Social media trends in 2016 waar jij mee te maken krijgt
Het staat in de sterren geschreven
Jarenlang las ik de online december horoscoop van Elle magazine om te lezen wat de planeten voor invloed op het komende jaar zouden hebben. Het leek geschreven te zijn door iemand met verstand van zaken. Leuk om te lezen, maar ik was het ook weer snel vergeten.
Dat was anders met het artikel dat ik onlangs las van Jenn Hermans, social media trendwatcher. Zij gaf aan wat wij in 2016 kunnen verwachten van social media. En je begrijpt, dat artikel heb ik gespeld.
Ik heb de trends voor je op een rijtje gezet, zodat jij weet wat jouw klanten op dit moment én komende tijd belangrijk vinden. Waar jij gebruik van kunt maken en wat je kunt uitproberen.
Social media trends in 2016
- In het algemeen geldt dat je niet meer om social media marketing heen kunt. Wees bereid er tijd en geld in te investeren. Of dat nu betekent om vaker berichten online zetten, een training te volgen of te betalen voor advertenties. Ontdek wat je nog meer met social media kunt doen en je zult daar later dankbaar voor zijn.
- Transparantie en authenticiteit worden belangrijker dan ooit. Jouw (potentiële) klant wil je leren kennen, lezen waar je mee bezig bent met je praktijk. Dus ben je een nieuwe praktijkruimte, website of wat dan ook aan het vormgeven, houd je publiek op de hoogte bijvoorbeeld via je Facebook pagina.
- Laat jezelf zien, jouw gezicht en jouw praktijk. Draag je waarden uit en vertel hoe je met teleurstellingen omgaat. Deel je geleerde lessen en maak contact.
- Klanten zullen zich vaker via social media melden met vragen, verzoeken, complimenten én klachten bij bedrijven, instanties en zorgverleners. Wees erop voorbereid. Als jij bijvoorbeeld geen Twitter hebt, bedenk je dat jouw klanten het steeds vaker wel zullen hebben en gebruiken. Zeker de jongere generatie.
- Foto’s of visuele content wordt steeds belangrijker; het wordt al een paar jaar geroepen en het is helemaal waar. Er wordt steeds meer aandacht besteed aan foto’s en het is not-done om slecht belichte of onscherpe foto’s te plaatsen. Maak tijd vrij om goede foto’s te maken die je kunt gebruiken voor je persoonlijke berichten. Volg mij op Instagram voor tips en ideeën.
- Maak video’s! Ja, ik weet het, dat hoor je overal. Maar het ís ook echt overal. Mensen houden van video’s. En dat is niet verwonderlijk, want je leert iemand bijna ‘in het echt’ kennen als je naar een video kijkt waarin iemand zich voorstelt. Aangezien mensen zich met jou willen verbinden is video een geweldig middel om je te laten zien. Eng? Ja, ik weet er alles van. Maar ook dat het steeds gemakkelijker wordt, of – laat ik eerlijk zijn- minder eng. 😉
- Een stap verder is live streaming uitzendingen. Het begon dit jaar met Periscoop en Blab. Hiermee maak je korte live uitzendingen die jouw volgers kunnen bijwonen op hun telefoon. Mini-masterclasses zeg maar. In contact staan met je publiek wordt hiermee naar een ander level gebracht. Probeer het uit, volg een paar sessies van een autoriteit in jouw vakgebied of een collega die er mee begonnen is. Wie weet ga je het leuk vinden en het zelf toepassen. Ik ben hier nog niet aan begonnen, maar ik schuif het zeker niet aan de kant. Het lijkt erop dat het groot wordt.
‘If you can’t beat them, join them’
Je kunt natuurlijk je ogen sluiten voor deze ontwikkelingen, maar bedenk dan dat je dan wel de mogelijkheden beperkt om in contact te staan met (nieuwe) klanten. Die klanten die behoefte hebben om jou te leren kennen. De telefoon was ooit een nieuwe uitvinding, maar deze is nu niet meer weg te denken. Hetzelfde kan gelden voor deze ontwikkelingen.
Gratis online workshop
Ik weet dat veel ondernemers worstelen met social media. Het kost veel te veel tijd en het levert vaak weinig op. Maar ik kan hierbij oplossingen verzorgen en daarom deel ik mijn kennis in online training die je gratis kunt bijwonen. Je vindt hier een overzicht van de trainingen.
Ten slotte heb ik een vraag aan jou over social media marketing in 2016. Is er jou iets opgevallen wat ik niet heb genoemd of wat jij anders ziet? Deel het in het reactieveld hieronder.
Zullen we contact houden?
Ontdek Facebook updates, marketingtips en meer op mijn Facebookpagina.
Bekijk mijn foto’s mét Instagragram tips op mijn Instagram.
Twitter mee en lees al mijn marketingtips en tricks op Twitter.
Link met mij op LinkedIn.
Bekijk mijn leerzame video’s op Vimeo.
Mooie blog Willy! Alles duidelijk op een rij. Geeft mij het gevoel dat ik goed op weg ben. Hoe belangrijk acht jij zichtbaarheid op Linkedin? Groet, Janet.
Hi Janet, dank voor je reactie! LinkedIn zie ik als belangrijk. Voor je zakelijke netwerk en potentiële klanten.Ga er wel zorgvuldig mee om. Publish a post is een mooie tool voor grote (blog) berichten. Laat je deskundigheid zien in groepen waar jouw doelgroep is.
Nuttige en leerzame blog Willy. Prachtig verzorgd ook! Ik kom het bij terugkomst van mijn reis graag allemaal bij je leren!
groet Marnie
Dank Marnie! Je bent van harte welkom en ik wens je een prachtige reis!
Ik zie nu ook veel facebook Live. Maar eerlijk gezegd vind ik het vreselijk. De meeste live uitzendingen zijn niet om aan te zien en vaak geen reclame voor de persoon in kwestie. Ook al zeggen ze iets zinnigs. Ik word heel erg afgeleid door kleding, belichting die slecht is en hoe ze overkomen. Maar kan aan mij liggen. Ik kijk in ieder geval niet meer.
Hi Aafke, ja, Facebook Live is ook een manier om bij marketing in te zetten. Het idee is dat je authentiek bent en mensen een ‘echt’ gevoel bij je krijgen.
Als je niet tot de doelgroep hoort of je, zoals je aangeeft, je stoort aan de opnamen of de persoon haak je snel af. De mensen die blijven en enthousiast zijn, hoe de video er ook uitziet, zullen de echte ‘fans’ zijn. Het is een snelle selectie van potentiële klanten en mensen die niet bij je zullen kopen.
In alle gevallen vind ik dat de boodschap waardevol voor de klant of potentiële klant moet zijn. Of het nu gaat om de inhoud of om de therapeut/coach beter leren kennen. Slecht geluid, licht én onduidelijke boodschap is geen beste marketing.