Hoe vaak moet je posten op social media?

en heeft zo nu en dan iets plaatsen wel zin?

Je hebt een Facebookpagina en een Instagram account voor je bedrijf. Er staan leuke profielfoto’s op en je maakt werk van je berichten. En toch levert het je niets op. Hoe kan dat?

Vaak heeft dat te maken met niet weten hoe vaak je iets plaatst.

Weet je nog de rust, reinheid en regelmaat van van vroeger? Eigenlijk was dat zo gek nog niet. In ieder geval helpt die regelmaat je verder. Zeker bij marketing.

Social media berichten plaatsen wanneer het jou uitkomt, en niet consequent verdeelt over de week, zorgt er voor dat social media marketing niet werkt.

Maar gelukkig is het nooit te laat om dit te veranderen en echt zichtbaar te zijn voor je volgers. Dit artikel legt je precies uit waarom dat consequent posten zo belangrijk is en hoe je dit eenvoudig kan oppakken.

Dating

Stel je even voor, misschien moet je ver terug in je geheugen, misschien ook niet. Je hebt een date. En je krijgt een Whatsappje van een paar regels en vervolgens 5 dagen achtereen niets en dan weer twee, op gekke tijden.

En als je dan een antwoord stuurt, duurt het een dag voordat je iets terugkrijgt.

Dat lijkt mij niet de ideale date, toch? En dat is wat je doet met je volgers. Niemand voelt zich echt verbonden met jou.

willy buiten

Het platform houd het in de gaten

Social media platforms werken met een algoritme. De tijdlijn van je volgers op Facebook en Instagram is samengesteld op basis van betrokkenheid van de accounts die zij volgen. Die algoritmes houden die betrokkenheid scherp in de gaten.

Facebook en Instagram laten je zichtbaarheid zakken op het moment dat je minder post. Omdat zij weten dat minder posten gaat ten koste van je relatie. Daarom geven ze accounts die wel actief zijn – zonder mensen te spammen- meer zichtbaarheid.

Het goede nieuws is dat als je (weer) start met regelmatig posten, je na korte tijd meer betrokkenheid ziet. Dat zorgt op langer termijn voor een grotere zichtbaarheid.

Het is als een opwaartse spiraal die in beweging komt op het moment je er constant energie instopt.

Volgens Statista, zijn mensen tussen de 16 en 64 jaar gemiddeld 2 uur per dag op social media. Maar wat heb je daar aan als je niets nieuws laat zien op je zakelijke accounts?

Als je zo nu en dan iets plaatst, zeg 1 keer per week, dan straal je uit dat je geen idee hebt wat je de rest van de dagen kunt delen. Of dat je geen zin hebt in contact te zijn met je volgers. Dat maakt je niet echt aantrekkelijk om te volgen op social media.

Maar let op, het is geen oplossing om de tijdlijn van je volgers te vullen met reclame en content die alleen maar over jou en je bedrijf gaat. Hier krijg je echt ‘strafpunten’ voor. Het is de kunst de balans te vinden tussen het delen van waardevolle content en promotie.

Het gaat er om dat mensen ontdekken dat wat jij deelt, waardevol is voor hen. En niet, zoals je veel ziet, dat het allemaal om jou en je  product of dienst draait.

Geef je volgers tips en tricks, achtergrond informatie en zorg voor waardevolle inzicht en bewustwording. Dan creëer je een betrokken publiek en bouw je een band op.

Waarde leveren brengt je klanten

Als je niet ingaat op het probleem waar je volger mee zit, of aandacht schenkt aan de wens die zij hebben, voelen zij zich niet gehoord en gezien.

Laat daarom in alles wat je deelt zien dat jij je volger begrijpt. Je social media accounts groeien alleen als je hier de tijd voor neemt.

Door je te verdiepen in wat werkt en wat niet werkt, welke soort berichten jouw volgers graag zien, welke content ze willen lezen, maakt je super aantrekkelijk om te (blijven) volgen.

Hoe je regelmatig berichten post

Tot zover de theorie over het belang van regelmatig berichten online zetten; nu de praktijk.

Ga aan de slag met een contentkalender. Je wilt je volgers niet vermoeien met berichten die over jou gaan maar je hebt ze wel nodig. Dus wat je doet is een mooie mix van berichten maken die waardevol zijn en zo nu over jou en je producten gaan.

En onthoud: “It’s all about them!”.

Tip: de berichten die op Facebook goed werken zet je niet een-op-een door naar Instagram. Elke platform heeft zijn eigen doel.

Realistische doelen

Als je gaat voor regelmaat is het goed om te kijken wat voor jou haalbaar is. Zodat je dit consequent en voor langere tijd aan kunt. Als 6 dagen per week iets op Facebook plaatsen teveel is, kijk dan wanneer je fans online zijn en plaats 3 x per week een bericht en houdt dat vol.

Tijd maken

Een grote misser is om aan je social media marketing te werken op de moment dat je tijd hebt. Je zult echt tijd in je agenda moeten inruimen om consequent te posten. En er zijn allerlei tools die je daarbij kunt gebruiken. Kijk welke jij prettig vindt werken.

Facebook Business Suite is bijvoorbeeld speciaal ontwikkeld om je Facebook en Instagramberichten in de plannen.

Ga voor betrokkenheid

Stel, je hebt tijd ingepland om wekelijks aan je social media berichten te werken. Vergeet dan niet dat je ook tijd reserveert om te reageren op je volgers. De platforms heten niet voor niets – social-  media platforms.

Korte reacties en het beantwoorden van vragen zorgt er voor dat mensen zich echt betrokken voelen bij jou en je bedrijf. Zelf neem ik consequent aan het einde van de dag de tijd om door mijn social media accounts te lopen om te zien of ik vragen kan beantwoorden. En om te reageren op mijn volgers, hartjes en likes uit te delen.

Deze investering in je volgers kost je weinig tijd maar levert je veel op.

...nog meer interessante Blogs:

Laat een bericht achter of stel een vraag: