Misverstanden over Instagram marketing opgehelderd

Laatst werd in mijn Clubhouse Room gevraagd naar de beste strategie op Instagram. Al pratend met de vragensteller werd mij duidelijk dat er veel misverstanden zijn over wat wél en wat níet nodig is op Instagram.

In dit artikel krijg je helderheid over hoe je Instagram inzet om je bereik en je interactie te vergroten. Uiteraard om er leuke klanten mee te krijgen.

Het algoritme beloont interactie

Klopt helemaal. Instagram geeft je meer bereik en zichtbaarheid als je actief bent op de app.

Een bericht posten en tot je volgende post niets doen gaat niet werken.

Het is een social platform, wat betekent dat je regelmatig inlogt en je tijdlijn doorneemt. Je bekijkt een paar Stories, je checkt je DM’s.

Je deelt hartjes uit en geeft antwoord op vragen die je worden gesteld. Je bouwt hier door een band op met je volgers. Zij reageren positief op jou en dát zorgt ervoor dat je hoger in hun tijdlijn te zien bent.

Dit kost je misschien 5 minuten per dag. Een paar keer per week.

Er is geen vast schema voor nodig, zo nu en dan actief zijn, in ieder geval wekelijks is voldoende.

WILLY Valk

Alles draait om om Reels

Klopt, maar zo lang als Reels centraal staan bij Instagram. Reels, je leest er meer over in dit artikel, zijn nieuw. En op het moment dat je een nieuwe feature gebruikt, kan je rekenen op meer bereik.

Dus maak je een Reel, dan geeft dat je meer bereik en interactie. Zo vertelde een eigenaar van een dansstudio mij dat haar Reel nog weken voor nieuwe inschrijvingen zorgt. Maak er gebruik van zolang dit duurt. Met 1 Reel per week kan het zijn dat je hele account meer bereik heeft – op dit moment wel te verstaan –.

Blijf ook je gewone berichten posten, dat is je basis.

Want binnenkort is er weer iets anders en krijgt dat meer aandacht.

Instagram bestraft noemen Clubhouse

Onzin. Op Clubhouse, het nieuwe audio-only platform, werd laatst genoemd dat je geen promotie op Instagram voor Clubhouse moet maken.

Dat zou bestraft worden door Instagram en je bereik verminderen. Er is echter niets bekend of gebleken dat het algoritme van Instagram hier iets nadeligs mee doet.

Het kan wel zijn dat je je volgers verveelt met het ene na het andere bericht over Clubhouse. Dat geldt overigens voor elk promotioneel bericht dat je (te vaak) herhaald.

Gebruik álle mogelijkheden van Instagram

Niet nodig. Natuurlijk kan je helemaal in Instagram marketing duiken en álle mogelijkheden benutten. Reels, Stories, IGTV, berichten, video’s en LIVE…

Instagram stimuleert je natuurlijk om dit allemaal te doen, uiteraard.

Maar de kans is groot dat jij de enige marketeer bent in jouw onderneming, naast al die andere taken die je hebt.

Natuurlijk heb je geen tijd om 20 berichten, video’s, Reels of wat dan ook te plaatsen.

En dat is ook niet nodig.

Weet je wat werkt?

Relevante content voor je volgers maken. En dan maakt het niet uit of dat een gewoon bericht is. een Reel, een Story of een keer live gaan.

Als jouw volgers je content zien en dat waarderen – de tijd nemen om het te lezen en te bekijken – dán zullen jouw berichten keer op keer in hun tijdlijn verschijnen.

Dat gebeurt als je echt geeft om je volgers. En met liefde je boodschap deelt. Dan ‘werkt’ Instagram en zal je resultaat zien. Simpel.

Wees consistent

JA, absoluut! Als er iets is wat je lange termijn succes geeft dan is dat consistentie.

Dat betekent dat je regelmatig berichten plaatst. Welke soort dan ook. Zeg 2 keer per week en dat hou je vol, week in week uit.
Dat wil zeggen je post een Story om de paar dagen, week in week uit.

Je kiest een frequentie die bij jou past. Die haalbaar voor je is. Plan dit in je agenda.

Dus niet de ene week 3 berichten, 1 de week erna, dan 3 weken niets, gevolgd door 8 berichten in een week en dan weer 1. Dit werkt niet.

Nieuwe informatie?

Was dit een openbaring voor je? Ik denk het niet. Ik schrijf en vertel hier al jaren over.

Als je mijn berichten leest, mijn webinars volgt of mijn Clubhouse rooms beluisterd, dan hoor je mij dit keer op keer vertellen.
Het is een reminder om te focussen op wat belangrijk is – regelmatig waardevolle content delen met je volgers.

Wil je Instagram marketing onder de knie krijgen, zonder dat het je uren per week kost, bekijk dan mijn online cursus 50XInstagramSucces waarin je alles leert wat je nodig hebt voor zakelijk Instagram succes.

...nog meer interessante Blogs:

Laat een bericht achter of stel een vraag: