LinkedIn, ook voor ondernemers the place to be!

De wereld wordt steeds kleiner...

De Dalai Lama, Gorbatsjov en Prinses Beatrix…

Je hebt vast wel eens gehoord dat iedereen ter wereld maar 6 handdrukken bij je verwijderd is. Een leuke hypothese die in de jaren ’90 populair was. En als je even goed ging nadenken kwam je al snel tot verrassende voorbeelden.

Zo vertelde Frits, mijn schoonvader en fotograaf, maar al te graag over zijn ontmoeting met Gorbatsjov in de jaren zestig. En mijn Tibetaanse schilderdocent Tashi, is opgeleid is in het klooster van de Dalai Lama en heeft hem meerdere keren ontmoet. Of neem de bevriende museumdirecteur die vele gasten, waaronder Prinses Beatrix mocht verwelkomen in zijn museum. 

En wist je dat er nu dat er tegenwoordig nog slechts 3,5 stappen tussen jou en een ander bestaat door de social media platforms?
Bijzonder toch? Zeker als je dat doortrekt naar je bedrijf en potentiële klanten.

Willy tempel Nepal

LinkedIN

LinkedIn is een goed voorbeeld. Daar worden mensen ingedeeld in 1e, 2e en 3e-lijns contacten van je. En nu ben jij misschien niet op zoek om in contact te komen met een beroemdheid, maar wel naar jouw ideale klant. En die zijn er natuurlijk ook op LinkedIn. Waarschijnlijk in die 2e of 3e kring om jouw connecties heen. Vlakbij dus!

“Maar werkt LinkedIn wel voor ondernemers? Het is toch vooral geschikt om een leuke baan te vinden?” Ik hoor het je denken. 

De laatste jaren is LinkedIn en de mensen die er zijn echter veranderd. Zeker als je je richt op andere ondernemers. Dus business-to-business (B2B). En het werkt écht als je naar de studies van LinkedIn kijkt. Het wordt als een betrouwbaar platform gezien, waar je geschikte hulp voor je bedrijf kan vinden.

Maar waarom is het dan toch dat zoveel ondernemers niet aan de slag gaan met LinkedIn?  — Omdat het zo spannend is!
En dat begrijp ik ook. Toen ik net was begonnen met mijn bedrijf, bestonden mijn relaties uit mensen uit de gezondheidswereld.

“Wat zullen ze wel niet denken als ik mij opeens met social media marketing presenteer?”, vroeg ik mij af. Herken je dat? Die onzekerheid? En ik zie dat ook terug bij mijn klanten als ze net met social media marketing aan de slag gaan.

Zonde, want ze zorgen ervoor dat ze een hele groep mensen niet bereiken. En daardoor niet kunnen helpen. Want via hun bestaande contacten zou je die groep kunnen vinden.

Als voorbeeld, stel dat jij een prachtige methode hebt om een burn-out te voorkomen, dan is het niet ondenkbaar dat een LikedIn relatie van jou een dochter heeft die op instorten staat en haar met jou in contact kan brengen.

Kristalhelder taalgebruik

Dus stof dat oude LinkedIn profiel eens af en blaas er nieuw leven in. Zet er een frisse profielfoto op en dan niet zo eentje waarbij je nog serieus in de lens kijkt. Professioneel maar losjes. Dat is tegenwoordig het idee.

En dan vertel je helder en concreet waar je mensen bij helpt. In die kopregel onder je foto. Maak het niet vaag en zweverig zoals je vaak ziet in profielen.

“Ik help vrouwen weer in hun kracht te staan”.

Fijn, maar hoe ziet dat er uit? Maak concreet wat het probleem is en geef dan aan wat het resultaat is als ze met jou aan de slag gaan. Wát doet iemand die in haar kracht staat? Waar zie je dat aan?

Updates

Heb je je profiel opgepoetst? Ga dan regelmatig berichten plaatsen aan de hand van een contentkalender. Laat van je horen, laat je deskundigheid zien. Dat kan door een stukje tekst met foto te delen of een artikel te schrijven. Een ‘artikel’ lijkt op een blog, met opmaakfuncties en al.

Als laatste, vergeet niet je lezer in ACTIE te zetten. Maak ze benieuwd naar wat je allemaal te bieden hebt. Misschien wil je ze wel naar je website of je gratis e-book verwijzen.

Je zult zien dat als je dit met regelmaat doet, LinkedIn een prachtig platforms is om jouw kennis en diensten zichtbaar te maken. En dan kan het zomaar zijn, dat je uit onverwachte hoek, via via er een nieuwe klant bij hebt.

Ik ben heel benieuwd

Gebruik jij LinkedIn voor je marketing? Laat eens weten wat je er prettig aan vindt of juist niet….

...nog meer interessante Blogs:

Laat een bericht achter of stel een vraag: