Onmisbaar: de content kalender, maar wat is het…

‘Iets’ schrijven..

Stel, je laatste klant van de dag is tevreden naar huis. Het gesprek is wat uitgelopen, je hebt honger en je moet nog boodschappen doen. Onderweg naar de supermarkt bedenk je dat je weer vergeten bent iets op Facebook te zetten. Over Twitter maar niet te spreken, dat is alweer een paar weken geleden.

FB‘s Avond zit je voor je laptop en je kijkt naar je scherm waar Facebook je vraagt ‘iets’ te schrijven. Tja…wat voor iets?!

Is dit herkenbaar voor je? Lees dan vooral verder!

Regelmatig

Waar doe je het ook alweer voor? Social media inzetten voor je praktijk heeft als doel een band op te bouwen met je klanten. Het opbouwen van een band met iemand op social media is net als in het echte leven. Dat lukt alleen als je elkaar regelmatig spreekt.

Social media heeft dus zin als je dagelijks tot wekelijks berichten verstuurt. Voor Facebook wordt geadviseerd om eenmaal per dag een bericht te versturen. Om gelezen te worden op Twitter is meerdere keren per dag een tweet versturen raadzaam. En voor LinkedIn zou ik eenmaal per week aanbevelen.

Dat is een flinke opgave, ik weet het. Zeker als je alles per bericht en per tweet doet. En zelfs al zou je die tijd hebben; waar ga je over schrijven?! Wat ik regelmatig hoor van mijn klanten is;
  • ik heb geen inspiratie
  • ik vergeet het regelmatig
  • ik heb geen tijd

Content kalendertafel crocus in frame

Gelukkig is daar een oplossing voor; de content kalender. Content staat in dit geval voor relevante informatie voor jouw klanten. De content kalender is dus een hulpmiddel om die band op te bouwen met jouw potentiele klanten. En wat maakt die content kalender tot zo’n geweldige tool?

De oplossing voor ad hoc werken

Die bewuste avond dat je écht niet wist waar je over moest schrijven heb je een quote gedeeld om toch maar ‘iets’ te doen. Een week later denk je: “stom, ik had het kunnen hebben over de cursus die nog niet vol is; maar dat is nu te laat” 🙁

 

Door de content kalender te gebruiken bespaar je tijd én ben je strategisch bezig. Je bent in staat van te voren na te denken welke berichten je wilt versturen. Dat kan zoals gezegd aandacht voor je cursus zijn maar ook het bekend maken van een blog. Je bent op tijd om passende foto’s te maken of op stockfoto sites een passende foto te zoeken. Dat alles noteer je netjes in je content kalender.

Voorbij de tijd dat je ad hoc iets plaatst. Je bent op ruim op tijd met het aankondigen van je cursus tussen waardevolle informatieve berichten door.  Je hoeft ook niet meer achter die foto aan, die een van je cursisten heeft gemaakt tijdens de laatste bijeenkomst. Alles heb je met behulp van de content kalender in beeld.

Eens in de week of twee weken, net wat je prettig vind, neem je de content kalender erbij. Je ziet wat er komende tijd staat te gebeuren en daar ga je berichten en tweets van maken. Je plant deze in, samen met een passende foto. En je weet precies wanneer je zelf een foto moet maken. Een kind kan de was doen 🙂

Kalender

content kalenderHier zie je een voorbeeld (deel) van een content kalender waar ikzelf en mijn klanten mee werken. Het is best veel werk geweest om alle feestdagen en de ‘dag van’ op te zoeken. Ik heb het internet doorgeplozen en voor een heel jaar, alle relevante dagen opgezocht en in de kalender gezet. Maar het was het waard! Ik zou echt niet meer zonder kunnen.

De dag van…

Juist die speciale dagen zijn handig om dat je dan actueel bent én kunt inhaken met relevante informatie voor jouw klanten. Bijvoorbeeld bij de dag van de voeding of de werelddag van autisme kan jij vast een waardevol bericht delen. Daarnaast kun je je expertise laten zien rond de feestdagen en vakanties. Want jij weet met welke ‘problemen’ jouw klanten te maken hebben. Door hier op in te gaan laat je zien dat je ze begrijpt en je kunt ze helpen met tips en waardevolle adviezen. Zo bouw je die band nog sneller op.

Verhouding

Een ander voordeel is dat je in staat bent meer variatie in je berichten aan te brengen omdat je overzicht hebt. Als je met de kalender gaat werken let er dan wel op dat je véél waardevolle berichten voor jouw klanten invult. Met veel bedoel ik ongeveer 80% van je kalender. De overige 20% aan besteed je aan promotie van jouw diensten en producten.
Bedenk dat mensen, vooral op Facebook, daar zijn voor hun plezier. Teveel promotie gaat irriteren dus dat is de reden van die 20%. En onthoud; verkopen doe je helemaal niet op social media, dat gebeurt alleen op je website.

contentkalenderDirect aan de slag

Wil jij direct aan de slag met de content kalender, dan heb ik goed nieuws. Ik heb een kant-en- klare content kalender; die je zó kunt gebruiken. Met alle vakanties, feestdagen en kolommen voor Facebook, LinkedIn en Twitter, foto’s etc. De voor jou als ondernemer belangrijke dagen; ‘de dag van…’ zijn al ingevuld. Je hoeft dus niets meer zelf op te zoeken. Alleen je eigen agenda er even naast leggen en invullen maar. Je krijgt er een uitgebreide handleiding bij. Je kunt de content kalender hier bestellen en direct aan de slag gaan.

 

Een vraag aan jou

Wat is jouw grootste obstakel bij het schrijven van berichten? Deel je reactie in het veld hieronder.

Zullen we contact houden?

Ontdek Facebook updates, marketingtips en meer op mijn Facebookpagina.
Bekijk mijn foto’s mét Instagragram tips op mijn Instagram.
Twitter mee en lees al mijn marketingtips en tricks op Twitter.
Link met mij op LinkedIn.
Bekijk mijn leerzame video’s op Vimeo.

...nog meer interessante Blogs:
13 berichten
  • Nicole
    Beantwoorden

    Voor mij is het grootste obstakel dat ik niet weet wat ik moet melden. Ik ben momenteel content aan het schrijven voor een tweemaandelijkse blog en dat zorgt voor waardevolle content voor de klant, maar op social media val ik toch vaak terug op nieuwtjes en leuke dingen die zijn gebeurd in het bedrijf.
    Bedankt voor de tips!

    • Willy Valk
      Beantwoorden

      Ha Nicoke, dank voor je reactie.

      Je schrijft dat je een tweemaandelijks blog aan het schrijven bent. Dat is geweldig want daar kan je berichten uit halen. Een zin voor Twitter en een iets groter stuk voor op Facebook.

      Je kunt je lezer uitnodigen het gehele artikel gewijd aan dat onderwerp op het blog te lezen. Zo kan je waardevolle tips geven op social media én meer verkeer naar de website verwachten.

  • Nel
    Beantwoorden

    Toevallig heb ik net gisteravond besloten om alles rond de dag van … eens goed uit te zoeken …

    • Willy Valk
      Beantwoorden

      Dat is inderdaad toevallig Nel! Er zijn diverse sites aan ‘de dag van’ gewijd maar ik raad je wel aan om de data te controleren. Ik heb gemerkt dat er nog wel eens foutjes in die overzichten zitten. Je kunt dat doen door die dag te Googlelen en de organisator van die dag op te zoeken.

  • Carolina
    Beantwoorden

    Mijn grootste obstakel bij het schrijven van berichten is dat ik als ik er voor ga zitten vaak moeilijk tot inspiratie kom. En op het moment dat ik borrel, ben ik ergens anders of in de film, of op de fiets, maar zit ik niet achter de computer om het te schrijven. Ook laat ik er vaak iets tussen komen als ik tijd gepland heb om te schrijven.

    • Willy Valk
      Beantwoorden

      Hoi Carola, dank voor je reactie. Best herkenbaar wat je schrijft. Ik gebruik voor de situaties dat ik opeens op een idee kom de notitie app van mijn telefoon. Om het vast te leggen voor later. Mijn notitieboekje in de badkamer gebruik ik bijna elke dag want daar kom ik op de beste ideeën en is de telefoon onhandig 😉

  • Roos
    Beantwoorden

    Ha Willy!
    Mijn grootste obstakel is kennis! Ik heb inmiddels een contentkalender gemaakt en daar bijvoorbeeld allerlei evenementen in gezet die hier in Umbria worden gevierd of georganiseerd. Dat gaat vaak over heiligen of kunst of bepaalde bijzondere plekken of produkten. Meestal zoek ik de achtergrond informatie op internet op. Het probleem daarmee is dat die informatie dus altijd in het italiaans is geschreven. Dus altijd moet je het vertalen en er vervolgens iets leuks van maken in het ndls of engels. Die inspanning kost zo ongelofelijk veel tijd dat ik heb bedacht om die vertaalde inhoud plus links in de contentkalender op te nemen. Maar meestal komt het er niet van omdat ik al veel tijd besteed aan het toevoegen van foto’s aan mijn ingeplande twitterberichten.
    Ik troost me er maar mee dat het misschien heel langzamerhand misschien beter gaat worden …

    • Willy Valk
      Beantwoorden

      Hoi Roos, je bent goed bezig zeg!
      Ik zie al langere tijd op Facebook dat je allerlei tips over leuke evenementen in de buurt van jullie appartementen deelt. Dorpjes die wij nog niet hebben ontdekt.

      En ik ben er van overtuigd dat ook al kost het veel tijd, je er uiteindelijk veel mee wint. Als je volhoudt wordt je gezien als ‘the place to be’ als het gaat om informatie over Umbrie. Niet ‘alleen’ maar een prachtige plek om vakantie te houden maar ook om culturele uitstapjes toe doen omdat jij ongelofelijk veel kennis heb opgebouwd over de omgeving.

      En als het jaarlijk terugkerende evenementen zijn kan je gerust je bericht herhalen. Sla dus al die teksten goed op in je content kalender. Want ik kan heel lastig een jaar of meer terug op jouw Facebook pagina om te zien of jij een jaar geleden iets hebt genoemd. Het gaat dus inderdaad makkelijker worden 🙂

  • Ingrid
    Beantwoorden

    Hallo Willy,
    wat ik heel lastig vind aan berichten voor Facebook is om zowel waardevolle informatie als de luchtigheid van ontspanning te combineren. Mensen willen op Facebook voor korte informatie waarbij ze een soort herkenning vinden of die ze raakt.

    • Willy Valk
      Beantwoorden

      Hi Ingrid, dank voor je reactie. Mensen zijn inderdaad voor hun plezier op Facebook en zware kost is niet wat ze zoeken. Wat je kunt doen is een waardevolle tip te geven en een foto te kiezen die wat minder serieus is. Het hangt natuurlijk af van je doelgroep in welke sfeer je dat kunt zoeken.

      Als je wilt dat ik een keer meekijk is dat altijd mogelijk 🙂

  • Willy Valk
    Beantwoorden

    Lieve mensen, aanstaande maandag maak ik de gelukkige bekend die de content kalender in de mail mag verwachten 🙂

  • Linda Graanoogst
    Beantwoorden

    Goed dat je hierover post, Willy! Ik raad het iedere ondernemer aan, zo’n contentkalender.

    • Willy Valk
      Beantwoorden

      Dank je wel Linda voor je reactie en de aanbeveling! De content kalender is echt onmisbaar als je slim wilt omgaan met marketing 🙂

Laat een bericht achter of stel een vraag: