Stockfoto tips voor social media marketing tijdens de feestdagen
Het begint half november altijd te kriebelen. Er hangt iets in de lucht. De eerste berichten over de feestdagen & marketing beginnen binnen te druppelen. Facebook begint wekelijks te laten zien hoe je met beeld meer mensen bereikt en uiteindelijk kan ik er niet meer omheen. Alles draait om sfeer, licht, warmte en samenzijn, óók bij online marketing.
En juist omdat er in deze feestelijke periode meer mensen online zijn én vaker aankopen doen, is het een geweldige kans om jezelf én je bedrijf onder de aandacht te brengen! Maar veel ondernemers slaan de plank mis. Want als een malle je product of dienst gaan promoten én daarbij kwalitatief slechte of afgezaagde stockfoto’s gebruiken, dat werkt het niet.
Daarom geef ik je in dit artikel een aantal tips over hoe jij op een positieve manier kunt opvallen. Opvallen met foto’s die een glimlach of warm gevoel oproepen bij je volger.
Grijp de aandacht met je foto’s
De vraag is natuurlijk wáár haal je feestelijke, sfeervolle en verbindende foto’s vandaan? Er zijn een heleboel mogelijkheden maar ik neem er 3 met je door.
- Je maakt ze zelf met je telefoon of camera
- Je maakt gebruik van gratis stockfoto’s
- En als laatste: je koopt stockfoto’s
1. Je eigen foto’s
Door je eigen foto’s te gebruiken creëer je een uniek beeld. Als je handig bent in fotograferen heeft dat écht de voorkeur. Door ruim van te voren te bedenken waar je berichten over wilt maken aan de hand van een contentkalender weet je ook welke foto’s je nodig hebt. Dus het kan zijn, dat je net als ik, al ruim voor december de kerstversiering van zolder haalt. En daar foto’s van maakt voor later gebruik.
2. Gratis stockfoto’s
Een manier om prachtige foto’s te delen die kwalitatief vaak boven je eigen foto’s uitsteken, is uitwijken naar stockfoto’s. En let op, ik bedoel niet de foto’s die je bij Google afbeeldingen ziet of op Pinterest. Gebruik alleen auteursrechtenvrije afbeeldingen die zijn vrijgegeven onder Creative Commons CC0. Deze kun je veilig gebruiken voor commerciële doeleinden.
Een site die ik je van harte kan aanbevelen is Pixabay. Er worden daar inmiddels 1,2 miljoen afbeeldingen en video’s gedeeld. Je maakt simpelweg een gratis account aan en je kunt aan de slag. Begin met een duidelijke zoekopdracht en houd je tijd in de gaten want er is zoveel moois te zien!
Wat niet iedereen weet is dat je bij Canva, de online grafisch beeldbewerking site, ook gratis stockfoto’s kunt vinden. En ik ben echt een groot fan van Canva. Of het nu gaat om een Facebook omslagfoto, een Instagramfoto met mijn logo, een blog-afbeelding of advertenties: ik bewerk alles in Canva. Dus ook de stockfoto’s als ik zelf geen geschikte foto heb.
3. Betaalde stockfoto’s
En heel soms, ook al speur ik heel Pixabay of Canva af, zit mijn ideale foto er niet tussen de gratis foto’s. En je raad het al, wel bij de stockfoto’s. In zo’n geval kies ik voor een betaalde foto. Want die zijn behalve prachtig, ook nét iets exclusiever. Hierbij twee mogelijkheden voor betaalde stockfoto’s
- Stockfoto’s van Pixabay. Pixabay werkt met Shutterstock foto’s en dat is tegelijkertijd ook hun verdienmodel. Let wel op dat je geen foto’s met ‘model’ mensen gebruikt. Je weet wel, die té gladde, te mooie mensen. Doe je dat wel dan ziet iedereen dat dit een gekochte foto’s is en gaat de waarde van je bericht naar beneden. Het is niet echt en/of authentiek.
- Stockfoto’s van Canva. Naast gratis foto’s biedt Canva ook betaalde foto’s aan. Je kunt hierbij kiezen voor een pakket, dat wil zeggen een speciale aanbieding óf de mogelijkheid om één foto voor 1 dollar te kopen.
Als je hiervoor kiest heb je 24 uur de tijd om de foto te bewerken, te downloaden én eventueel je ontwerp te wijzigen en weer te downloaden (als je het maar binnen die 24 uur doet).
Slim werken
Om slim en effectief met je tijd om te gaan noemde ik hem al eerder: de contentkalender. Als je ruim van tevoren weet waar je over gaat schrijven dan kun je ook tijdig op zoek naar beeldmateriaal. En heb je je foto’s bij elkaar, via Pixabay of Canva, bewerk ze dan in bulk.
In Canva bewerk al je Facebookberichten achter elkaar. Zet er teksten in. Instagram- en LinkedIn foto’s voorzie je van je logo. Heb je nog geen Canva en wil je snel aan de slag? Ik heb een mini-cursus over Canva die er voor zorgt dat je in minder dan een half uur al in staat bent je foto’s te bewerken.
Plan je berichten in en het resultaat is dat je volop zichtbaar bent met de feestdagen. Zo profiteer je maximaal van alle aandacht!
Tenslotte
Ik wil je alvast hele fijne dagen toewensen! En ik ben heel benieuwd wat jij als eerste gaat doen met de tips uit dit artikel! Laat het weten in het veld hier beneden.
Hi Willy, ik ga je cursus later volgen. Nu eerst de Insta Challenge , maar ik ben nu al enthousiast over je tips!
Fijne dagen!
Leni
Dat is fijn om te lezen Leni, veel plezier nog met de challenge!