Overwin je social media angst!

Weerstand

Voel jij weerstand om aan de slag te gaan met social media? Stel je het uit omdat je niet weet op welk platform je hebt beste aan de slag kunt gaan? Kost het je teveel tijd om alles uit te zoeken? Of zie je op tegen het ‘gedoe’? Heb je een Facebook- en Twitter account maar doe je er eigenlijk niets mee? Of soms…een beetje?

Kijk dan eens goed naar wat je werkelijk tegenhoudt. Het kan best zijn dat er angst onderzit.

Ik hoef jou niet te vertellen dat alleen door je angsten onder ogen te zien, te erkennen dat ze er zijn, je ze kunt laten verdwijnen. Als je snapt waar ze vandaan komen en ze overwint kan je aan de slag gaan en succesvol zijn. En er misschien wel plezier in krijgen!

Want weet je, als je social media niet inzet voor jouw praktijk, om deze te laten groeien, maak je het voortbestaan van je bedrijf best lastig. Tenzij je nu al voldoende klanten heb, meer dan je lief is. In dat geval hoef jij niet verder te lezen 😉

Social media is waardevol en het zal (voorlopig) niet verdwijnen. Dus of je er wel of geen verstand van hebt óf zin in hebt; je hebt het de komende jaren nodig.  Om te laten zien dat je er bent en wie je bent. Als jouw ideale klant niet weet dat jij er bent gaat deze naar een ander. Die wel online is en zichzelf kenbaar maakt. Hoe goed jij ook in je werk bent.

In dit blog laat ik je de meest voorkomende angsten zien. Social media angst die maakt dat je geen of te weinig gebruik maakt van online marketing. Neem de tijd om dit blog te lezen en wees eerlijk naar jezelf. En na het lezen kan jij beslissen of je aan de slag wilt of niet. En ik help je daar graag bij.

1. Angst voor de digitale spotlights

handsonsocialmediaEerlijk gezegd… succesvol zijn; een goedlopende praktijk met fijne klanten en geen geldzorgen kan niet zonder zichtbaar te zijn. Zet je bedrijf liefdevol in de spotlights en vertel waar je mensen mee helpt.

Social media kan je zelfs helpen deze angst te overwinnen. Want in tegenstelling tot bijvoorbeeld een volle zaal toespreken kun je een tweet gewoon rustig voorbereiden, herschrijven, nog eens nalezen. En als je je er helemaal goed bij voelt stuur je hem pas naar de mensen die er voor hebben gekozen jou te volgen. Mensen die jou leuk-vinden. En dat zijn er in het begin nog niet zoveel.

Je hebt niet in één keer honderden volgers dus je kunt er rustig wennen om zichtbaar te zijn. En zoals ik hierboven schreef, niet iedereen ziet alle berichten. Was het maar waar 😉

2. Angst voor verandering

Als coach of therapeut weet jij dat veel mensen niet van veranderingen houden, ook al komt de uitkomst hen ten goede. Dat geldt ook in jouw bedrijf. Je verdiepen in marketing, werken met social media betekent verandering in je denken en je werken. Je wordt geconfronteerd met stukken waar je liever je ogen voor sluit. Want ken je je ideale doelgroep? Wat is jouw expertise en wat maakt jou uniek?

Door hier over na te denken besluit je wellicht het anders te gaan doen. Een nieuwe doelgroep aan te boren of een niet goed lopende dienst los te laten. Het is misschien wel tijd om eens de bezem door je praktijk te halen.

3. Angst voor techniek

handsonsocialmediaBen je ervan overtuigd dat jij onhandig bent met computers? Heel vreemd is dat niet. Wij zijn opgegroeid zonder computers en niet iedereen van ons is direct ingestapt toen de eerste pc’s beschikbaar werden. Heb jij wel eens naar de snelheid gekeken waarmee  jonge mensen op de pc en het internet werken?

En ook al zit ik het liefst de hele dag achter mijn Mac en ben een ‘early adapter’ van social media, bijhouden kost ook mij moeite. Programma’s doorgronden vind ik niet eng maar wel tijdrovend.

De kans is reëel dat jij achter loopt bij sommige van je concurrenten. Die jonger zijn of ze hebben eerder dan jij de computer en social media omarmd. Of je het leuk vindt of niet; je zult aan de slag moeten. Je kunt je niet blijven verzetten tenzij je ervoor kiest binnen een paar jaar te stoppen met je praktijk.

En dan nog… de digitalisering gaat door, ook in je privé leven. Ik weet het, het klinkt niet leuk maar laat je niet ontmoedigen en lees vooral verder.

4. Angst voor afwijzing

Afgewezen worden is een emotionele, nare ervaring die we graag willen vermijden. Op persoonlijk én zakelijk vlak. In social media uit zich dit in de angst of ‘mensen wel zitten te wachten op wat jij te vertellen hebt’. Je vraagt je af of iemand jouw berichten op Facebook wel ‘leuk’ zult vinden. En of jij ooit wel een behoorlijk aantal volgers op Twitter zult krijgen. Zullen jouw relaties op LinkedIn jouw updates wel interessant vinden?

Ik heb mij er in het verleden zenuwachtig om gemaakt als ik bijvoorbeeld geen reacties kreeg op een bericht. Tot ik erachter kwam dat veel mensen mijn berichten of tweets niet hadden gezien. Dat het niets te maken had met mij was een hele geruststelling.

Mensen zijn betrokken bij je als je waardevolle berichten voor hen schrijft. Dat merk ik keer op keer en dat geeft mij steeds meer vertrouwen. Als je echt waardevolle informatie deelt zul je niet worden afgewezen maar juist worden gevolgd.

 5. Angst om feedback te krijgen

Het kan zijn dat je je nog niet online presenteert omdat je bang bent voor negatieve feedback. Als je je hierdoor laat leiden dan laat je anderen bepalen of jij succesvol bent of niet. Natuurlijk is het spannend als jouw product en dienst online bekritiseerd wordt.

Maar als je weet dat dit kan gebeuren en je weet wat je kunt doen is het al een stuk minder eng. Dienstbaar zijn en de wil hebben om in gesprek te gaan over de feedback zal je helpen te groeien. Als je kritiek tot tevredenheid van je (potentiele) klant oplost heb je er waarschijnlijk een (nieuwe) trouwe klant bij.

En denk aan al die mensen die wel blij zijn met jouw bijdrage in de vorm van waardevolle berichten, tips, het delen van jouw kennis. Want jij bent goed in wat je doet, toch? Je hebt echt het allerbeste met je klanten voor! Je hebt de wereld iets te geven. Je hebt jaren ervaring en wijsheid in je waar mensen je graag voor betalen om zich beter te voelen. Je kunt daarom niet anders dan jezelf te laten zien!

Let op!

Als jij na het lezen van dit blog denk: oké, ik ga aan de slag, geen excuses meer anders gaat mijn onderneming ter ziele! Ga dan niet zonder enige kennis van marketing en de programma’s beginnen.

De kans is groot dat je vast loopt in de techniek. Wat kan gebeuren is dat je uren en dagen bezig bent en uiteindelijk niet resultaten boekt waar je op had gehoopt. En dan net als veel van je collega’s stop je na een paar weken.  Nu helemaal overtuigd dat social media niets voor jou is.

handsonsocialmediaDaarom heb ik de training ‘Social Media Succes Systeem’ gemaakt! Om je vanaf het begin bij de hand te nemen en je stap-voor- stap online te helpen. Zodat jij met vertrouwen social media marketing leert toepassen en online klanten aantrekt.

Je leert strategisch werken met een systeem dat ervoor zorgt dat, door maandelijks een paar uur te investeren, jij dagelijks zichtbaar bent.

Het is met recht een social media SUCCES systeem! Ik gebruik het uiteraard ook zelf en zie mijn bereik dagelijks groeien.

En als laatste een vraag…welke angst ervaar jij? Laat het hieronder weten.

Gratis cursus om kennis te maken

Wil je alvast de eerste stappen zetten? Je kunt gratis beginnen met de handleiding ‘Wat zet ik op mijn Facebookpagina’. Tips om het hele jaar door je pagina te vullen.

Zullen we contact houden?

Ontdek Facebook updates, marketingtips en meer op mijn Facebookpagina.
Bekijk mijn foto’s mét Instagragram tips op mijn Instagram.
Twitter mee en lees al mijn marketingtips en tricks op Twitter.
Link met mij op LinkedIn.
Bekijk mijn leerzame video’s op Vimeo.

...nog meer interessante Blogs:
3 berichten
  • Aafke Dijkstra
    Beantwoorden

    Beste Willy,

    Dank. Je blog is heel duidelijk en zet voor mij een aantal dingen op een rij waar ik tegen aan loop. Sinds juni jl verdiep ik mij in marketing en social media. Het makkelijk gebruik maken van Facebook, LinkedIn etc kost mij moeite, omdat ik steeds tegen technische zaken aanloop.
    Bijvoorbeeld: Hoe plaats ik op de juiste manier een bericht op mijn facebookpagina en voeg ik een foto toe, die dan ook goed staat (niet klein).
    Hoe maak ik een link naar mijn blog in bericht. Waar staan (zet ik mijn blogs). Ik heb boeken, volg webinars, maar mis concrete, duidelijke tools en handleiding. En krijg dan de neiging de boel de boel te laten. Het is vaak doe even dit of pas dit even aan. Wat niet het geval is. Een gat in de markt voor jou😀

    • Willy Valk
      Beantwoorden

      Ha Aafke, dank voor je reactie en mooi om te lezen dat je herkent wat ik schrijf.

      Ik herken ook wat jij schrijft. In de vele marketing trainingen wordt vertelt wat je allemaal moet doen; van simpel tot echt wel (technisch) lastig. En die tools krijg je er inderdaad niet bij. Met veel vallen en opstaan ben ik daar ingedoken waar ik merkte dat mijn mede-studenten hier vaak hadden opgegeven.

      En zo is mijn dienst eigenlijk ontstaan. Daarom werk ik aan de training die helemaal bestaat uit Facebook-, LinkedIn- en Twittermarketing tot in de details uitleggen via stap-voor-stap video’s. Inderdaad hoe je een link maakt, verkleind, in welk veld je die plaatst etc. En hoe je foto’s op maat maakt voor elke platform. Heel veel werk maar ik geniet ervan.

      Er zijn 25 video’s klaar en er komen er nog een tiental bij zodat het hele systeem uitgelegd is. Volgens de strategie van Open Circles Academy, jou bekend. Dus werken vanuit je blog, naar je social media en weer terug naar de website waar je diensten staan. Je kent de strategie 🙂

Laat een bericht achter of stel een vraag: