Praktische tips voor meer engagement op Instagram
Praktische tips voor meer engagement op Instagram
Hoe zorg je er voor dat je volgers reageren op de foto’s die je deelt op Instagram? Want hoe meer engagement met jou en je product of dienst, hoe sneller mensen een klant van je worden.
Met 3,2 miljoen maandelijkse Nederlandse gebruikers in 2016 is Instagram voor veel ondernemers een interessant platform om met die potentiële klant in contact te komen.
Wist je dat de gebruikers van Instagram dagelijks meer dan 70 miljoen foto’s wereldwijd uploaden? Een ongelofelijke hoeveelheid, vind je niet? En het blijkt ook nog eens dat die gebruikers in principe meer dan bijvoorbeeld op Facebook bereid zijn te reageren op foto’s die ze zien langskomen in hun tijdlijn.
Maar wat maakt dat mensen reageren? Om engagement, of betrokkenheid, te stimuleren heb ik een aantal tips voor je op een rij gezet.
Hashtags voor meer engagement
Gebruik hashtags (#) om meer mensen te bereiken. Hashtags helpen mensen om interessante inhoud te vinden. Onderzoek laat zien dat een bericht met hashtags 12,6 % meer interactie geeft.
Gebruik de hashtags die voor jouw bedrijf relevant zijn én voor jouw klanten – iets waarnaar ze zouden zoeken. Bedenk per foto ongeveer 5-10 hashtags.
Onderschrift
Alle aandacht gaat op Instagram natuurlijk naar de foto’s. Maar onderschat niet wat je met woorden kunt bereiken. Vaak is de combinatie tussen een pakkende foto én je onderschrift de reden van veel betrokkenheid.
Stel bijvoorbeeld een prikkelende vraag en voeg een paar emojis toe. Je kunt tot 2.000 tekens gebruiken dus kijk eens wat jouw volgers waarderen, veel of juist weinig tekst.
En vergeet ook niet regelmatig naar je bio te verwijzen waar je een, strategisch gekozen, link naar je website hebt staan. Bijvoorbeeld naar je gratis kennismakingsproduct of een webinar.
Wees zelf actief
Je kunt niet verwachten dat mensen continue op jouw berichten reageren als je zelf nooit iets van je laat horen. Het is een sociaal netwerk, dus loop zelf ook door je tijdlijn en reageer op foto’s. Als je meer engagement wilt, wees dan degene die betrokken is bij anderen.
Zoek actief naar mensen in je doelgroep die op Instagram zijn. Bekijk bijvoorbeeld de volgers van een concurrent van jou. Zitten daar mensen bij die regelmatig posten, ga die dan volgen en reageer, ga in gesprek. Zonder te verkoperig te zijn overigens, integendeel.
Krijg je een leuke reactie op een foto van jou, bedankt diegene dan. Laat weten dat je een warm persoon bent en geen social media ‘robot’ die alleen maar zendt.
Zo wordt de kans groot dat ze jou ook gaan volgen en met je in gesprek gaan. Of een hartje achterlaten als teken dat ze je foto waarderen.
Post op het juiste tijdstip
Er is voor jouw berichten een tijdstip waarop je deze het best kunt plaatsen. Net als alle andere sociale netwerken overigens.
Als je wilt dat je veel mensen bereikt die kunnen reageren, moeten ze je foto natuurlijk wel zién. Ook jouw doelgroep heeft een favoriet moment van de dag. Misschien wel meerdere. Dus bedenk, of vraag het simpelweg, wanneer jouw volgers op Instagram zijn.
En ga dan testen. Kijk welke foto’s in dezelfde sfeer met ongeveer dezelfde inhoud op welke tijdstippen de meeste respons krijgen. Stel je moment van plaatsen van berichten daar op in.
Hoe je begint
En…ben je benieuwd naar wat Instagram voor jou als marketingplatform kan betekenen maar heb je nog geen account? Geen probleem! In dit artikel leg ik je uit hoe je begint met Instagram.
Ten slotte
Ik ben benieuwd: welke typen Instagramberichten – en inhoud zijn bij jou het meest succesvol? Deel je reactie hieronder.