inhoud die je deelt? Boek dan een Unlock sessie met mij.