Pokémon Go als social media strategie
Pokémon Go als social media strategie
Heb jij al een mening over Pokémon Go; dat spel waar iedereen het over heeft? Natuurlijk heb je dat en of je het speelt of niet, grappig vindt of vreselijk vindt; je kunt er niet omheen.
Helemaal niet als ondernemer. Want of je nu met scholieren of volwassenen werkt; voor bijna elke doelgroep is het interessant om Pokémon te integreren in je marketing.
Dat is de mening van de Amerikaanse Jenn Hermans van Jenn’s Trends, mijn Instagram coach. Zij heeft alle manieren bekeken hoe je deze rage in je onderneming kan gebruiken. Ik kan mij helemaal vinden in haar visie en daarom deel ik een aantal van haar tips.
Wat het tegenwoordig is
Mijn kinderen keken vroeger Pokémon op tv en later speelden ze het op de Nintendo. Maar laten we beginnen met uitleggen wat het nu is. Pokémon Go is een app voor de Andoid en iOS en beschikbaar in bepaalde geografische locaties, dat werkt met de GPS van je mobiel.
Het is een augmented reality spel, wat betekent dat je op je scherm zowel je omgeving ziet als de virtuele Pokémon karakters. Bij mij zat er een achter in de tuin en tussen de hulststruiken.
Het is de bedoeling dat je die Pokémons vangt. Er zijn diverse levels in het spel. In level 5 kun je meer dan alleen ‘vangen’ maar zover ben ik zelf nog niet (keep you posted).
Goed, Pokémon is een rage en volgens Jenn vooral nuttig als jij een onderneming hebt met een fysieke locatie. Want stel dat er een zeldzame Pokemon voor je deur verstopt zit!
Wat jij hiermee kunt
Dus heb jij een praktijk of een locatie waar mensen naar toe komen; doe dan je voordeel met deze tips.
- Stimuleer de Pokemon spelers jouw locatie te vinden en langs te komen. Zoek uit of er een ‘Gym’ of ‘Pokestop’ bij je in de buurt zit. Als mensen met telefoons voor je deur dat al niet duidelijk hebben gemaakt.
- Voor een paar dollar is het mogelijk kunstaas te kopen om Pokemons naar je locatie te lokken. Laat iemand, bijvoorbeeld je kinderen, je hierbij helpen. Je kunt ook een briefje in het raam hangen met de melding dat er Pokémons rondzwerven.
- Bied aan dat mensen gratis hun telefoon bij je kunnen opladen. Ik kan mij voorstellen dat als je een Yogacentrum hebt met een entree en zitje dit prima werkt. En ik geloof hier in want Pokémon Go trok mijn batterij in een klein uurtje lopen volledig leeg.
- Bied een korting aan speciaal voor Pokémon spelers.
- Als je weet dat er Pokémons bij je in de buurt zitten; zet dan social media in:
– laat weten, desnoods met een Facebook Ad, dat er Pokémons bij je te vangen zijn
– zet met Instagram mensen op de foto die blij zijn met hun vangst
– geef op Twitter updates over hoeveel Pokémons er bij je zijn gevangen
– stimuleer mensen op Instagram jouw locatie te geo-taggen
– Creëer een special Pokémon product of dienst
– Gebruik de hashtag #Pokemon of #PokemonGo in je berichten
Dit lezende zul je misschien denken; leuk, maar ik heb geen praktijkruimte die hier geschikt voor is. Of ik werk online. Daar heeft Jenn creatieve oplossingen voor bedacht.
Online mogelijkheden
Speel je zelf of heb je iemand in je omgeving die er goed in is, doe dan verslag op social media. Welke zeldzame Pokémon is er gevonden, welk level en wat zijn geweldige locaties? En vergeet dan die hashtags niet.
Overlaten waaien of niet
Jenn besluit haar artikel met aan te geven dat het de moeite waard is om in te spelen op deze rage. Ook al duurt het misschien kort, je bent in staat mee te liften en wellicht klanten te trekken.
Persoonlijk denk ik dat het goed is open te staan voor deze tips want door de technische mogelijkheden van tegenwoordig zullen er steeds meer van dit soort apps komen. Denk aan Foursquare en Facebook waar je al sinds tijden kunt inchecken en bonussen krijgen als je een winkel of restaurant bezoekt.
Met dank aan Jenn Herman, Jenn’s Trends
Zullen we contact houden?
Ontdek Facebook updates, marketingtips en meer op mijn Facebookpagina.
Bekijk mijn foto’s mét Instagragram tips op mijn Instagram.
Twitter mee en lees al mijn marketingtips en tricks op Twitter.
Link met mij op LinkedIn.
Bekijk mijn leerzame video’s op Vimeo.