Meer klanten via je website; zo doe je dat.

Op zoek naar de oplossing

Ik had mijn website zelf gebouwd en hoopte op veel bezoekers! We hebben het over vijf jaar geleden toen ik nog in de veronderstelling was dat je als ondernemer het moest hebben van een mooie website. En nu weet ik; wat zat ik ernaast!

Natuurlijk, je hebt een website nodig waar verkeer naar toe komt. En ja, daar is social media een geweldig hulpmiddel bij. Maar je stuurt die mensen natuurlijk niet voor niets naar je website. En mensen die ‘toevallig’ je website ontdekken zijn daar ook met een reden.

Je bezoekers zijn op zoek naar iets én willen dat snel vinden. Ze willen een oplossing om ergens vanaf te komen óf iets bereiken/in hun leven aantrekken. Zo simpel is het. De vraag is nu of ze dat op jouw website snel vinden. En met snel bedoel ik een paar seconden want langer blijft een gemiddelde bezoeker niet.

blogvierkant

Hopen is geen strategie

Toen ik net begon met mijn bedrijf hoopte ik dat mijn potentiële klant de tijd nam om te lezen over mijn ervaring en het prachtige aanbod wat ik met veel zorg had samengesteld. Wist ik veel over marketing en dat het helemaal niet gaat over mij en mijn product…

“It’s all about them”

Na een paar maanden was ik er achter dat dat hopen op website bezoekers geen strategie was die mij klanten zou opleveren. Ik ging op zoek naar hulp en in een bootcamp voor ondernemers werd het mij snel duidelijk dat het niet om mij en mijn aanbod ging.

Mijn website bezoekers hebben een probleem en willen geholpen worden. En het liefst een beetje snel ook!

Maar dat betekent niet dat zij direct voor een paar duizend euro een traject aanschaffen. Net als dat je niet na de eerste kennismaking met je partner in het huwelijk bent getreden. Maar hoe dan?

Duidelijkheid over wat te doen op je website

Ik vertelde je net dat je bezoekers niet uitgebreid de tijd nemen een website helemaal door te lezen. Eigenlijk willen ze bij de hand genomen worden en dat jij vertelt wat ze moeten doen. Zodat ze die eerste stap kunnen zetten om hun probleem op te lossen of die wens in vervulling te laten gaan.

Daarom bied je ze iets aan, als eerste oplossing, in de vorm van een digitaal e-book of iets soortgelijks. Het gevolg is dat zij zich direct geholpen voelen. Ze vullen hun voornaam en e-mailadres in, waar jij de beloofde informatie naar toe stuurt.

En dit is eigenlijk het belangrijkste element van je website. Dit wordt ook wel eens de ‘banaan’ genoemd, een metafoor verzonnen door Seth Godin.  Je laat die bezoeker niet gaan, maar zij doen iets. Hierdoor zijn zij geholpen en jij kunt contact houden. Win-win.

En natúúrlijk blijft het hier niet bij. Want nu die website bezoeker jouw informatie heeft gelezen en in de praktijk heeft gebracht, wil je uiteraard horen hoe het gaat. Je informeert of je nog verder van dienst kan zijn.

Als je informatie en de tips goed zijn bevallen zullen een aantal mensen direct open staan voor je vervolgaanbod. Anderen doen er wat langer over, maar jij hebt geduld. Je werkt aan een warme relatie door contact te houden met al deze mensen.

Je blijft ze waardevolle content sturen in de vorm van tekst, geluid of video. Precies datgene waarvan jij weet waar de interesse ligt. En zo nu en dan vertel je over je aanbod. Hoe jij ze kan helpen.

Deze inmiddels warme contacten staan hier voor open, overtuigd door alles wat ze inmiddels van jou hebben gezien.

“Maar Willy, werkt dat nou écht zo”.  Goed dat je het vraagt. Ja, het werkt! Absoluut. Sla elk marketingboek open, raadpleeg marketeers of marketingwebsites, iedereen is er van overtuigd dat deze manier van marketing werkt. En de meer dan 10.000 ondernemers die zich op deze manier bij mij hebben ingeschreven zijn daar het bewijs voor.

En ik weet, jij bent geen marketeer, dit is niet jouw hobby. Maar je hebt deze strategie wel nodig om te overleven en om je bedrijf te laten groeien.

Ik ben benieuwd, geef jij al iets gratis weg op je website? En zo ja, wat is dat? Laat het hieronder in het reactieveld weten.

...nog meer interessante Blogs:

Laat een bericht achter of stel een vraag: