Een persoonlijk profiel inzetten voor je bedrijf, stop ermee!
“Niet doen, stoppen! Vandaag nog!”
Dit is mijn reactie als ik sommige social mediaprofielen zie. En als ik die ondernemer hiermee confronteer is deze soms ‘not amused’.
Dit is voor jou als je je persoonlijke profielen inzet voor je bedrijf.
En dan bedoel ik niet dat je zo nu en dan een bericht op je persoonlijke profiel plaatst over je bedrijf. Of een bericht deelt met je familie en vrienden over wat je hebt bereikt. Nee, dit gaat over ondernemers die hun persoonlijk profiel volledig bedrijfsmatig inzetten.
Grote bedrijven kennen dit probleem niet maar voor eenspersoons ondernemingen als zzp’ers, zelfstandig therapeuten/coaches en kunstenaars is het veel verleidelijker om het persoonlijk profiel in te zetten voor marketing.
Waarom ondernemers dit doen? Het is gemakkelijk, je omzeilt de algoritmes en ach, waarom niet?
Hieronder de redenen waarom je er mee moet stoppen
Elk platform is verschillend en heeft verschillende criteria voor persoonlijk en zakelijk gebruik. Twitter is een uitzondering, daar zijn weinig verschillen. Instagram is nog maar net begonnen met zakelijke accounts, wat een grijs gebied oplevert. Maar voor Facebook heb je absoluut een bedrijfsaccount nodig. Dat staat duidelijk in hun reglementen, alleen, wie leest die?
Toch zijn die Facebook service voorwaarden heel duidelijk:
- Je gebruikt je persoonlijke tijdlijn niet primair voor eigen commercieel gewin.
- Je maakt niet meer dan 1 persoonlijk account aan.
In een ver verleden heb ik zelf een tweede persoonlijk account aangemaakt. En geloof mij, dit werkt alleen maar verwarrend. Voor mijzelf en mijn vrienden.
Misschien werkt het gebruik van je persoonlijke profiel wel voor je, ik hoor dat in ieder geval vaak genoeg terug. Je bereikt meer mensen dan wanneer je een bedrijfspagina inzet. Je hebt meer interactie en engagement, dus ga je door,
Tot Facebook je profiel deactiveert. En dan ben je echt alles kwijt!
Beperkingen
Wist je dat er bij veel social media platforms een limiet is op het aantal vrienden dat je kunt hebben?
Bij Facebook is dat 5000 vrienden. LinkedIn heeft het maximaal aantal relaties op 30.000 gezet. Dat is veel maar toch een grens.
Als bedrijf wil je natuurlijk ongelimiteerd groeien maar dit gaat dus niet met een persoonlijk profiel.
Het komt niet professioneel over
Ik weet het, dat klinkt niet leuk maar als je je persoonlijke profiel inzet voor je bedrijf kan dat amateuristisch overkomen. Je lijkt onprofessioneel en je geeft de indruk dat je voor de gemakkelijke weg gaat.
Je potentiële klant zou deze conclusie zomaar door kunnen trekken naar je product of dienstverlening. Maak je je daar ook zo gemakkelijk vanaf?
Zelfs op Instagram, waar bedrijfsprofielen redelijk nieuw zijn, is een onderscheid tussen professionals en ondernemers die hun marketing nog als een hobby beschouwen, snel te maken.
Je hebt geen inzage in je statistieken
Als je mij een tijdje volgt weet je hoe belangrijk ik een social media systeem vind. Strategisch werken. En daar horen statistieken bij.
Hoe krijg je inzage in je statistieken? Via een zakelijk profiel!
Als je een persoonlijk profiel zakelijk gebruikt mis je belangrijke informatie. Informatie over je bereik en engagement, die je weer kunt gebruiken voor volgende berichten.
Je kunt niet adverteren
Ik wil hiermee niet zeggen dat je alleen succesvol bent met social media marketing als je ook adverteert. Maar door heel gericht te adverteren ben je in staat geweldige resultaten te behalen.
Je zult meer mensen bereiken die je pagina leuk vinden, zich inschrijven voor een webinar of zich inschrijven voor je e-maillijst.
En dat gaat je niet lukken met een persoonlijk profiel. Je kunt daar simpelweg niet adverteren.
Neem je bedrijf serieus
Voel je je aangesproken tot dit alles? Neem dan alsnog de tijd om een bedrijfsprofiel aan te maken. Geef je bedrijf die professionele uitstraling en de voordelen die het verdient!
Ten slotte
Ik ben heel benieuwd naar je reactie! Was je je bewust van de voor- en nadelen van zakelijk gebruik van je persoonlijk profiel? Laat het hieronder weten.
Oeps ik voel me aangesproken .
Hoi Willy,
Ik ben kunstenaar en kan het bijna niet voorkomen dat mijn fb Caroline van Ockenburg en carolines creative concepts door elkaar loopt . Ik kan mijn best doen om dingen te ontwarren maar ben zo verweven met kunst in dagelijks leven . Zo vind ik het de moeite waard om mijn bijdrage bij bv Glinstering in Tubbergen ook persoonlijk te delen want ik gun ook mijn verre fb vrienden de inhoud van dat bericht.
Ik heb veel van insta challenge geleerd , en daar alleen een carolines creative account.
Wel helder.
Misschien heb je nog tips?
Hoi Caroline, ik begrijp het heel goed als ik jou zo hoor, en zie op Instagram. Wat ik in ieder geval zou vermijden is écht commercieel getinte berichten plaatsen op je persoonlijk Facebookaccount. Dus geen woorden als ‘kopen’, ‘bestellen’, ‘informatie’ etc.
Of je daarmee veilig bent durf ik niet te zeggen. Ik denk dat je ervan bewust zijn al een goede eerste stap is.
Hartelijk groet,
Willy
Hoi Willy,
Dank je wel voor deze info, want zoals ik je al zei, ik gebruikte mijn persoonlijke profiel, omdat ik daar veel meer “vrienden” op had. En ik dacht zo meer bereik te hebben, en meer mensen deelden mijn berichten. Maar ik zal je advies opvolgen en dat niet meer doen. Nu nog weten hoe ik meer likes kan krijgen op mijn zakelijke pagina. Heb je daar nog tips voor?
Groetjes Inze
Hi Inze, dank je wel voor je reactie! Goed plan om geen risico te lopen om op ‘zwart’ te gaan. Tips heb ik zeker voor je. Je vindt ze in dit blog:
https://handsonsocialmedia.nl/11-tips-voor-meer-vind-ik-leuks-voor-je-facebook-pagina/
Veel succes!
Willy
Hoi Willy, het is dus slimmer om 2 profielen te hebben? Privé en zakelijk apart? Ik heb een privé account waar ik mijn “zakelijke” aan gekoppeld heb, dat werkt dus niet? https://www.instagram.com/henriette57/
wil jij eens kijken of dit (gaat) werken?
groetjes Henriëtte
Hi Henriette, bij Instagram ‘mag’ je je persoonlijke account nog wel gebruiken voor je onderneming. Ik raad je echter aan om je account om te zetten in een zakelijk account zodat je kunt profiteren van de extra tools zoals statistiek, mensen direct contact met je op laten nemen en de mogelijkheid om te adverteren. Hartelijke groet, Willy
Hoi Willy,
Ik heb vanmiddag de grens van 5000 bereikt op mijn persoonlijke facebook pagina.
Ik wist helemaal niet van die grens af maar hoor het nu van mensen die een verzoek doen.
Ik heb een zakelijke pagina, maar volgens mij kan ik vanaf die pagina geen mensen uitnodigen, alleen mensen die al facebook vriend zijn op mijn persoonlijk profiel.
Ik las dat je je profiel kunt omzetten naar een pagina, maar hoe is me niet helemaal duidelijk en ik ben bang dat ik dan berichten kwijtraak.
Wat kan ik hiermee?
Hartelijke groet van Erna de Kruyff.
Hi Erna, die grens is wel logisch, je hebt in het echte leven ook niet vaak 5000 vrienden 😉 En Facebook waarschuwt er voor om je persoonlijke account niet zakelijk te gebruiken “Het is in strijd met de voorwaarden van Facebook om je profiel te gebruiken om iets anders dan jezelf (bijvoorbeeld je bedrijf) te vertegenwoordigen. Als je dit doet, loop je het risico om permanent de toegang tot je account te verliezen als je het niet omzet in een pagina.
Als je je profiel gebruikt om een bedrijf te vertegenwoordigen, heeft het omzetten van je profiel in een pagina verschillende voordelen:
Pagina’s zijn bedoeld voor bedrijven en organisaties en bevatten functies waarmee je klanten kunt benaderen en je doelen kunt bereiken.
Je krijgt toegang tot pagina-inzichten, waar je statistieken kunt zien over welke berichten populair zijn en welke leeftijd en locatie je bezoekers hebben.
Met paginarollen kun je andere mensen de mogelijkheid geven om je pagina te bewerken.
Je kunt advertenties maken en berichten versterken”
Op deze pagina uit het Help-centrum van Facebook wordt uitgelegd hoe je je persoonlijke profiel omzet naar een zakelijke pagina.
https://www.facebook.com/help/116067818477568?helpref=faq_content