Hoe je met een content kalender werkt aan optimale zichtbaarheid

'Content is King'

Mogelijk ken je deze quote als je je hebt verdiept in content marketing. Maar ook als de quote je niet bekend is, op het moment dat je berichten deelt op je Facebookpagina doe je aan deze vorm van marketing. En terecht!

Consumenten steken meer dan ooit tijd in online onderzoek voordat ze iets kopen. En als jij bereid bent om tijd te steken in waardevolle informatie voor potentiële klanten zul je op termijn hier zeker de resultaten van zien! Dat begint met meer interactie op je berichten, een toename van volgers, meer verkeer naar je website en uiteindelijk een groeiend aantal klanten.

Content marketing is daarom meer dan de moeite waard. Maar een content marketing strategie opzetten kost tijd en vraagt commitment. En daar zit de bottle-neck. Veel mensen die ik spreek geven schoorvoetend toe dat ze niet consequent zijn met het schrijven en plaatsen van berichten.

En weet je, het is niet alleen een gemiste kans dat mensen jou niet zullen ontdekken. Het algoritme van Facebook hecht ook waarde aan regelmatig posten van berichten. Doe je dat niet, dan krijgen je paginaberichten minder bereik. Terwijl de ondernemer die met vaste regelmaat berichten plaatst hiervoor wordt beloond.

In dit artikel zal ik je uitleggen hoe je heel simpel de eerste stappen zet naar een content marketing systeem. Hoe je een eenvoudige content kalender maakt die je helpt met inspiratie zodat dat je met vaste regelmaat zichtbaar bent met waardevolle content.

Content Kalender

De content kalender

1. Begin met een Excel bestand

In de spreadsheet gebruik je een aantal tabs. De eerste tab heet ‘datum’. Hieronder vul je alle data in voor een maand of als je het direct goed wilt aanpakken begin je met 1 januari en eindig je met 31 december.

De tweede tab heet “Extern’. Onder deze tab vul je alles in wat er extern gebeurd, denk bijvoorbeeld aan vakanties, feestdagen en ‘de dag van…’. Als je kijkt op bijvoorbeeld https://www.fijnedagvan.nl/ vind je een bonte verzameling ‘dagen van’.

De derde tab ‘Intern’ is alles wat er in je bedrijf gebeurd. De blogs die verschijnen, de cursussen die je geeft, een jubileum en jouw verjaardag.

De volgende tab is ‘Platform’, alle social media platforms waar je actief bent zoals Facebook, LinkedIn, Instagram en dergelijke.

De laatste tab is ‘Foto’. Hier geef je het onderwerp van je foto aan. Noteer of je deze zelf maakt of dat je een stockfoto gebruikt. Is je foto al bekend, vul hier dan de bestandsnaam in.

contentkalender

2. Invullen van de spreadsheet

Je gaat nu per dag invullen op welk platform je waar aandacht aan gaat besteden.

In bovenstaand voorbeeld zie je dat ik op Moederdag een bericht ga plaatsen op Facebook met als foto een bos bloemen. In het bericht ga ik bijvoorbeeld in op het thema ‘dankbaarheid’. 

3. Berichten maken.

Vervolgens neem ik mijn Facebookpagina erbij. Ik ga het bericht maken.  Ik schrijf de tekst, zoek of maak een passende foto en plan het bericht in. Meestal doe ik dat voor de komende twee weken, voor meerdere platforms.

En zo schrijf je ook de berichten die je bij de ‘interne’ kolom hebt gezet. Bijvoorbeeld: 17-5-2018, Blog 5, LinkedIn, Laptop. Dus op 17 mei plaats je een deel van je nieuwste blog op LinkedIn met een foto van je laptop.

Promotionele berichten

Vergeet vooral je promotionele berichten niet. Die gaan over jouw producten en diensten. Maar let op de juiste verhouding. Slechts 20-30% van je berichten zijn promotioneel. Plaats je meer van dit soort berichten dan ga je je lezer en Facebook irriteren. Want bedenk dat alles wat jij als ondernemer op het internet zet op zich al promotie is.

Ten slotte

Als je aan de slag gaat met een content kalender zul je ontdekken dat je sneller werkt, meer inspiratie hebt en overzicht. Mocht je overigens direct aan de slag willen met een bestaande kalender en daardoor veel tijd besparen kijk dan even naar deze uitgebreide handleiding en kalender.

En als je al met een content kalender werkt, hoe bevalt je dat? Laat hieronder een bericht achter.

...nog meer interessante Blogs:
2 berichten
  • Marianne
    Beantwoorden

    De contentkalender is super handig en overzichtelijk. Zo weet je zeker dat je iets niet vergeet of dubbel doet.

    • Willy
      Beantwoorden

      Fijn hé, Marianne. Ik ben blij te horen het goed bevalt!

Laat een bericht achter of stel een vraag: