Najaarsreflectie: haal het beste uit je Instagram-strategie
Terwijl de herfst op volle toeren draait en het jaar langzaam naar zijn einde toe kruipt, keer ik graag naar binnen en neem tijd voor een evaluatie van mijn Instagram-strategie.
Dit is het fundament voor een mooi Instagram-jaar in 2024.
Waar kijk ik naar als ik mijn Instagram-strategie evalueer? Het begint allemaal met een blik op mijn statistieken. Ik analyseer of er een stijgende lijn is in mijn bereik, of het aantal volgers gestaag groeit en of mijn volgers nog steeds op dezelfde tijdstippen online zijn als voorheen. Deze gegevens vormen de basis van mijn evaluatie en helpen me te begrijpen wat er wel en niet werkt.
Maar daarnaast bekijk ik ook de diepere structuur van mijn strategie. Want Instagram succes gaat verder dan enkel cijfers en statistieken. Het gaat erom dat je de juiste koers vaart en waarde biedt aan je volgers. Dit artikel bevat vijf belangrijke punten waar je op let als jij je eigen Instagram-strategie onder de loep neemt.
Stap 1 Reflectie
Begin met je Instagram-account te beschouwen als een weerspiegeling van je online aanwezigheid. Met andere woorden, wat men op Instagram ziet, zou je bedrijf moeten reflecteren. Neem daarom een moment om jezelf vragen te stellen zoals:
- Wie zijn mijn huidige volgers en sluiten ze aan bij mijn ideale doelgroep?
- Welke soort inhoud spreekt mijn volgers het meest aan?
- Laat ik mijzelf zien als ondernemer en mens?
- Wat zijn de sterke punten van mijn huidige strategie en waar zie ik mogelijke gebieden voor verbetering?
Stap 2 Profiel en tijdlijn
Voor een bezoeker op je profiel wil je duidelijk maken wat zij er aan hebben als ze je gaan volgen. Dit vraagt van jou een heldere visie en missie. Dit zie je terug in je bio, gebruikersnaam en profielfoto, maar ook je berichtinhoud, Verhalen, Reels en video’s. Tijdens deze fase wil je:
- Je bio aanpassen om je doelgroep duidelijk te maken wie je bent en wat je doet.
- Kijken naar je huidige berichten om te zien welke het meest aanslaan. Dit kan je helpen om content te genereren die het beter zal doen.
- Overweeg een uitstraling voor je feed die aansluit bij je bedrijf. Of het nu gaat om kleuren, filters of stijl van fotografie, een consistent uiterlijk helpt om je Instagram-account herkenbaar te maken (ik bedoel hiermee geen Canva plaatjes en kadertjes).
Stap 3: Hashtags, de magische woorden
Voor jou als Instagram-ondernemer is het belangrijk je hashtags met wijsheid te kiezen. Hashtags hebben de kracht om je berichten te verspreiden en een bredere doelgroep te bereiken. Je kunt deze stappen ondernemen:
- Onderzoek en identificeer de relevante hashtags in je vakgebied. Denk aan populaire, algemene en specifieke hashtags.
- Maak een mooi rijtje van hashtags onder je berichten om ze snel te kunnen scannen.
- Overweeg af en toe seizoensgebonden hashtags om je berichten actueel te maken.
Stap 4: Engagement, de interactie met je volgers
In de wereld van social media – dus ook Instagram – is interactie cruciaal voor je bereik. Net als bij off-line contacten en vriendschappen vraagt dit tijd en toewijding. Je kunt je engagement verbeteren door:
- Regelmatig met je volgers in gesprek te zijn. Reageer op reacties en berichten.
- Creëer aantrekkelijke inhoud om gesprekken op gang te brengen.
- Volg en betrek je bestaande klanten – je eigen community is van onschatbare waarde. Tevreden klanten zijn je ambassadeurs en zorgen voor nieuwe klanten.
Stap 5: Regelmaat
Een factor die je niet over het hoofd wilt zien, is regelmaat. Regelmaat is van cruciaal belang om je volgers te laten zien dat je een ‘betrouwbaar’ mens bent. Iemand die er altijd is.
- Dit betekent dat je consequent berichten maakt, denk aan gewone berichten, Verhalen en Reels. Door deze variatie spreek je elk type volger aan.
- Daarnaast betekent regelmaat dat je zichtbaar blijft, zelfs tijdens vakanties of drukke tijden, dankzij het plannen van je berichten.
- Varieer de inhoud door veel informatie en tips te geven, een kijkje achter de schermen van je bedrijf te bieden en je volgers te stimuleren je website te bezoeken. Zie ook dit artikel over deze 3 soorten berichten.
- Maak gebruik van een contentplanner. De planner die ik heb ontwikkeld en door mijzelf en mijn cursisten wordt gebruikt is de Hands on Content Planner
Stap 6: Unlock je Instagram Succes
Nu je deze vijf essentiële punten hebt gelezen, ben je klaar om je eigen Instagram-strategie aan te pakken. Maar waarom zou je dit proces helemaal alleen doorlopen? Unlock je Instagram Succes met een strategie sessie.
Unlock is een persoonlijke online sessie via Zoom, waar we samen jouw Instagram-strategie doornemen. Ik zal je waardevolle inzichten en tips geven om je aanpak te verbeteren. Onze sessie wordt opgenomen, zodat je alles op je gemak kunt terugkijken.
🔑 Het Unlock aanbod:
– Een-op-een Zoomsessie voor slechts €97,- (excl. BTW)
– Direct inzicht in verbeterpunten voor je Instagram
– Praktische tips en strategieën voor meer succes
Klinkt dit als iets wat jij wilt proberen? Aarzel niet en boek direct of neem contact op voor meer informatie via wvalk@me.com. Je zult versteld staan van de resultaten die je kunt behalen met de juiste begeleiding.