Instagram focus in 2022

Waar leg je in 2022 de focus op, als het gaat om Instagram marketing? Met die vraag ben ik aan de slag gegaan. Want er zijn afgelopen jaar ontelbare updates geweest. En niet alles is even belangrijk voor jou als ondernemer.

Een aantal van die nieuwe features zijn wél heel interessant en kun je direct implementeren in je Instagram strategie.

In dit artikel geef ik je, wat ik zie als de belangrijkste punten om in de gaten te houden – of mee aan de slag te gaan. Ik heb met name gekeken naar datgene wat je:

  •  meer volgers geeft
  •  waarmee je betrokkenheid creëert
  • meer verkeer naar je website geeft
  • en daarmee natuurlijk meer kans op klanten
Willy

Instagram marketing ‘be where the eyes are’

Als ondernemer wil je dáár zichtbaar zijn, waar je de meeste kans op succes hebt. Wat mij betreft is dat – op dit moment – Instagram. Want:

√ Instagram levert perfecte tools om een warme, sterke band tussen ondernemers en klanten op te bouwen.

√ Instagram geeft een super hoge betrokkenheid als je dat vergelijkt met andere social media platforms.

√ De grootste groep Instagram gebruikers bestaat uit 30-50 jarigen. Precies de leeftijd waar jij je op richt – als ik je goed inschat 😉

Belangrijk om op te focussen

1.  Reels

Reels zijn korte video’s die bestaan uit 1 of meerdere opnames die je aan elkaar plakt. Een Reel wordt in je profiel getoond of in je tijdlijn en Verhalen.

Het voordeel van Reels is dat ze in 2022 nog meer aandacht van Instagram krijgen én daardoor worden ze vaker en langer goed bekeken.

Een nadeel is dat het veel werk is om ze te maken. Maar als je merkt dat jouw volgers video’s aantrekkelijk vinden, is het de moeite waard om ze te proberen. Bijvoorbeeld als je er een korte ‘how-to’ of instructie video van maakt.

Wil je het uitproberen, ga dan aan de slag met Reels via dit artikel.

2. Link Sticker

Voorheen was het alleen voor accounts met een blauw vinkje en 10.000 volgers mogelijk een link toe te voegen aan Verhalen. Je kent dat waarschijnlijk als de ‘swipe-up’ functie.

Deze functie is vervangen door de link sticker en voor alle ondernemers beschikbaar. Dus ook als je nog maar 100 volgers hebt. De sticker is te linken aan welke webpagina je maar wilt.

En heel fijn, de tekst van de link is aan te passen. Want nog lang niet iedereen begrijpt is dat die sticker klikbaar is. Door de tekst van je sticker te voorzien van een duidelijke call to action zullen mensen er op tikken. En zo krijg je gemakkelijk meer verkeer naar je website.

3. Meerdere foto’s in 1 bericht

Door meerdere foto’s in 1 bericht te gebruiken vergroot je de kans dat je bericht wordt gelezen. Wat er gebeurt is, dat als je volger over je bericht heen scrolt en je bericht niet leest, terwijl het algoritme van Instagram denkt dat het tóch interessant is –  dan wordt bij een volgend bezoek aan Instagram, de tweede foto aan die volger getoond. Met de kans dat diegene je bericht dan wel leest. Je krijgt dus als het ware een tweede kans met datzelfde bericht.

Je kunt in een bericht 2-10 foto’s gebruiken. Ik zou zeggen, houd het simpel, neem er 2. Laat beide foto’s een relatie hebben met je tekst.

Overdrijf niet, gebruik deze strategie, zo nu en dan, tussen je gewone berichten door.

4. Hashtag strategie voor meer volgers

Er is veel onwetendheid over hashtags dus een korte uitleg over dat # en wat er in 2022 belangrijk is

  • Gebruik minimaal 15-30 hashtags per bericht
  • Bedenk je eigen branded hashtags
  • Gebruik hashtags die gaan over de inhoud van je bericht
  • Gebruik steekwoorden, die jouw volgers ook op Google zouden invoeren
  • Plaats je hashtags onder elkaar, in je tekst.

Belangrijk om te weten is dat Instagram’s algoritme jouw hashtags gebruikt om te begrijpen waar jouw account over gaat.

Daarnaast kijken ze naar je profiel en de teksten van je berichten. Als dat samen een eenduidig beeld geeft, dan tonen ze jouw berichten in de zoekresultaten van relevante gebruikers die jou nog niet volgen. Resultaat: je krijgt er nieuwe volgers bij.

Instagram Profiel Checklist

Zoals ik je schreef, kijkt Instagram’s algoritme naar je profiel om te bepalen of ze jou in de zoekresultaten van potentiële volgers tonen. Daarnaast bekijken mensen je profiel, als ze je toevallig tegenkomen. De vraag is of jouw profiel duidelijk genoeg is om je te gaan volgen.

Daarom wijs ik je op de Instagram Profiel Checklist waarmee je zorgt voor een geweldige eerste indruk. Je vraagt ‘m hier gratis aan

Meer veranderingen in 2022

Instagram heeft aangegeven dat ze anno 2022 meer zijn dan een foto-platform. Komend jaar gaan ze meer wijzigingen doorvoeren, om aan de vraag van hun gebruikers te voldoen. Er wordt gesproken over meerdere tijdlijnen naast elkaar, over uitbreiding van de chatfunctie en meer. Uiteraard houd ik je op de hoogte. En heb je vragen, laat het mij hieronder, via een reactie weten.

...nog meer interessante Blogs:
6 berichten
  • Leeideke
    Beantwoorden

    Ik ben blij met jouw bericht. Mijn nieuwe website is bijna klaar. Tijd dus om me op instagram en fb te storten en mijn site onder de aandacht te brengen. Je verteld dat je ca 20 hashtags per bericht adviseert…. Is daar een snelle methode voor?

    • Willy
      Beantwoorden

      Dag Leideke, dankjewel voor je vraag. Wat je kunt doen is een lijstje maken van je hashtags op je telefoon, computer of het inplanprogramma waar je mee werkt. Dat lijstje plak je dan onder je bericht. Zo staan de hashtags er snel in. Veel succes! Willy

  • Winny
    Beantwoorden

    Oo help. Weer nieuwe dingen terwijl nog steeds aan het spartelen ben. 😀🙈. Maar we gaan ervoor!

    • Willy
      Beantwoorden

      Ha Winny, al spartelend leer je zwemmen 🙂

  • Marlene
    Beantwoorden

    Hoi Willy,
    Ik lees dat je de hashtags onder elkaar moet zetten. Is achter elkaar niet goed dan?

    • Willy
      Beantwoorden

      Ha Marlene, door de hashtags onder elkaar te zetten, zijn ze gemakkelijk te scannen door je volger. Als je ze allemaal achter elkaar zet wordt het visueel een ‘brij’. Groetjes Willy

Laat een bericht achter of stel een vraag: