Instagram verandert: dit moet je weten als ondernemer in 2025
Instagram blijft continu in beweging, en als ondernemer is het essentieel om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen. Misschien heb je al wat veranderingen opgemerkt, maar sommige updates worden nog uitgerold.
In dit blog ontdek je welke wijzigingen eraan komen, wat dit betekent voor jouw zichtbaarheid en hoe je hier slim op inspeelt.
Dat iets kan, betekent nog niet dat het je helpt om beter zichtbaar te worden
1. Foto’s gaan van vierkant naar rechthoekig (4:5 formaat)
Instagram beweegt nog steeds richting een TikTok-achtige ervaring en past daarom ook de fotoweergave aan. De traditionele vierkante foto’s maken plaats voor het 4:5 formaat (rechthoekig, verticaal). Dit betekent dat je beelden smaller worden en hoger worden.
✔ Wat kun je doen?
Pas je nieuwe foto’s en carrouselposts aan op het 4:5 formaat.
Controleer hoe jouw bestaande foto’s eruitzien in het nieuwe grid.
Wil je hier meer over weten? Lees dan mijn blog over de veranderde formaten op Instagram

2. Je profiel verandert: Hoogtepunten verdwijnen
Instagram wil zoveel mogelijk ruimte geven aan visuele content en maakt het profiel compacter. De profiel-sectie wordt kleiner en je Hoogtepunten verdwijnen uit je profiel en krijgen een apart tabblad.
✔ Wat kun je doen?
Zijn je Hoogtepunten verouderd? Verwijder ze gerust.
Denk na over een andere manier om belangrijke content vast te zetten, bijvoorbeeld met gepinde berichten.
3. Reels worden langer – maar is dat slim?
Waar Instagram eerder korte video’s stimuleerde, is het nu mogelijk om Reels tot 3 minuten te maken. Maar let op: dit werkt niet voor iedereen.
Instagram zegt dat langere Reels ook worden aanbevolen aan niet-volgers, maar dat hangt af van hoe lang mensen daadwerkelijk kijken.
✔ Wat kun je doen?
Kijk in je statistieken: Hoe lang kijken mensen gemiddeld naar je Reels?
Wordt je video nu minder dan 50% van de lengte bekeken? Ga dan zeker geen 3 minuten Reels maken.
Gebruik langere Reels alleen als je educatieve content maakt voor een betrokken doelgroep.
4. Nieuw: Je kunt zien wat anderen bekijken
Binnenkort zie je welke Reels de mensen die jij volgt graag bekijken. Dit betekent dat anderen ook kunnen zien wat jij kijkt.
✔ Wat betekent dit voor jou?
Gebruik je zakelijke account bewust. Wil je privé kijken? Schakel over naar je persoonlijke account.
5. Effecten van derden verdwijnen in Verhalen (Stories)
Filters en effecten die door externe partijen zijn gemaakt, worden verwijderd. Je kunt nu alleen nog effecten gebruiken die door Meta zelf zijn ontwikkeld.
✔ Wat kun je doen?
Controleer of je nog oude effecten gebruikt en zoek alternatieven in de Meta-effectenbibliotheek.
6. Drag & Drop in je Instagram-grid
Binnenkort kun je de volgorde van foto’s en posts in je profiel aanpassen. Dit is handig voor:
Een visueel aantrekkelijker profiel.
Content clusteren per onderwerp, bijvoorbeeld je aanbod, testimonials of expertise.
7. Posts die alleen in je tijdlijn zichtbaar zijn
Een nieuwe functie maakt het mogelijk om berichten te plaatsen die niet in de feed van je volgers komen, maar wel op je profiel zichtbaar zijn.
✔ Wat kun je ermee? Mogelijk doe je hier niets mee, maar dit zou kunnen:
Posts met je missie, visie of teamleden vastzetten zonder ze in de tijdlijn van je volgers te pushen.
Een exclusieve aanbieding alleen op je profiel zetten en via een post mensen naar je profiel leiden.
Wat betekenen deze Instagram-veranderingen voor jou?
Zoals je ziet, draait Instagram steeds meer om interactie, video en strategische content. Wil je echt impact maken en niet achter de feiten aanlopen? Dan is het tijd om slimmer te werken met social media.
Wil jij hier optimaal op inspelen? Ik help je graag.
Wil je leren hoe je deze veranderingen slim inzet voor jouw bedrijf? Dan heb je verschillende mogelijkheden:
- 1-op-1 Social Media Strategie Sessie: Wil je een gerichte aanpak en direct toepasbare strategieën? Boek een persoonlijke Unlock sessie.
- Instagram Succes Programma: Wil je structureel je zichtbaarheid vergroten en Instagram strategisch inzetten? Dit programma helpt je om je Instagram écht effectief te maken.
Meer weten? Stuur een mailtje naar wvalk@me.com
Zo blijf jij niet alleen bij, maar straal je ook professionaliteit uit.