Klikbare link in Instagram Verhalen

Instagram Verhalen, te vinden via die gekleurde rondjes bovenin je scherm, zijn populair. Verhalen worden goed bekeken en zorgen voor een warme band met je volgers.

Tot voor kort hadden ze wel een nadeel. Je had 10.000+ volgers nodig om mensen via de ‘swipe-up’ functie naar je website te verwijzen.

Maar dat is verandert; iedereen kan nu een link in een Verhaal plaatsen.

In dit artikel geef ik je uitleg over hoe het werkt, én waar je op let om dan ook echt meer website bezoeken te krijgen.

Eerst een korte uitleg wat een Instagram Verhaal is:

  • Foto’s en korte video’s die samen een verhaal vormen
  • Verdwijnen na 24 uur
  • Interactief, door gebruik te maken van de vele stickers
Willy Valk

Link Sticker

Zoals gezegd,  was het voorheen alleen mogelijk mensen vanuit je Verhaal naar je website te leiden, als je een blauw vinkje had en 10.000 volgers.

Jammer, want als je bijvoorbeeld een Verhaal maakt over een webinar dat je gaat geven, is het handig als je direct de inschrijflink kunt delen.

Gelukkig kan nu iedereen, dus ook als je maar 200 volgers hebt, vanuit een Verhaal direct naar een webpagina verwijzen. Hierdoor krijg je meer bezoekers, inschrijvingen en bestellingen.

Meer bezoekers betekent dat meer mensen je profiel bekijken. Check met de gratis Instagram Profiel Checklist of dat er aantrekkelijk genoeg uitziet voor een geweldige eerste kennismaking.

Een Verhaal met link maken

Dit zijn de stappen die je volgt om een Verhaal te maken met een klikbare link naar je website

  1. Ga op je telefoon naar je Instagram account en tik bovenaan op de +
  2. Tik vervolgens op Verhaal
  3. Maak een foto, neem een video op, of kies een bestaande
  4. Tik op het Sticker Symbool
  5. Tik op de ‘link’ sticker
  6. Voeg de link in waar je mensen naar toe wilt leiden
  7. Geef de sticker een aangepaste tekst met uitleg*
  8. Tik op Klaar

Lijkt dit je ingewikkeld? Bekijk dan deze korte video met stap voor stap uitleg   ‘Instagram Verhalen met klikbare link’

* Omdat mensen niet gewend zijn aan klikbare links in Verhalen, is het goed om de tekst van de sticker aan te passen. Zodat ze begrijpen dat de tekst klikbaar is. In de video laat ik je zien hoe dat werkt.

Interactie en valkuilen

Zoals ik je schreef, zijn Instagram Verhalen enorm populair en interactief.

En die interactie met je kijkers is fijn omdat dat de band met jou als ondernemer versterkt.
Een greep uit de mogelijkheden:

  • Je kunt een aftelklok laten meelopen, om je volgers er op te wijzen dat ze vaart moeten maken met inschrijven
  • Je kunt vragen stellen aan je volgers om ze beter te leren kennen
  • Gifjes toevoegen voor een speels element in je Verhaal
  • Een poll of stelling invoegen om je volgers te raadplegen.

Verhalen zijn daardoor spontaan, authentiek, waarbij jouw professionaliteit en persoonlijkheid naar voren komt.

Maar let op: als je een link plaatst in je Verhaal, beperk dan de interactie tot alleen op die link tikken.

Ga je mensen afleiden met andere interactie stickers, dan gaat dat ten koste van je beoogde resultaat: meer verkeer naar je website.

De basis van Instagram

Is het handig om vanaf nu je te concentreren op Verhalen?
Nee. De basis van Instagram marketing zijn foto’s met onderschrift. Die deel je met je volgers en zijn te zien in de tijdlijn als iemand Instagram opent. Verhalen vervangen dit niet, Verhalen zijn immers na 24 uur weer verdwenen.

De tijdlijn, zoals we die kennen gaat wel veranderen. Adam Mosseri, hoofd van Instagram, vertelde laatst dat zij aan het testen zijn met 3 verschillende tijdlijnen waaruit je als gebruiker kunt kiezen. UPDATE april 2022: lees hier alles over de inmiddels geïntroduceerde 3 verschillende tijdlijnen.

Onweerstaanbaar Instagram profiel

Maar voordat iemand jouw berichten leest en je Verhalen ziet, zullen ze je eerst moeten gaan volgen. Dus zorg dat die kennismaking met jou, via je Instagram profiel aantrekkelijk is. Want met je profiel maak je die belangrijke eerste indruk. En wees je ervan bewust dat mensen in een paar luttele seconden besluiten of ze op de ‘volgen’ knop tikken. Vraag daarom mijn gratis Instagram profiel-checklist aan, zodat je geen leuke volger mist.

LET’S GO INSTA

Voel je je alleen in het hele marketing gebeuren en heb je regelmatig vragen over Instagram?

Vind je het lastig om regelmatig te posten en gemotiveerd te blijven?

Wekelijks door mij geïnspireerd worden helpt vele ondernemers. Zij posten berichten aan de hand van de Hands on Contentkalender en mijn specifieke opdrachten. Maandelijkse organiseer ik voor hen verdiepende Zoom bijeenkomsten, waar ze al hun vragen kunnen stellen.

Dat is in het kort het jaarprogramma Let’s Go Insta.

Helemaal geschikt als je het lastig vindt om consistent te posten. Als je er tegenop ziet om alles in je eentje uit te vinden en graag een stok achter de deur hebt. Check dit programma en informeer wanneer de volgende groep start.

...nog meer interessante Blogs:

Laat een bericht achter of stel een vraag: