Social media marketing met een interactieve twist

De dagen dat je slechts een foto en een stukje tekst kon plaatsen zijn voorgoed voorbij. Social Media marketing gaat tegenwoordig vooral om interactie.

En dat is fijn voor ons ondernemers. Want we worden steeds vaker gevonden via social media. Onderzoek van Hootsuite laat zien dat 52% van de bedrijven worden ontdekt op Instagram.

Zelfs voordat mensen op de website van een bedrijf komen.

En met alle nieuwe tools kunnen we heel snel in contact komen met onze volgers, wat er voor zorgt dat je direct een band met iemand opbouwt.

Trends

Er komen zoals gezegd steeds meer nieuwe mogelijkheden bij. Dat merk je op Instagram, Facebook en ook LinkedIn blijft niet achter.

En wat een paar jaar geleden prima werkte lijkt nu achterhaald. Dat zie je terug in je bereik als je niets verandert.

Daarom een overzicht van wat nú werkt. Niet om alles klakkeloos te implementeren maar vooral om te zien wat er mogelijk is. En wat bij jou en je favoriete volgers, je bijna-klanten past.

Willy augmented reality

Instagram interactieve stickers voor engagement

Uit het eerder genoemde onderzoek van Hootsuite blijkt dat 60% van de bedrijven op Instagram gebruik maken van interactieve stickers in hun Verhalen. En dat is niet voor niets. Stickers als ‘Stel een vraag’ of Poll’s zorgen voor duidelijk meer interactie.

De bekende stickers als ‘Locatie en Hashtags’ zijn prima maar die interactieve varianten zou ik echt vaker inzetten, als je dat nog niet doet.

De tijdlijn

De baas van Instagram, Adam Mosseri, vertelde laatst dat het platform ziet dat video enorm populair is. En dat ze beseffen dat de tijd van vierkante foto’s delen voorbij is.

Dat wil niet zeggen dat je daarom geen aandacht meer besteed aan je foto’s in je tijdlijn. Door middel van je tekst daaronder kan je ook prima in contact komen met je volgers.

Ik zie bijvoorbeeld dat kaartleggingen in de tijdlijn prima werken. Of zelf een  quiz maken of je volgers laten kiezen uit …. geeft veel interactie.

Een bericht in het kader van #blijfthuis waarin je mocht kiezen met welke (bekende) mensen je in een huis wilde zitten,  was enorm populair.
Dit soort berichten kun je gemakkelijk in Canva maken, heb je daarbij hulp nodig, kijk dan hier.

Verhalen, Reels en Live

‘Verhalen’ zijn leuk om naar te kijken. En omdat ze maar 24 uur te zien zijn ook minder spannend om te maken. Instagram Reels zijn wat complexer maar hebben een langere ‘houdbaarheid’.

Vorig jaar april tijdens de eerste Covid lockdown liet Instagram weten dat er een toename van 70% live streaming video’s te zien was. De verklaring was dat mensen behoefte hebben aan interactie en gezelschap. En niet alleen op Instagram was live populair, zelfs LinkedIn startte met de mogelijkheid om live te gaan.

Facebookgroepen

Vorig jaar liet Mark Zuckerberg al weten dat groepen een belangrijk aandachtspunt zullen zijn komende jaren. Voor ons ondernemers is dat fijn want in groepen is contact leggen gemakkelijker dan tegenwoordig via je Facebookpagina. Het bereik van een Facebookpagina is volgens Hootsuite naar 5.5% gedaald.

Wat je in een groep plaatst heeft een grotere kans gezien te worden als je daar interessante inhoudt plaatst. Voorwaarde is wel dat er interactie op je berichten is, zelfpromotie werkt (ook) hier niet.

Doe ‘s gek met een AR filter

Hoe zorg je ervoor dat je volgers stoppen met swipen door de Instagram Stories? Eén manier is een AR (augmentend reality) filter te gebruiken. Dit zijn filters die je kunt gebruiken als je camera op je gezicht richt. Het plaatst bloemen, make up, oren of andere bijzonderheden op je hoofd. Smaakvol of extravagant, alles is mogelijk. Zolang het bij jou past en iets toevoegt aan je marketing zou ik het zeker eens proberen.

DM’s

Met zoveel mogelijkheden om in contact te komen, is het geen verrassing dat je volgers vaker contact met je opnemen. Vaak gebeurt dit via DM’s (direct message).

Ben je actief op een platform en stel je vragen, check dan regelmatig of je DM’s met antwoorden of vragen hebt.

Interactief en persoonlijk

Je ziet er is veel meer mogelijk dan een stukje tekst plaatsen. Social media ging altijd al om het opbouwen van een band maar de manier waarop we dat doen worden steeds persoonlijker en interactiever.

Dat betekent wel dat het complexer is geworden voor jou als ondernemer. Want wát laat je precies van jezelf zien. Welke platforms passen bij jou en je klanten. En hoe bespaar je tijd zonder in te boeten op zichtbaarheid? Vind je het fijn om daar met mij te brainstormen? Welke strategie bij jou past? De Social Media Scan geeft je inzicht in wat je tot nu toe doet én wat je kunt verbeteren.

Instagram Profiel Checklist

Vraag HIER gratis de handige Checklist aan voor een geweldige eerste kennismaking die zorgt voor meer volgers + mijn beste Instagram tips.

...nog meer interessante Blogs:
4 berichten
  • winny Priester
    Beantwoorden

    Ga ik het ooit leren? Keuzes FB of Insta? Alletwee? Na de Summerschool inspiratie. Nu weer twijfels. Koppel je een Insta bericht aan FB zodat het tegelijk daarop komt?

    • Willy
      Beantwoorden

      Ha Winny, goede vraag. En het antwoord is NEE, je koppelt je Facebook niet aan je Instagram bericht. Wat je hiermee uitstraalt is dat je ‘je er gemakkelijk vanaf maakt’, je bereik op beide platforms daalt en het ziet er vreemd uit met al die hashtags. En bij twijfel, je kunt altijd een persoonlijke consult met mij boeken. Een zonnige groet, Willy

  • Gerda Beintema
    Beantwoorden

    Lieve Willy.

    Ik heb geen vraag of een probleem, maar wilde je even zeggen dat je er voor mij uitspringt met je informatie.
    Je doet het zonder opdringerig te zijn en ook met een hele warme ‘touch’ wat voor ‘een leek’ heel erg goed te begrijpen is!
    Ik zie er echt naar uit als ik me weer eens ingeschreven heb voor je webinair.
    Ik zeg….. keep on this good job’! Haha…

    Lieve groetjes van Gerda van Atelier Hobbekol.

    • Willy
      Beantwoorden

      Ha Gerda, wat een leuk bericht zo bij terugkomst van vakantie. Fijn te lezen dat mijn uitleg goed te begrijpen is. En ja, marketing kan ook zonder opdringerig te zijn. Tot een volgend webinar! Een zonnige groet, Willy

Laat een bericht achter of stel een vraag: